آشنایی با تاریخچه رشته ورزشی ساواته



رشته ورزشی ساواته,تاریخچه رشته ساواته,رشته رزمی ساواته

آشنایی با تاریخچه رشته ورزشی ساواته
رشد ورزش بوكس و كشتی و مبارزات خیابانی در میانه قرن 18 در نتیجه مستقیم تغییرات اقتصادی و اجتماعی بود كه انقلاب صنعتی فراهم ساخت.
همزمان در فرانسه روش مبارزات هنرهای رزمی مشابه مشت زنی انگلیسی به وجود آمد. در پاریس نوع خاصی از روش مبارزات خیابانی وجود داشت و به نظر می‌رسد ملوانان نیروی دریایی فرانسه هنر رزمی را با عنوان شوشان Chausson رشد و گسترش دادند.
در شهر پاریس این نوع مبارزه خیابانی با عنوان ساواته كه معنی انگلیسی آن كفش كهنه می‌شود وجود داشت. در زمان ناپلئون سربازان فرانسوی با استفاده از ساواته با همتایان انگلیسی خود مبارزه می‌كردند.


 در دهه 1820 فعالیت‌های مختلفی انجام شد تا توجه مردم به ساواته بیشتر جلب شود. معروفترین مربی این دوران Cassaux Michel بود (1869 – 1794) بود كه در محله بلویل پاریس متولد شد. او نوع روش مبارزات خیابانی را سازماندهی كرد و آنرا هنر ساواته نامید. آموزشهای او به حدی گسترش پیدا كرد كه شخصیتهای بزرگی مانند دوك ارلان – كنت لاباتت – لرد هنری سی مور و هنرمند مشهور پائول گاوارنی به ساواته جذب شدند.


 Charles Lecour)1894 – 1808) مشهورترین شاگرد كاسوكس بود. شارل یك مبارز تمام عیار بود كه در سال 1838 مشت زنی انگلیسی را با مبارزه خیابانی فرانسوی تركیب و بوكس فرانسوی را ابداع كرد. به تدریج ساواته در اروپا – آفریقا – انگلستان – كانادا و آمریكا گسترش پیدا كرد و در ادامه در نیمه دوم قرن 19 با اجباری شدن تربیت بدنی و ژیمناستیك در ارتش فرانسه، ساواته رشد بیشتری را شاهد شد.

 

یكی از مشهورترین و مهمترین قهرمانان ساواته (Savateurs) در این دوران Joseph PierreCharlemont بود (1914 – 1830) كه در سال 1899 كتاب مشهور بوكس فرانسوی را منتشر كرد. پسر ژوزف، شارل شارمونت (1944 – 1862) در سال 1899 با شكست جری دریسكال بوكسور معروف به شهرت رسید.با شروع قرن 20 ساواته در اروپای غربی شهرت قابل توجهی كسب كرد. چون برای مردم ضروری بود تا نوعی دفاع شخصی ساده را فرا بگیرند. حتی در مسابقات المپیك 1924 پاریس، ساواته به عنوان یك رشته نمایشی حضور داشت.


كنت پیر باروزی (Count Pierre Baruzy) (1994 – 1897) از جمله مربیان سرشناس ساواته است كه سهم قابل توجهی در رشد و گسترش این ورزش ایفا كرد. او یكی از شاگردان شارل شارمونت بود كه در طول سالهای 1922 تا 1935 به یازده مقام قهرمانی رسید و در مسابقات 1924 المپیك پاریس نیز قهرمان شد. او جزو افرادی است كه فدراسیون ساواته فرانسه را تاسیس كرد. امروزه هنر رزمی ساواته یك ورزش بین‌المللی است كه مشابه كیك بوكسینگ از شهرت جهانی برخوردار است.


بد نیست بدانید در اوایل قرن 20 بیش از یكصد هزار نفر به ورزش ساواته می‌پرداختند گرچه در پایان جنگ جهانی دوم به دلیل شرایط خاص آن دوران در تمام دنیا تنها پانصد نفر بودند كه ساواته كار می‌كردند. اما 1975 به بعد این ورزش در جهان تولدی دوباره یافت.


تاریخچه تشكیل فدراسیون بین‌المللی ساواته (F.I.S)
 ازشروع قرن 19 میلادی ساواته كاهای بلژیك، فرانسه و ایتالیا گاهگاهی با یكدیگر مبارزه می‌كردند. در 16 سپتامبر سال 1972 كنت پیر باروزی كه فدراسیون ساواته فرانسه را در سال 1975 تاسیس كرد.
از سه كشور دعوت كرد تا فدراسیون بین‌المللی را تاسیس كنند اما تنها دو كشور بلژیك و فرانسه در این جلسه حضور یافتند و ایتالیا غیبت كرد.در دهم ژوئن 1982 پیر سیلویر، نایب رئیس فدراسیون ساواته فرانسه تصمیم گرفت تا اتحادیه بین‌المللی ساواته (U.I.B.F) را تاسیس كند اما مجدداً این پروژه تحقق نیافت. در سال 1985 الكساندر وال میر بلژیكی مسابقات بین‌المللی را سازماندهی كرد كه درآن ورزشكارانی از اروپا – افریقا – آمریكا و خاورمیانه حضور داشتند.


در این سال پیر گایراد، رئیس فدارسیون ساواته فرانسه تصمیم گرفت تا با حضور نمایندگان 11 كشور جهان فدراسیون بین‌المللی ساواته را به مركزیت پاریس تشكیل دهد.
بلژیك – كامرون – فرانسه – انگلستان – هلند – ایتالیا – مراكش – موریتانی – سنگال – تونس و یوگوسلاوی، كشورهای مورد نظر وی بودند كه در عین حال 3 كشور آلمان – اسپانیا و ساحل عاج به دلیل غیبت در این جلسه عذرخواهی كردند.در پایان این اجلاس، ژان ماری روسو به عنوان اولین رئیس فدراسیون بین‌المللی ساواته انتخاب شد و دو زبان فرانسه و انگلیسی به عنوان زبانهای رسمی این فدراسیون معرفی شدند.
منبع : razmikar.ir

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------