معرفی رشته ورزشی اسکواش



اسکواش, ورزش اسکواش, اسکواش چیست

اسکواش چیست

 

 آشنایی با ورزش اسکواش

امروزه ورزش اسکواش در همه جهان انجام می شود. مانند دیگر ورزش ها، این ورزش را هم می توانید هم به عنوان سرگرمی و برای پر کردن اوقات فراغت بازی کنید و نیز به طور حرفه ای آن را ادامه دهید. در ادامه با این ورزش آشنا شوید.

ورزش اسکواش چیست؟

اسکواش ورزشی راکتی است که به صورت تک‌نفره (۲ بازیکن) و دونفره (۴ بازیکن) در زمینی که معمولا دیوارهای آن شیشه‌ای است انجام می‌شود. شیشه‌ای بودن دیوارها، تماشای بازی به وسیله تماشاگران را قابل امکان می‌کند. در مسابقه‌های بین‌المللی دیوارهای بیشتری از جنس شیشه در نظر گرفته می‌شود.

 

تاریخچه ورزش اسکواش

اسکواش اولین بار در در سال ۱۸۳۰ در مدرسه هارو در انگلستان ابداع شد. در سال ۱۸۷۴ این رشته ورزشی و مسابقه‌های آن در انگلستان رسمیت پیدا کرد و در سال ۱۸۸۳ اولین زمین اسکواش در شهر مسجدسلیمان توسط شرکت نفت ساخته شد. در سال ۱۹۱۱ قوانین بازی و ابعاد زمین به وسیله انگلیسی‌ها اجرا شد و به حالت امروزی درآمد. در سال ۱۹۶۷ فدراسیون بین‌المللی اسکواش با شرکت ۷ کشور تأسیس شد و در سال ۱۹۹۲ نام آن به فدراسیون جهانی اسکواش (WSF) عوض شد.

 

اسکواش از سال ۱۳۲۰ با ورود کارکنان انگلیسی شرکت نفت آبادان و ساخت سالن اسکواش برای آنها وارد ایران گردید. اولین فدراسیون اسکواش ایران در سال ۱۳۵۳ تاسیس، ولی بعد از یک سال منحل شد و در سال ۱۳۷۲ مجددا راه‌اندازی گردید.

 

اسکواش, ورزش اسکواش, اسکواش چیست

بازی اسکواش

 

ورزش اسکواش بر دو نوع است:

- اسکواش راکت 

- اسکواش تنيس

 

- اسکواش راکت:

نوعی بازی است که در يک زمين چهار ديواري اجرا مي شود و هر بازيکن به صورت پی در پی توپ کوچکي را با راکت به ديوار روبرو مي زند و بازيکن سمت ديگر بايد آن را به ديوار مزبور بازگرداند. اين ضربه ها با سرعت و زاويه زده مي شود که بازيکن حريف نتواند توپ را به ديوار مقابل برگرداند، بازي با زدن سرويس شروع می شود و بعد از برخورد به ديوار با زاويه معلوم و حساب شده ای وارد زمين سرويس می شود. مسابقه شامل سه يا پنج بازی و هر بازی داراي 9 امتياز مي باشد.

 

- اسکواش تنيس:

اين بازی مانند اسکواش راکت است در همان زمين هم بازي مي شود با اين فرق که تنها سرويس زننده مي تواند امتياز کسب کند و به جاي اينکه در جايگاه سرويس بایستد در زمين سرويس قرار می گیرد و توپ را با ضربه حساب شده اي مي زند تا در جلو خط سرويس آن سمت زمين فرود آيد توپ زمان برخورد به ديوار به شدت باز می گردد. اغلب سالن اسکواش از 4 تا 8 زمين بازی تشکيل مي شود که هر زمين ابعاد 4/6 ×75/9 متر و با ارتفاع 7/5 متر پيش بيني می شود.

 

در بازيهای المپيک و بين المللي از ديوارهاي شيشه اي نشکن برای دور زمين استفاده می گردد که در اين صورت حداقل يک متر حريم در خارج ديوار ها لحاظ می شود و ابعاد به 2/7 ×2/9 × 5/12 متر خواهد رسيد در سالنهاي اسکواش، بسته به احتیاجات منطقه اي امکان دارد در پشت سر بازيکنان و با استفاده از شيشه هاي ضخيم سالني با ظرفيت 50 الي 100 نفر با هزينه کمی ساخت. در سالنهاي مخصوصی که براي انجام مسابقات بين المللي در نظر گرفته مي شود امکان دارد با قرار دادن ديوارهاي شيشه اي بيشتر امکانات تماشا را افزايش داد. 

 

انواع بازی اسکواش

- اسکواش تک دیواره یا اسکواش پارکی

- اسکواش تک دیواره داخل سالن

- اسکواش ساحلی

- مینی اسکواش

- دیواره متحرک اسکواش

- اسکواش کورت با یک طرف شیشه

- کورت بادی اسکواش

- اسکواش شیشه ای تمرینی

- اسکواش شیشه ای تمام استاندارد

- اسکواش مدارس

 

اسکواش, ورزش اسکواش, اسکواش چیست

تحقیق در مورد ورزش اسکواش

 

زمين اسكواش

اسكواش توسط ۲ نفر به صورت انفرادي يا به صورت ۴ نفره (دوبل) در زمين يا كورت كه حاوی ۴ ديوار است و با يك توپ پلاستيكي توخالي برگزار مي شود. ابعاد زمين يك نفره و ۲ نفره با هم فرق دارد. زمين اسكواش يك نفره داراي ۹‎/۷۵۰ متر طول، ۶‎/۴ متر عرض، ۱۱‎/۶۵۵ متر قطر و ۵‎/۶۴۰ متر ارتفاع است.

 

ابعاد زمين اسكواش دو نفره هم شامل ۹‎/۷۵ متر طول، تا ۷‎/۵۲۰ متر عرض، ۱۲‎/۳۷۵ متر قطر و ۵‎/۶۴۰ متر ارتفاع است.

 

كورت حاوی ۴ ديوار است. دو ديوار در پهلو، دو ديوار عقب و جلو. ديوارها با خط هاي به ضخامت ۵۰ ميلي متر خط كشي شده است كه ارتفاع خط ديوار جلو ۴‎/۵۷ است. اين ديوار داراي خط سرويس است كه از كف زمين ارتفاعش ۱‎/۷۸ متر تا ۱‎/۸۳ متر است. خط بورد ديگر خطي است كه بر ديوار جلو كشيده شده است و ارتفاع آن از زمين ۴۳۰ ميلي متر است. ديوار عقب ۲‎/۱۳ متر است.

 

كف زمين نیز اغلب از جنس كفپوش غيرلغزنده است كه داراي خط كشي هايي است: شامل شورت لاين، هاف كورت لاين و ۲ مكان سرويس در چپ و راست زمين. اين خط ها در بخش عقب زمين متصل به ديوار عقبي است.

 

راکت اسکواش

پس از سال 1980 راکت اسکواش از مواد مرکب مثل فلز، گرافیت و تیتانیوم ساخته می شود و باعث شده راکت در دست راحت تر و سبک تر باشد. راکت های امروزی دارای طول 68.6 سانتیمتر، عرض 21.5 سانتیمتر هستند و طول فریم (قاب) آنها 39 سانتیمتر است. وزن مجاز راکت حداکثر باید 255 گرم باشد و به طور معمول بین 110 تا 200 گرم است.

 

توپ اسكواش

توپ هاي اسكواش از دو تكه لاستيك كه به صورت دونيم كٌره به هم چسبيده است داخل آن توخالي است.

 

رنگ توپ سياه است ولی براي رقابت دركورت هاي شيشه اي ازتوپ سفيد استفاده مي شود. توپ هاي اسكواش با خال هاي رنگی سطح آنها معلوم می شود.

 

- توپ حاوی خال آبي كه داراي حركت جهشي و بسيار تندي است و بازيكن حركاتش كند است. (براي یادگیری به كار مي رود)

- توپ داراي خال قرمز كه حركتش از خال آبي كندتر است اما حركات بازيكن تندتر است (براي اصلاح تكنيك به كار مي رود)

- توپ داراي خال سفيد حركت و جهش آن كندتر از دوتاي بالايي است در نتيجه حركات بازيكن تندتر است.

- توپ داراي خال زرد توپي است كه نیاز به ضربه هاي قوی و حركات تندتری دارد.

- توپ دارای دو خال زرد كه كندتر بوده و ورزشكاران حرفه اي و در مسابقات رسمی استفاده می شود.

- وزن توپ ها هم بین 3/23 تا 5/25 گرم است و قطر آن 5/39 تا 5/41 ميلي متر است.

- توپ هاي آبي رنگ بدون خال هم توپ هاي تمرينی بوده كه دارای جهش بلندتری است.

 

اسکواش, ورزش اسکواش, اسکواش چیست

اسکواش چه نوع ورزشی است

 

قوانین اسکواش

اسکواش هم مثل هر ورزش دیگری دارای قوانین خاصی است که به قرار زیر هستند:

 

- بازی را می‌توان به دو صورت انجام داد: دو تیم تک نفره یا دو تیم دو نفره.

- شما باید با راکت خود به گونه ای به توپ ضربه بزنید که با محدوده‌های تعیین شده روی دیوار مقابل برخورد کند.

- برخورد توپ با دیوار‌های گوشه اشکالی به وجود نمی‌آورد، البته به شرطی که با دیوار مقابل برخورد کرده باشد.

- سرویس خطا هنگامی اعلام می‌شود که بازیکن به طور اتفاقی مسیر رقیب خود را بسته باشد و نتواند راه حریف را آزاد کند.

- خطا هنگامی گرفته می‌شود که بازیکن از روی عمد بخواهد راه حریف را بند آورد.

- در صورتی که بازی با نتیجه ۱۰-۱۰ تمام شود، بازیکن باید دو امتیاز شفاف را به دست آورد تا به عنوان برنده اعلام شود.‌

- نمی‌توان دو بار به توپ ضربه زد یا توپ را حمل کرد.

- در زمان زدن سرویس باید یکی از پا‌های بازیکن در داخل محدوده سرویس قرار داشته باشد، همین قانون در مورد حریف نیز وجود دارد.

- برای سرو زدن دو حالت وجود دارد: ۱) بازیکن سرضرب به توپ ضربه بزند یا ۲) بازیکن ضربه را بعد از یک بار برخورد توپ با زمین، بزند.

- توپ‌ها از نظر میزان پرش فرق دارند و از طریق تعداد و رنگ خال‌های کوچک روی توپ از یکدیگر تشخیص داده می‌شوند که در بالا توضیح داده شد.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------