آشنایی با انواع ورزش های پرشی + مزایا



اهمیت انجام ورزش های پرشی, ورزش های پرشی برای لاغری, ورزش های پرشی

ایروبیک از جمله ورزش های پرشی است

 

تاثیرات ورزش های پرشی در سلامتی  

به دلیل متنوع بودن فعالیت های ورزشی آن ها را در گروه های مختلف طبقه بندی می کنند. ورزش های حرکتی  زیر مجموعه ای از انواع مختلف ورزش می باشد و شامل پیاده روی پرشی، یوگا، ایروبیک و... می شود. در این مقاله قصد داریم فواید و انواع ورزش های پرشی را بیان کنیم.

اهمیت ورزش

از ورزش با نام اکسیر جوانی یاد می شود که مانند یک داروی ضد پیری عمل می کند. جسم و روان با یکدیگر رابطه متقابل دارند و وجود اختلال در هر یک از آن ها موجب از دست رفتن سلامتی در دیگری می شود.

 

به طور کلی با ورزش کردن تعداد سلول های گلبول سفید افزایش می یابد و با بالا رفتن توانایی بدن در برابر عفونت ها سیستم ایمنی بدن تقویت می شود.

 درواقع با انجام حرکات ورزشی حجم خون در گردش بدن دچار نوسان می شود و به مغز می رسد. درنتیجه رفتار و خلقیات فرد نیز بهتر می شود.همچنین با ورزش ماده ای به نام مرفین ترشح می گردد که در پی آن نشاط و شادابی افراد تامین می شود. 

 

مفهوم کلی ورزش های پرشی

پریدن نوعی فعالیت انفجاری می باشد که فرمی از حرکت پلایومتریک به حساب می آید. در این نوع تمرین، عضلات را با حرکات کششی دچار نوسان می کنیم و به آن ها آموزش می دهیم که به شیوه ای انفجاری همزمان با هم واکنش نشان دهند. 

 

اهمیت انجام ورزش های پرشی

قسمت تحتانی بدن مسئول قدرت، چابکی و سرعت افراد است. برای تقویت این عضلات ورزش های مختلفی از جمله اسکوات وجود دارد که با انجام آن تنها قدرت عضلاتی پایین تنه افزایش می یابد.

با این وجود، انجام تمرینات استاندارد در تقویت توانایی ها نقش چندانی ایفا نمی کنند. لذا انجام ورزش های پرشی برای تقویت و تولید نیرو راه حلی موثر است.

 

تمرینات پرشی, انواع حرکات پرشی, تاثیرات ورزش های پرشی در سلامتی

پرش از ارتفاع یکی از انواع ورزش های پرشی است

 

انواع مختلف ورزش های پرشی

پرش طول

فعالیت پرش طول از سال 1896 مخصوص آقایان و از سال 1948 برای بانوان در بازی های المپیک مورد استفاده قرار گرفت. این پرش یکی از رشته های دو و میدانی می باشد که ورزشکار ملزم است از مسافتی طولانی شروع به دویدن کند و خود را برای پریدن آماده سازد، سپس با یک گام پرش طولی را انجام دهد. طول محوطه دور خیز نیز با مسافت 40 الی 45 متر در نظر گرفته می شود.

 در سطح های پیشرفته تر، ورزشکار بر روی سطوحی صاف شروع به دویدن می کند و در یک قدمی خط مقرر شده، پرش خود را انجام می دهد. 

اگر پای شرکت کننده از خط خطا رد شود، در هوا معلق شود یا در حین پریدن با تخته پرش تماس فیزیکی داشته باشد برای پرش رکوردی در نظر گرفته نمی شود.

به استثنای قانون 173-4 بند 2، اگر ورزشکار قبل از تخته جهش عمل پرش را انجام دهد، خطایی مرتکب نشده است.

یکی از قوانین این فعالیت آن است که در صورت افزایش تعداد شرکت کنندگان به 8 نفر، هر فرد مجاز به سه پرش می شود و در شرایطی که تعداد شرکت کنندگان از 8 نفرکمتر باشد، هر شرکت کننده می تواند 6 مرتبه پرش کند.

 

پرش سه گام

انجام این فعالیت شباهت بسیار نزدیکی به پرش طولی دارد و تنها تفاوت آن در گام های پرش است. مراحل انجام پرش سه گام به ترتیب لی لی، قدم و پرش است. در صورت افزایش تعداد دفعات هر کدام از این مراحل، خطا محسوب شده و رکوردی ثبت نمی شود.

همچنین، فعالیت لی لی باید به گونه ای انجام شود که با همان پایی که روی تخته ی پرش قرار می گیرد، فرود آید. مرحله ی بعدی، پرنده است که با پای دیگر باید انجام شود و در نهایت عمل پرش صورت می گیرد. 

 

پرش بانجی

پرش بانجی یکی از فعالیت های ورزشی است که در آن فرد خود را از ارتفاعی بسیار بلند به وسیله ی طناب فنر دار و محافظ به پایین رها می کند.

طناب مورد استفاده در پرش بانجی از جنس لاستیک های فشرده است که موجب انعطاف پذیری آن شده است. 

 

انواع ورزش های پرشی, مزایای ورزش های پرشی, ورزش های پرشی باشگاهی

پرش پانجی یکی از انواع ورزش های پرشی است

 

پرش از ارتفاع

پرش از ارتفاع نیز یکی از ورزش های دو و میدانی محسوب می شود که ورزشکار موظف است از روی یک میله افقی بدون استفاده از هیچ گونه وسیله ی کمکی به سمت پایین پرش کند. حداقل میزانی که برای بالا بردن میله افقی در نظر گرفته شده است، دو سانتی متر است.

ورزشکاری قادر به کسب مقام اول در پرش از ارتفاع می شود که در بیشترین ارتفاع عمل پرش را انجام دهد.

 

ملزومات ورزش پرش از ارتفاع

فرد شرکت کننده تنها مجاز به یک مرتبه پرش می باشد و هر ورزشکار سه مرتبه برای عبور از میله ی پرش فرصت دارد؛ در صورت خطا در هر سه نوبت از دور مسابقه حذف خواهد شد.

علاوه براین، اگر تعداد شرکت کنندگان پرش از ارتفاعی معین چند نفر باشد، ورزشکاری که کمترین تعداد پرش را داشته باشد اول می شود.

 

پرش با نیزه

پرش با نیزه یکی از مرسوم ترین ورزش ها در میان یونانیان باستان بوده است. ورزشکار برای انجام این فعالیت از نیزه ای منعطف و بلند که از فایبرگلاس ساخته شده است، استفاده می کند.

قبل از شروع مسابقه قوانین و ارتفاع آغازین توسط داور اعلام می گردد. یکی از این قوانین که در تمامی مسابقات ثابت است مقدار بالا بردن مانع میله ی پرش می باشد. درواقع، حداقل میزان در نظر گرفته شده برای بالابردن میله پرش 5 سانتی متر است.

 

خطرآفرین ترین پرش

ورزش دفع موانع، یکی از خطرناک ترین پرش ها از موانعی با ارتفاع بسیار بلند است. تاریخچه ی این رشته ورزشی به سربازی در جنگ ویتنام به نام ریموند بل باز می گردد. او با این روش جابه جایی و جست و خیز را تمرین می کرد تا بتواند در جنگل از چنگ دشمنان فرار کند.

 

ورزش های پرشی قابل اجرا در باشگاه های ورزشی

• پرش روی جعبه

• پرش درجا با طناب ورزشی

• پرش لانج

• اسکوات پریدن

• پرش زانویی

• پرش بورپی

 

تاثیرات ورزش های پرشی در سلامتی, ورزش های پرشی, انواع ورزش های پرشی

ورزش های پرشی موجب تقویت عضلات پا در بدن می شوند

 

مزایای ورزش های پرشی

• چربی سوزی: با افزایش میزان ضربان قلب، چربی سوزی آغاز می شود.

• افزایش مقاومت: ورزش های پرشی در فعال کردن فیبر های عضلانی نقش دارند و موجب تقویت عضلات می شوند.

• جلوگیری از آسیب دیدگی: روند جذب کلسیم را تسریع می بخشد و موجب افزایش توده های استخوانی می گردد.

• جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی: با متناسب سازی فشار خون از بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

• افزایش قدرت

• عضله سازی

• تحریک سیستم لنفاوی

• تحریک متابولیسم بدن

• کالری سوزی

• سرگرم کننده

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------