آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

همتی: آقایان گمان می‌کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی، تورم خود به خود کاهش می‌یابد / دولت پایه شاخص تورم را به سال ۱۴۰۰ تغییر داده تا نرخ تورم به ۴۸ تا ۵۰ درصد برسد

«دولت نباید ژست کنترل تورم را به خود بگیرد. به نظر من باید از مردم عذرخواهی کنند و بگویند نتوانستیم تورم را کنترل کنیم.»…

سونامی انصراف از دریافت وام مسکن!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

موج انصراف از دریافت وام مسکن این روزها به یک سونامی تبدیل شده است و بیشتر سپرده گذاران و افرادی که عزم جدی برای خرید خانه از طریق دریافت وام مسکن داشتند با اوج گرفتن قیمت‌ها از دریافت وام مسکن منصرف شده‌اند. بیشتر متقاضیان انصرافی، زوج‌های جوان بودند که مطابق مصوبه شورای پول و اعتبار از طریق بانک مسکن برای دریافت وام اقدام کرده بودند.

 

اوضاع مسکن طی چند ماه اخیر شدیدا دستخوش تغییر شده و افزایش ناگهانی قیمتها به خصوص در شهر تهران شوک شدیدی به متقاضیان وام وارد کرد. بیشتر انصرافی‌ها از بخش وام صندوق یکم بوده‌اند اما وام مسکن صندوق یکم چه بوده که موجب شده انصراف‌ها اوج بگیرد؟

 

صندوق یکم چیست؟

علی مسعودی از کارگزاران وام بانکی در باره مشخصات این وام می‌گوید: این وام به صورت انفرادی و زوجین پرداخت می‌شود و برای مناطق جغرافیایی و وضعیت مجرد یا متاهل بودن افراد مبلغ متفاوتی پرداخت می‌گردد که برای انفرادی و در تهران، 80 میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهر‌هایی که جمعیت آن‌ها بالای 200 هزار نفر جمعیت دارد تا 60 میلیون و در منطقه‌های دیگر تا 40 میلیون تعریف شده است.

 

وی افزود: برای زوجین نیز در تهران 160 میلیون، مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای 200 هزار نفر جمعیت تا 120 میلیون و دیگر مناطق 80میلیون تومان امکان دریافت وجود دارد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، میزان سود بازپرداخت وام مسکن یکم 5/9درصد و حداکثر زمان برای بازپرداخت آن 12 سال است. مثلا برای فردی که وام 80 میلیون تومانی دریافت کرده است ماهانه حدود 930 هزار تومان قسط در نظر گرفته می‌شود و در مجموع 54 میلیون سود برمی‌گرداند. همچنین سود وام 160 میلیونی نیز 128 میلیون تومان است و قسط‌های آن 2 میلیون تومانی خواهد بود.

 

همراه داشتن یک ضامن معتبر با داشتن فیش حقوقی خاص و دارای درآمد ماهانه به صورت سه‌برابر مبلغ قسط از مهم‌‌ترین شرایط دریافت وام مسکن یکم است.

 

از جمله اولین اولویت‌ها برای شرایط دریافت وام مسکن یکم، این است که متقاضی تا به حال نه خانه‌ای خرید و فروش کرده باشد، نه از تسهیلات مسکن مهر استفاده کرده باشد و نه از مزایای دولتی مانند زمین و خانه‌های سازمانی بهره برده باشد که در این صورت فرم «ج» استعلام از وزارت راه و شهرسازی قرمز خواهد بود. اما در صورت استفاده‌نکردن از تسهیلات برای ملک خود می‌توانید از این وام استفاده کنید.

 

همچنین یکی از شرایط دریافت وام مسکن یکم، سن فرد متقاضی است. که باید 18 سال را تمام کرده باشد و برای خود درآمد مستقلی داشته باشد.

 

60 هزار نا امید!

در این میان مدیر عامل بانک مسکن روز گذشته خبر داد که ۶۰ هزار نفر از دریافت تسهیلات مسکن از محل سپرده صندوق یکم منصرف شده‌اند بطوریکه تنها طی 10 ماه بیش از ده‌ها هزار نفر به دلیل افزایش قیمت‌های شدیدی که امسال اتفاق افتاد نتوانستند بیشتر از این صبر کنند و ترجیح دادند عطای وام را به لقایش ببخشند.

 

به نظر می‌رسد دلیل اصلی انصراف بالارفتن قیمت مسکن است. بیشتر متقاضیان باید برای خرید ملک حد اقل 200 میلیون آورده داشته باشند اما به نظر می‌رسد بیشتر این متقاضیان چشم انتظار افزایش سطح تسهیلات بودند که به نظر می‌رسد این موضوع هم منتفی شده است چرا که رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن می‌گوید افزایش سقف تسهیلات مسکن در دستور کار قرار ندارد.

 

با این حال خبر هولناک تر این است که گویا منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم به اتمام هم رسیده است و کسانی که منصرف نشده‌اند و مایل به دریافت وام هستند، برای پرداخت تسهیلات جدید باید منتظر افزایش سقف منابع باشند، چرا که در غیر این صورت بانک مسکن تسهیلات را از محل وصول اقساط تسهیلات پرداخت خواهد کرد.

 

در چنین وضعیت نگران کننده‌ای البته پیشنهادی برای افزایش منابع از محل صندوق توسعه ملی ارائه شده اما ظاهرا هنوز به نتیجه‌ نرسیده است و قطعا بدون کمک صندوق توسعه ملی آن گونه که مسئولان بانک مسکن می‌گویند امکان افزایش سقف تسهیلات امکان پذیر نیست.

 

بی خاصیت شدن وام مسکن برای خرید ملک موضوعی است که از چند ماه قبل جنبه عینی به خود گرفت که این امر ناشی از سبقت گرفتن قیمت‌ها از سطح تسهیلات بود. پس لرزه‌های این فروپاشی در بخش خرید اوراق تسه مسکن هم قابل ملاحظه بود بطوریکه در مقاطعی قیمت این برگه‌ها به خاطر نبود مشتری سقوط سرسام آوری را تجربه کرد.

 

بانک مسکن بی خاصیت می‌شود؟

حال ممکن است این سوال ایجاد شود که با شرایط پیش آمده، بانک مسکن چه وضعیتی پیدا می‌کند؟ 

 

ظاهرا مدیران این بانک بعد از وضع پیش آمده ترجیح داده‌اند به سمت ارائه وام به بخش باز آفرینی شهری یا بافت فرسوده برای ساخت و ساز بروند. در حال‌ حاضر در موضوع بازآفرینی شهری هدفگذاری کرده‌اند و طبق تبصره ۱۸ قانون بودجه رقمی در قالب وجوه اداره شده قرار داده شده است که تامین مالی آن توسط سازمان برنامه انجام شده است.

 

البته بخشی از کسانی که هنوز از دریافت وام نا امید نیستند چشم انتظار معجزه ۶۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان باقی مانده‌ای هستند که از تتمه سپرده‌ها باقی مانده و ممکن است چند نفر را خانه دار کند. 

 

فریب کاری برخی مالکان!

از سوی دیگر این روزها یک فریبکاری دیگری از سوی برخی مالکان مسکن صورت می‌گیرد که خود بر آشفتگی اوضاع می‌افزاید. ظاهرا ماجرا از این قرار است که در برخی سایت‌های مجازی خرید و فروش ملک به طور مثال، فردی که قیمت خانه اش متری 10 میلیون تومان است و اصلا قصد فروش خانه را ندارد با توجه به رایگان بودن تبلیغات در این سایت، یک آگهی منتشر و قیمت خانه خود را متری 16 میلیون تومان تعیین می‌کند.

 

این موضوع باعث می‌شود با توجه به اینکه مردم برای خرید ملک به اینترنت مراجعه می‌کنند دچار فریب شده و سرخورده شوند.

 

در کنار این نا امیدی‌ها البته اخبار امیدوار کننده‌ای از سوی وزارت راه و مسکن منتشر شده مبنی بر اینکه برنامه‌ریزی برای ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار متوسط و کم درآمد جامعه در ۲۲ شهر جدید آغاز شده و برای ۴۰۰ هزار واحد مسکونی البته در شهرهای جدید هم برنامه ریزی شده است که مشخص نیست این موارد چه تاثیری در وضعیت مسکن در کشور داشته باشد.

 

روزنامه آفتاب یزد

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------