تجهیزات و اصول بازی اسنوکر



بازی اسنوکر, اسنوکر, تجهیزات بازی اسنوکر

بازی اسنوکر

 

اصول بازی اسنوکر

اسنوکر نوعی از بیلیارد است که روی میز بزرگی پوشیده از ماهوت سبز که دارای شش حفره (پاکت) است بازی می‌شود. چهار پاکت در چهارگوشه میز و دو پاکت دیگر در وسط کنارهٔ میز قرار دارند. برای ادامه توضیحات همراه بیتوته باشید.

بازی اسنوکر

رنگ سبز رویه میز نشانگر دورانی‌ است که بازی بر روی چمن انجام می‌شده‌است؛ در آن زمان برای زدن ضربه‌ها از عصا استفاده می‌شده و بعدها به میزهای کنونی و با چوب‌های حرفه‌ای‌تر پیشرفته تر شده است. اسنوکر در فرهنگ لغت انگلستان به معنی زیرک، مارموز و… هست و معنی آن در بازی مخفی کردن، از دسترس دور کردن، سد کردن و ماسک کردن است.

 

میز اسنوکر

این بازی برروی میزی با اندازه ۱۲ در ۶ فوت (معادل ۳٫۷ در ۱٫۸ متر) انجام می‌شود. البته میزهای این بازی در اندازه‌های گوناگونی تهیه می‌شود. اغلب درازای میز دوبرابر پهنای آن است.

 

بازی اسنوکر, اسنوکر,نحوه بازی اسنوکر

تجهیزات بازی اسنوکر

 

توپ‌های اسنوکر

این بازی شامل ۲۱ توپ است. ۱۵ توپ قرمز رنگ، یک توپ مشکی، یک توپ صورتی، یک توپ آبی، یک توپ قهوه ای، یک توپ سبز و یک توپ زرد.

 

هرتوپ قرمز یک امتیاز دارد. سایر توپ‌ها به ترتیب: توپ مشکی = ۷، توپ صورتی = ۶، توپ آبی = ۵، توپ قهوه‌ای = ۴، توپ سبز = ۳ و توپ زرد = ۲ امتیاز است. در ایران به توپ‌ها یا گوی‌های این بازی شار گفته می‌شود.داور در شروع بازی توپ‌ها را می‌چیند.

 

در قوانین نسخهٔ انگلیسی این بازی هر بازیکن بعد از زدن هر توپ قرمز مجاز به زدن یک رنگی خواهد بود و حداکثر امتیازی که یک بازیکن قادر به گرفتن آن است ۱۴۷ امتیاز است.

 

بازی اسنوکر, اسنوکر,خطاها در بازی اسنوکر

اصول بازی اسنوکر

 

تجهیزات مورد نیاز بازی اسنوکر

- یک ضربه با کمک رست (چوبی که در دست چپ بازیکن قرار دارد و به عنوان تکیه گاه چوب اصلی از آن استفاده می‌شود)

- گچ: به نوک (تیپ) چوب بیلیارد زده می‌شود تا تماس مناسبی بین چوب و توپ سفید برقرار شود.

- چوب: از جنس چوب (ساخته شده از چوب درخت ون (زبان گنجشک و چوب درخت افرا) یا فایبرگلاس بوده و از سر آن برای ضربه‌زدن به توپ سفید (کیوبال) استفاده می‌شود.

- تیپ: بر روی نوک چوب بیلیارد نصب می‌شود تا هم صدمه ای به چوب نرسد و هم امکان ضربات گوناگون و چرخشی را راحت کند. جنس و متریال آن از مواد فشرده و چرم هست.

- رست: از نظر ظاهری مثل چوب عادی با سر X مانند می‌باشد و موقعی استفاده می‌شود که توپ سفید در دسترس نباشد.

- مثلث: برای چیدن توپ‌های قرمز در آغاز بازی از آن استفاده می‌شود.

- اکستنشن: یا همان ته چوب که جدیداً به جای چوب بلند استفاده می‌شود.

- مگنت: وسیله ای است که برای نگهداری گچ از آن در زمان بازی استفاده می‌شود.

- رست و چوب بلند: برای زدن توپ سفید موقعی که به وسیله چوب و رست عادی قابل دسترسی نباشد استفاده می‌شود.

 

 

نحوه بازی اسنوکر

بازی اسنوکر امکان دارد به وسیله دو نفر یا تعدادی بیشتر به صورت تیمی و انفرادی

به شرح زیر انجام گیرد:

 

آغاز اسنوکر

همه بازیکنان اسنوکر باید با یک توپ سفيد بازی کنند و در این بازی 21 توپ هدف وجود دارد،

پانزده توپ قرمز که هر کدام یک امتیاز و شش توپ رنگی به شرح : توپ زرد رنگ دو امتیاز،

توپ سبز رنگ سه امتیاز، توپ قهوه‌ای رنگ چهار امتیاز، توپ آبی رنگ پنج امتیاز، توپ صورتی رنگ شش امتیاز و توپ مشکی با امتیاز هفت است.

 

بازی اسنوکر, اسنوکر, تجهیزات بازی اسنوکر

تجهیزات و اصول بازی اسنوکر

 

امتیاز ضربات در هر نوبت بازیکنان

امتیاز ضربات در هر نوبت بازیکنان، با پاکت کردن قانونی توپ‌های قرمز و رنگی به صورت یک در میان محاسبه می شوند، تا تمام توپ‌های قرمز از میز خارج شوند، سپس توپ‌های رنگی به ترتیپ افزایش ارزش امتیاز بازی خواهندشد.

 

امتیاز کسب شده

امتیاز کسب شده در ضربات هر بازیکن به امتیاز های قبلی او اضافه می شود. به عنوان یک تاکتیک، بازیکن هر زمانی در طول فریم می تواند توپ سفید را با یک ضربه قانونی در پشت توپ خارج از نوبت نگه دارد، که در چنین بازیکن حریف اسنوکر (ماسک) میشود.

 

چنانچه بازیکن یا تیمی امتیازاتی بیشتر از امتیازات توپهای موجود روی میز احتیاج داشته باشد، این تاکتیک به جهت امتیاز گیری و احتمال خطا به وسیله بازیکن حریف خیلی دارای اهمیت می باشد.

 

بازی اسنوکر, اسنوکر,تجهیزات و اصول بازی اسنوکر

 اسنوکر

 

خطاها

خطاها برای توپ‌های زرد، سبز و قهوه‌ای چهار واحد، آبی ۵، صورتی ۶ و مشکی ۷ واحد است. این خطاها چنانچه بازیکن به اشتباه به آن‌ها ضربه بزند (به وسیله توپ سفید، دست، چوب، رست) و همین طور بروز خطاهای دیگر در موقع و در طول ضربه زدن به توپ‌ها اعلام شده‌است.

 

در صورتی که توپ سفید موقع زدن ضربه به هیچ‌یک از توپ‌ها برخورد نکند فُول به حساب آمده و ۴ امتیاز برای حریف به حساب خواهد آمد.

 

خطای لمس

حالتی که توپ سفید با یک توپ دیگر به هم چسبیده باشند، به آن تاچ (یا لمس) گفته می‌شود و در تاچ با توپ قرمز بازیکنی که نوبت ضربه‌اش است می‌تواند توپ را به هر سویی که می‌خواهد بزند چون که اول ضربه‌ای برای او محاسبه خواهد شد، لازم است گفته شود که در موقع این جداسازی اگر توپی که سفید با آن تاچ شده تکان بخورد خطا (هل دادن) اتفاق افتاده وابسته به اینکه کدام توپ با سفید تاچ بوده (قرمز، زرد، سبز و قهوه ای چهار امتیاز خطا، آبی=پنج امتیاز، صورتی =شش امتیاز و سیاه=هفت امتیاز) میزان خطا محاسبه می شود.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------