معرفی ورزش پاتیناژ



یخ‌ماله یا پاتیناژ نام نوعی ورزش است که با اسکیت روی یخ انجام می‌شود

 

یخ‌ماله یا پاتیناژ نام نوعی ورزش است که با اسکیت روی یخ انجام می‌شود.پاتیناژ را می‌توان به صورت پاتیناژ تک‌نفره و دونفره و گروهی انجام داد.

این ورزش از زیباترین ورزش‌هاست و شامل کشش و حرکت بدن همراه با حفظ تعادل می‌باشد.پاتیناژ را می‌توان در سالن‌های پوشیده انجام داد و نیز در کشورهایی که زمستان‌های پربرف دارند از جمله در کانادا و روسیه این ورزش در پیست‌های باز هم انجام می‌شود. 

 

تعریفی که در لغتنامه ها برای پاتیناژ آمده چنین است:حرکت روی یخ به وسیله اسکیت –تیغه های باریک فولادی که در انواع ابتدایی آن به کفش بسته میشد و بعدها به طور بخشی یک پارچه با کف پوتینهای مخصوص ساخته میشد. 

 

پاتیناژ در قرن های گذشته در نزد مردمان کشورهای هلند و انگلستان جایگاهی خاص داشته است

 

تاریخچه ورزش پاتیناژ

پاتیناژ در قرن های گذشته در نزد مردمان کشورهای هلند و انگلستان جایگاهی خاص و ویژه داشته و در زمستان از ورزش های مورد علاقه این دو سرزمین بوده است.

  

پاتیناز در ابتدا تنها برای سرگرمی بر روی رودخانه ها، حوضچه های طبیعی و دریاچه های یخ زده به انجام میشد و بعدها در میان ورزشها جای گرفت و مدتهاست که زمینهای سرپوشیده چهار فصل برای پرداختن به آن وجود دارد.

 

زمانهای بسیار دور و ماقبل تاریخ زمان و روند شکل گیری دقیق پاتیناژ نامعلوم است، با این حال باستان شناسان عقیده دارند که اسکیت روی یخ گسترش جغرافیایی زیادی داشته است.

 

قدیمی ترین مدرک جهان درباره پیدایش ورزش پاتیناژ به یک راهب اهل کانتربوری به نام ویلیام فیتز استفن که در لندن بین سال های 1175 تا 1118 زندگی می کرد، برمی گردد.

  

کفش پاتیناژ : 

تحقیقات نشان می دهد که یخ در دمای ۷- درجه سانتی گراد از کمترین میزان اصطحکاک برخوردار است به همین دلیل تمامی پیست های سر پوشیده پاتیناژ سیستم خود را بر مبنای این درجه تنظیم می کنند . اگر این ورزش در سالن مخصوص اسکیت برگزار شود احتمال خطر آسیب دیدگی برای اسکیت بازان کم می شود اما پیست های فضای باز که در دریاچه ها صورت می گیرد ، خطرات جدی با خود به همراه دارد .

 

سقوط از میان یخ ها به داخل آب بسیار سرد از اتفاقات بسیار خطرناک در این رشته ورزشی است . این حادثه می تواند موجب آسیب دیدگی شدید و یا حتی مرگ انسان در اثر شوک ، غرق شدن و یا سرمازدگی شود . بیرون آمدن از آب و بازگشت به یخ تقریباً کاری غیرممکن است زیرا لبه های یخ به طور مداوم می شکنند و کفش ها به دلیل خیسی سنگین می شوند و فرد را به زیر آب می کشند .

 

پاتیناژ را می‌توان به صورت پاتیناژ تک‌نفره و دونفره و گروهی انجام داد

 

ورزش های بر مبنای پاتیناژ: 

• پاتیناژ نمایشی یا Figure Skating ورزشی است که در آن افراد به صورت تک، دو نفره یا گروهی به انجام حرکات پرشی، سرعتی و تعادلی میپردازند و معمولا این حرکات را متناسب با یک قطعه موسیقی انجام میدهند.

• هاکی روی یخ یا Ice hockey یک ورزش تیمی است که در آن اعضای هر تیم کوشش میکنند یک گوی مخصوص را به کمک چوب دستی هایی با لبه برگشته، به دروازه حریف وارد کند. چوب دستی های این ورزش متناسب با راست دست یا چپ دست بودن بازیکن ساخته میشوند.

• پاتیناژ سرعتی یا Speed skating ورزشی است که شرکت کنندگان باید مسافت مشخصی را با سرعت بیشتر طی کنند.

• پاتیناژ نوردیک یا Tour skating ورزشی سرگرم کننده است که عامل زمان در آن مطرح نیست و شرکت کنندگان مسافتهای زیادی را بر روی یخ طبیعی پاتیناژ میکنند.

 

خطرات ورزش پاتیناژ را بشناسید

 

خطرات ورزش پاتیناژ

اگر این ورزش در سالن مخصوص اسکیت برگزار شود احتمال خطر آسیب دیدگی برای اسکیت بازان کم می شود اما پیست های فضای باز که در دریاچه ها صورت می گیرد، خطرات جدی با خود به همراه دارد.

  

خطرات ورزش پاتیناژ را بشناسید 

1.سقوط بر روی یخ که به کیفیت سطح یخ، طراحی اسکیت ، سرعت اسکیت باز و همچنین مهارت و تجربه او بستگی دارد ،هرچند در این حالت آسیب اسکیت باز بعید است اما غیرممکن نیست .

 

2. سقوط از میان یخ به داخل آب بسیار سرد از اتفاقات بسیار خطرناک در این رشته ورزشی است. این حادثه می تواند موجب آسیب دیدگی شدید یا حتی مرگ انسان در اثر شوک، غرق شدن یا سرمازدگی شود.

 

بیرون آمدن از آب و بازگشت به یخ تقریبا کاری غیرممکن است زیرا لبه های یخ به طور مداوم می شکنند و کفش ها به دلیل خیسی سنگین می شوند و فرد را به زیر آب می کشند.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------