ورزش پنجگانه مدرن؛ جذاب ترین رقابت های المپیک



ورزش پنجگانه مدرن, معرفی رشته های ورزش پنج گانه مدرن, تیراندازی با تپانچه یکی از ورزشهای پنجگانه مدرن

تیراندازی با تپانچه یکی از ورزشهای پنجگانه مدرن

 

ورزش پنجگانه مدرن چیست؟ (+ تاریخچه) 

ورزش پنج گانه مدرن یکی از جذاب ترین رقابت های المپیک است که در 5 رشته ورزشی، شمشیرزنی، تیراندازی، شنا، اسب دوانی و دو صحرانوردی انجام می شود. 

ورزش پنج گانه مدرن (به انگلیسی : Modern pentathlon) یک پیکار ورزشی است که دارای 5 مرحله از 5 رشته ورزشی است . این 5 مرحله عبارتند از شمشیربازی اِپِه ، تیراندازی با تپانچه ، شنای آزاد 200 متر ، پرش با اسب و دو صحرانوردی 3 کیلومتر. 

 

این رشته ورزشی توسط پیتر دوکوبرتن بنیان  گذار بازی های المپیک مدرن ابداع شد و در تمام دوره های المپیک برگزار شده است. در گذشته در بازی های المپیک باستانی یونان ، ورزش پنج گانه ای انجام می شد که به نام پنج گانه باستان شناخته می شود.

 

ورزش پنجگانه مدرن, معرفی رشته های ورزش پنج گانه مدرن, شنا و شمیربازی از ورزش های پنجگانه مدرن

شنا و شمیربازی از ورزش های پنجگانه مدرن

 

تاریخچه ورزش پنج گانه مدرن

در گذشته ورزش پنج گانه اهمیت منحصر به فردی در بازی های المپیک باستان داشته است و نقطه اوج بازی ها در نظر گرفته می شده است. ورزش های پنچ گانه برای اولین بار در در سال 208 قبل از میلاد شروع شد ، اولین مسابقه 5 گانه شامل دویدن در طول استادیوم ، پریدن ، پرتاب نیزه ، پرتاب دیسک و کشتی  بود و به قهرمان این بازی ها لقب  victor ludorum داده می شد. 

 

ورزش پنج گانه مدرن در سال 1912 با تشویق بنیانگذار فرانسوی المپیک مدرن و در پنجمین دوره بازی های المپیک مدرن در استکهلم سوئد معرفی شد. 

از سال 1949 مسابقات قهرمانی پنج گانه مدرن هر سال به مدت 4 – 5 روز برگزار می شد. این ورزش هر ساله تکامل پیدا کرده و تبدیل به یک رویداد سریع شده است و از سال 1949 هر پنج رشته در یک روز به رقابت می پردازند تا مخاطب پسندتر باشند. 

 

ورزش پنجگانه مدرن, معرفی رشته های ورزش پنج گانه مدرن, ورزش پنجگانه مدرن در المپیک

ورزش پنجگانه مدرن در المپیک

 

معرفی رشته های ورزش پنج گانه مدرن

شمشیربازی اپه : در شمشیر بازی اپه دو ورزشکار با یک شمشیر کوچک مبارزه میکنند. شمشیر این رشته نازک و مثل طراحی سوزن است. تیغه اپه های مدرن 90 سانتی مترطول و 770 - 350 گرم وزن دارند . شروع حملات با نوک شمشیر  است و هدف تمام بدن حریف است. 

 

شنا آزاد 200 متر : شنا آزاد 200 متر سریعترین سبک شنا است که شناگر میتواند از تمامی شناهای موجود در مسیر استفاده کند به شرط این که برای هر طول استخر فقط از یک نوع شنا استفاده کند و مجاز نیست در  بین مسیر سبک شنا را تغییر دهد. 

 

ورزش پنجگانه مدرن, معرفی رشته های ورزش پنج گانه مدرن, پرش با اسب و شمشیر بازی از ورزش های پنجگانه مدرن

پرش با اسب و شمشیر بازی از ورزش های پنجگانه مدرن

 

تیراندازی با تپانچه: تپانه سلاح گرم کوچک و قابل حمل با دست است که  نوعی سلاح کمری محسوب می شود. دقت سرعت و تصمیم گیری به موقع در تیراندازی با تپانچه اهمیت زیادی دارد. 

 

دو صحرانوردی 3 کیلومتر: دو صحرانوردی جزو دوهای استقامت محسوب می شود که در فضای آزاد و طبیعت انجام می شود که در آن علفزار ، زمین های خاکی ، عبور ا ز درخت زارها ، دشت های باز و تپه هایی با شیب ملایم وجود دارد. 

 

پرش با اسب : اسب و سوار در این ورزش از روی موانع مشخص در مسیر معین عبور میکنند. 

 

گردآوری : بخش ورزش بیتوته

 

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------