«وسان» در کانادا رونمایی می‌شود



 وسان,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
یاسر خاسب در جدیدترین تجربه خود ویدئو پرفورمنس آرت «وسان» را همزمان با روز شاهنامه فردوسی، برای یک کمپانی هنری در کانادا اجرا می‌کند. 

  یاسر خاسب درباره جدیدترین پروژه بین‌المللی خود گفت: از سال ۲۰۲۱ به دعوت یک کمپانی معتبر هنری در کانادا پروژه‌ای را که ترکیب چند هنر با هم است آغاز کردیم. همزمان با ایران هنرمندانی از کشور‌های کانادا، مکزیک، اردن و روسیه نیز پروژه‌هایی را با این کمپانی تولید و اجرا می‌کنند.

 

وی توضیح داد: سال‌ها بر مبنای تحقیق، پژوهش و تجربه‌ی با ارزش در مسیر بی‌نهایت عمیق و جذاب «بدن اسطوره‌ای» گام برداشته‌ام. از این رو سوژه‌ای که انتخاب کردم بر مبنای «روایت اسطوره شناختی» بنای تاریخی طاق بستان کرمانشاه است و بر اساس این فضا ویدئو پرفورمنس آرت «وسان» را با همکاری کمپانی کانادایی تولید کردیم. هر کدام از هنرمندان کشور‌های دیگر هم طرحی بر اساس ایده ذهنی و زندگی یا ویژگی‌های کشور خود انتخاب کرده‌اند.

 

خاسب با اشاره به اینکه ۲ هنرمند کانادایی که یکی فیلمساز و دیگری گرافیست و مجسمه‌ساز هستند در کانادا ماکتی خاص از طاق بستان را ساخته‌اند، افزود: با تکنیک فراگیر دیجیتال و چندرسانه‌ای که در هنر تئاتر و سینمای حرفه‌ای جهان از آن استفاده می‌شود، گروه ما به اتفاق هم در استودیو کوروماکی و همچنین در طبیعت زنده تصاویری را ثبت و ضبط کرده، که این لحظه‌های فیزیکال روی بدنه اساطیر وسان پخش و اصل اجرا اتفاق می‌افتد.

 

این بازیگر، طراح و کارگردان یادآور شد: خروجی کار ما یک ویدئو پرفورمنس ۱۳ دقیقه‌ای است و در روز ۲۵ اردیبهشت، همزمان با یادروز شاهنامه فردوسی بزرگ در کانادا رونمایی می‌شود. به امید خدا قصد داریم برای به نمایش در آمدن این اثر در ایران نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم.

 

وی درباره دیگر فعالیت‌های تازه خود نیز گفت: پیش از این در نخستین جشنواره ملی پانتومیم در شهر زنجان به همراه دیگر هنرمندان عزیزمان به عنوان داور حضور داشته و ورک‌شاپ برگزار کرده و همچنین برای برپایی کارگاه آموزشی «بدن دیوانه» در جشنواره بین المللی تئاتر کردی به سقز سفر کرده‌ام. همچنین قرار است در برنامه موسیقیایی «شهپرنامه» نیز که همزمان با بزرگداشت روز فردوسی در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود نیز پرفورمنس بداهه ۱۰ دقیقه‌ای بر مبنای «رستم و سهراب» اجرا کنم.

 

مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------