آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

واکنش دبیر کل خانه کارگر به افزایش قیمت بنزین: چنین تصمیمی زندگی فقرا را آتش می‌زند



اخبار,اخبار اقتصادی,محجوب
دبیر کل خانه کارگر گفت: با وجود اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر اساس مصوبه سران قوای سه‌گانه یک تصمیم قانونی و مبتنی بر افزایش قیمت بنزین تا ۹۰ درصد فوب خلیج فارس است اما چنین تصمیمی زندگی فقرا را آتش می‌زند.

به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب در اردوی سالانه خانه کارگر که در مجتمع شهید امامی چمخاله در حال برگزاری است، با اشاره به افزایش نرخ حامل‌های انرژی از نیمه شب گذشته گفت: تصمیم مشترک سران سه قوه در مورد افزایش نرخ بنزین مبنای قانونی دارد و بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها که افزایش قیمت بنزین را تا ۹۰ درصد فوب خلیج فارس مورد تاکید قرار داده انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: پس در مبانی قانونی آن تردیدی وجود ندارد اما این تصمیم برای همه گروه‌های اجتماعی تبعات ناگواری دارد. کسانی که چنین تصمیم‌هایی را می‌گیرند باید درک اقتصادی‌شان مبتنی بر شرایط موجود باشد و چنین تصمیم‌های خلق‌الساعه‌ای را نگیرند.

 

دبیر کل خانه کارگر افزود: ما می‌گوییم اگر چیزی در جیب مردم نمی‌گذارید لااقل آن را خالی نکنید چرا که قیمت بنزین و گازوئیل هر چه قدر افزایش پیدا کند مطمئنا بر همه قیمت‌ها تاثیر خواهد گذاشت از قیمت کرایه اتوبوس و مینی‌بوس بگیرید تا افزایش قیمت نان، حبوبات، میوه و ...

 

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین سطح عرضه و تقاضا را بر هم‌ می‌ریزد، گفت: اقتصاد زمانی که یک شوک را تجربه می‌کند به صورت طبیعی سطح عرضه و تقاضا را تا رسیدن به قیمت مطلوب بالا و پایین می‌برد تا در نهایت میان این دو تعادل ایجاد شود اما واقعیت این است که این افزایش عمل طبیعی اقتصاد به کلی، علیه کارگران، کشاورزان، روستائیان و تمامی گروه‌های اجتماعی فقیر جامعه است که نان شب خود را به سختی تامین می‌کنند.

 

محجوب با طرح این پرسش که آیا هر تصمیمی که مبنای قانونی دارد باید اجرا شود، گفت: بررسی کنید که در تمام این سال‌ها چقدر به سطح رفاه محرومان افزوده شده است؟ آیا آنها هستند که به سبب اموال و دارایی‌های خود موجب بالا رفتن مصرف بنزین شده‌اند؟! یا اینکه آنها هستند که برای کسب سود، بنزین را قاچاق می‌کردند؟ ما به بهانه مصرف بنزین و به بهانه نحوه مصرف بنزین در کشور قیمت‌ها را افزایش دادیم و دست خود را در جیب فقرا بردیم. اگر در سال‌های اخیر می‌توانستیم ۲۰ میلیون لیتر بنزین صادر کنیم دیگر نیازی به افزایش قیمت آن در کشور نداشتیم اما به جای اعمال مدیریت، شیوه‌های مالی را انتخاب کردیم.

 

وی افزود: شیوه‌های مالی زندگی فقرا را به آتش می‌کشد. ما به بهانه تحریم‌ها اینکه کسر بودجه‌ای داریم زندگی فقرا را این چنین با مشکل مواجه کرده و دست در جیب آنها کردیم.

 

محجوب با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین موجب می‌شود با تاثیرگذاری بر سایر عوامل اقتصادی زندگی گروه‌هایی که نام بردم بیش از پیش به هم بریزد، گفت: نباید اینگونه با مردم برخورد کنیم. نباید انگشت در چشم فقرا کنیم و با آنها به این شکل برخورد کنیم، اصلا حق چنین کاری را نداریم.

 

وی خطاب به حاضران در این نشست گفت: از همگی شما می‌خواهم در مقابل این حرکت‌ها منفعل نباشید چرا که چیزی در جیب مردم گذاشته نشده است که حالا از روی آن برمی‌داریم.

 

محجوب دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی را جبران کسری بودجه دولت دانست و گفت: دولت می‌خواهد از این محل ۳۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خود را جبران کند.

 

دبیر کل خانه کارگر با بیان اینکه تصمیم افزایش قیمت حامل‌های انرژی از افزایش قیمت ارز هم خطرناک‌تر است، گفت: اگر قیمت ارز افزایش پیدا کرد شاهد افزایش قیمت تمامی اقلام کالایی نبودیم اما با افزایش قیمت بنزین قیمت تمامی کالاها افزایش پیدا می‌کند و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو همگی ما باید در برابر این موضوع موضع بگیریم و از شما می‌خواهم که با وجود اینکه این تصمیم قانونی است در مورد آ‌ن حساس و فعال باشید.

 

وی تاکید کرد: این تصمیم غیرعملیاتی و غیراقتصادی است و چیزی نصیب فقرا نمی‌کند حتی اگر درصدی از افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی را به عنوان یارانه به مردم پرداخت کنیم.

 

محجوب گفت: نگوییم که منابع حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به فقرا می‌دهیم، فقرا نیاز به این پول‌ها ندارند آنها به اشتغال، سلامت و ... نیاز دارند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------