عرضه سهام بانک‌ها با 20 درصد تخفیف از 14 تا 31 اردیبهشت/ سقف خرید هر ایرانی 2 میلیون تومان



اخبار,اخبار اقتصادی,عرضه سهام بانک‌ها در بورس
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت،‌تجارت و صادرات و دو بیمه البرز و اتکایی امین از طریق صندوقهای سرمایه‌گذاری با 20 درصد تخفیف به مردم عرضه می‌شود.

به گزارش فارس، محمدرضا معتمد مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس امروز در برنامه زنده گفت‌وگوی شبکه خبر در مورد رکوردشکنی شاخص بورس تهران در روزهای اخیر گفت: در حال حاضر 650 شرکت در بورس تهران و فرابورس حضور دارند و مردم برای سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها باید با تحلیل وارد بازار سرمایه شوند و ابزارهای مختلف بورسی و فرابورسی برای سرمایه‌گذاران با ریسک‌های مختلف طراحی شده است که باید سرمایه‌گذاران شناخت و درک کافی و دانش کلی سرمایه‌گذاری داشته باشند و سهام شرکت‌هایی که آینده مناسبی داشته باشند را خریداری کنند.

 

وی افزود: توصیه ما به فعالان بازار سرمایه این است که کسانی که تازه وارد بازار می‌شوند به جای اینکه مستقیم وارد بازار شده و سهام یا اوراق مشتقه خریداری کنند، این فرصت را از طریق نهادهای مالی که متخصص هستند و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند، تجربه کنند، زیرا در این نهادها افراد با دانش و زمان کافی وجود دارند و سرمایه‌گذارانی که زمان کافی برای مطالعه بازار ندارند و یا دانش کافی ندارند، می‌توانند به صورت غیرمستقیم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد شوند و بازدهی خوبی هم بگیرند.

 

به گفته معتمد، علت اصلی اجتناب سرمایه‌گذاران تازه‌ وارد از سرمایه‌گذاری مستقیم به خاطر این است که نسبت به ابزارها و نهادهای مالی باید آگاهی به دست آورند.

 

وی افزود: توصیه ما  این است که حتی‌المقدور از سهام شرکت‌هایی خریداری کنند که دارای صورت‌های مالی شفاف و قابل دفاع هستند، البته همه شرکت‌های بورسی صورت‌های مالی شفاف دارند، اما در این بین برخی شرکت‌ها دارایی بهتر و فروش محصول صادراتی بیشتری دارند.

 

به گفته معتمد، صورت‌های مالی شفاف شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد، بازار سرمایه بر 2 بخش استوار است که یکی بازدهی تغییرات قیمت سهام و دیگری بازدهی عایدی ناشی از سرمایه است که به صورت پرداخت‌های نقدی از سوی شرکت‌ها در پایان سال مالی به سهامداران نمود پیدا می‌کند.

 

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس  در مورد عرضه شرکت‌های بزرگ دولتی در بورس گفت: شرکت‌هایی که عرضه اولیه سهام دارند، معمولاً قیمت کشف شده، قیمت خرده‌فروشی سهام است که این قیمت از قیمت عمده‌فروشی کمتر است، بنابراین سود بیشتری نصیب سرمایه‌گذار می‌شود. هرچند توصیه می‌کنیم سهامداران افق بلندمدتی در بازار سرمایه در نظر بگیرند، اما عرضه‌های اولیه در کوتاه‌مدت هم سود دارند.

 

وی افزود: پیشنهاد می‌کنیم سهامداران در دوره‌های 5 و 10 ساله در بازار سرمایه بمانند که مطمئناً بازدهی سرمایه آنها از سایر بازارها بهتر است و ارقام موجود نشان می‌دهد، بازدهی بورس طی دوره‌های 5 و 10 ساله بیشتر از سایر بازارها است.

 

معتمد گفت: افرادی که بیش از یک سال در بازار سرمایه ماندگاری پیدا می‌کنند، بازدهی بیشتری نسبت به کسانی زیر یک سال سرمایه‌گذاری کرده‌اند، دریافت می‌کنند.

 

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس  در مورد عرضه سهام دولت در شرکت‌های بزرگ بورسی گفت: طبق قانون بودجه 99 به دولت اختیار داده شده است که باقیمانده سهام خود در شرکت‌های بورسی را در قالب صندوق قابل معامله بورسی یا EFT در بازار عرضه کنند و همچنین به هیأت وزیران اختیار داده شده است تا حداکثر 30 درصد تخفیف سهام دولت به عامه مردم ارائه شود که البته هیأت وزیران تصویب کرد سهام بانک‌های دولت در قالب صندوق قابل معامله بورسی با 20 درصد تخفیف برای زمان شروع پذیره‌نویسی و خرید این سهام ارائه خواهد شد.

 

معتمد در مورد قیمت پذیره‌نویسی سهام بانک‌ها گفت: از زمانی که دولت در 7 اردیبهشت‌ماه این مصوبه را گذراند، میانگین 30 روز قبل آن که شامل 18 روز معاملاتی برای قیمت این سهام در بورس در نظر گرفته می‌شود و به ازای هر نفر حداکثر تا 2 میلیون تومان این سهام دولتی تخصیص داده می‌شود. یعنی 100درصد ارزش این سهام عدد 2 میلیون و 500 هزار تومان است که با 20درصد تخفیف ارائه می‌شود و مردم باید 80 درصد این قیمت یعنی حداکثر تا 2 میلیون تومان را بپردازند. 

 

به گفته وی، باقیمانده سهام دولت در 13 شرکت در این مرحله به صورت صندوق‌های قابل معامله بورسی واگذار می‌شود که اولین صندوق قابل واگذاری به مردم شامل سه بانک ملت، صادرات و تجارت و نیز 2 بیمه البرز و اتکایی امین ارائه می‌شود.

 

وی افزود: صندوق بعدی که در بورس ارائه خواهد شد چهار شرکت پالایشی حاضر در بورس را در برمی‌گیرد. همچنین یک صندوق دیگر در رشته فلزات اساسی شامل فولاد مبارکه، شرکت ملی مس، ایران خودرو و سایپا ارائه خواهد شد که البته این صندوق‌ها از سوی وزارت صنعت باید به بورس ارائه شود و مدیری برای این صندوق‌ها انتخاب شودکه این در اختیار هیأت وزیران است.

 

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس  در مورد اینکه آیا خریداران واحدهای صندوق قابل معامله باید کد بورسی داشته باشند، گفت: در قانون گفته شده است سهام دولت برای اشخاص حقیقی حداکثر تا سقف 2 میلیون تومان باشد و چون نیاز به کد بورسی نیست از طریق شبکه بانکی برای تسهیل در دسترسی مردم به بازار سرمایه استفاده می‌شود که البته اگر مشتریان کد بورسی داشته باشند از طریق کارگزاری خود و یا به صورت آنلاین خریداری می‌کنند، اما اگر در این بازه زمانی نتوانستند کل بورسی بگیرند افراد متقاضی می‌توانند از طریق پرداخت الکترونیکی و کارت‌های بانکی خود از 14 تا 31 اردیبهشت در خرید واحدهای صندوق قابل معامله بورسی مشارکت کنند و اطلاعات بانکی آنها بعد از آن از طریق شبکه بانکی به بازار سرمایه منتقل می‌شود و چون این فرایند 2 ماه طول می‌کشد بنابراین تا 2 ماه فرصت خواهد بود اطلاعات این افراد به بورس منتقل شود و بعد از آن  یعنی از ابتدای مهرماه واحدهای صندوق قابل معامله بورسی قابلیت خرید و فروش پیدا خواهند کرد.

 

معتمد درباره رشد شاخص بازار و اینکه آیا این رشد حبابی و یا واقعی است، گفت: بازار سرمایه از قانون ظروف مرتبط پیروی می‌کند و با حوادث بازار مالی و بازار پولی مرتبط است و از آن جدا نیست. تغییراتی که در سایر بازارها روی داده در بازار سرمایه اثر می‌گذارد.

 

وی این را هم گفت: عملکرد سال مالی98 بسیاری از شرکت‌های بورسی آماده شده است. برخی از این شرکت‌ها سودهای مناسبی کسب کردند، برخی بازدهی مناسبی دارند و بازدهی کسب شده در بازار بورس از سایر بازارها متناسب‌تر است.

 

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس همچنین با بیان اینکه نرخ سود در بازار پول یعنی بانک‌ها کاهش یافته و از نرخ‌های 18 تا 20 درصد به 15درصد رسیده، بنابراین یک بخشی از پول‌ها از بازار پول به بازار سرمایه منتقل شده است و برخی از شرکت‌ها بازدهی مناسبی داشته‌اند.

 

به گفته وی ادعای اینکه حباب در همه صندوق‌های بازار سرمایه و 650 شرکت وجود دارد، صحیح نیست و باید سرمایه‌گذاران دانش کافی کسب کنند تا بتوانند از بازار سرمایه به خوبی استفاده کنند.

 

معتمد همچنین گفت: در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سبدگردان، شرکت‌های تأمین سرمایه که اطلاعات آنها روزانه دریافت می‌شود بازدهی این شرکت‌ها بسیار مناسب است و کسانی که تازه به بازار سرمایه وارد می‌شوند توصیه می‌شود ابتدا از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای مالی تخصصی بازار سرمایه شروع کنند.

 

وی افزود: طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاری برای افراد دارای ریسک و کم‌ ریسک و پر ریسک طراحی شده است 12 نوع صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه طراحی شده است که به تقاضای همه افراد کم‌ریسک، پرریسک و حتی ریسک‌گریز پاسخ می‌دهد و اطلاعات همه این صندوق‌ها به شرکت‌های بورسی در سامانه‌های مختلف سازمان بورس و کدال منعکس شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------