آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

وزیر اقتصاد: قالیباف به من اعتماد نکرد، استعفا را اول رسانه‌ای کرد!/ دولت و حکومت پشت بازار سرمایه را خالی نکردند



اخبار,اخبار اقتصادی,وزیر اقتصاد
وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به استعفای قالیباف اصل از سمت ریاست سازمان بورس گفت: اقای قالیباف به من اعتماد نکرد و استعفای خود برای دومین بار را ابتدا رسانه‌ای و بعد به شورا اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، فرهاد دژپسند در مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان بورس و اوراق بهادار، با تاکید بر اینکه اگر اقدامات غیرحرفه‌ای نبود، می توانستیم از حضور قالیباف بهره ببریم،اظهار کرد: اقای قالیباف برای دومین استعفا به من اعتماد نکرد و ابتدا رسانه‌ای و بعد به شورای عالی بورس اعلام کرد.

 

وی ادامه داد: البته من به ایشان حق می دهم.برخورد و دخالت‌های غیرحرفه ای امکان کار را گرفته بود.

 

وزیر امور اقتصاد و دارایی در ادامه با تاکید بر اینکه طی چند ماه گذشته اقداماتی در بورس انجام شد که می تواند الگو قرار بگیرد توضیح داد: ظرفیت سازی برای صدور کد بورسی با مدیریت خوب صورت گرفت و احراز هویت در کشو برای نخستین بار غیر حضوری شد.

 

دژپسند با اشاره به نقد شوندگی بازار سرمایه اظهار کرد: همچنین اگر شرکتی قصد پذیرش در بورس را داشته باشد حداکثر یک ماه زمان نیاز دارد. ظرفیت بازارگردانی هم ظرف دو ماه به اندازه ۱۰ سال افزایش یافت که ناشی از مدیریت خوب در بورس بود. بازار سرمایه بازار کشف قیمت ها است و باید به این نکته توجه کنیم که شرایط اقتصاد ایران با دنیا متفاوت است.

 

وی با بیان اینکه در ۱۰ ماهه ابتدای سال تامین سرمایه از طریق بازار سرمایه به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسید گفت: این در حالیست که این رقم در کل سال گذشته ۲۶۴ هزار میلیارد تومان بود.

 

پاسخ دژپسند به عملکرد حقوقی ها در بورس

دژپسند در ادامه با اشاره به انتقاداتی که در مورد عملکرد حقوقی ها در بورس مطرح می شود گفت: میزان فروش حقوقی ها حسن است زیرا مانع از افزایش حبابی قیمت ها می شود.

 

وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: ارزیابی عملکرد بورس باید در این فضا صورت بگیرد نه در فضای غبارآلود سیاسی، باید به حقیقی ها اطمینان داده شود اگر پول از بازار سرمایه خارج شود به کجا خواهد رفت؟

 

دژپسند با تاکید بر اینکه رئیس سازمان بورس باید در مجامع سیاستگذار حضور ثابت داشته باشد، گفت: بازار سرمایه برای اقتصاد ایران یک امر اجتناب ناپذیر است اما در حال حاضر کمی نامتعادل شده و باید در مسیر تعادل بخشی حرکت کند. بنابراین گام نخست تعادل بخشی و گام دوم توسعه بازار است.

 

وی با بیان اینکه سودآوری شرکت های بورسی در ۹ ماهه امسال نسبت به سال گذشته سه برابر شده است، عنوان کرد: این آمار نشان می دهد که بازار سرمایه پویایی لازم را دارد و بهتر است به این قابلیت ها توجه کنیم.

 

دژپسند با تاکید بر اینکه بازار سرمایه متعلق به دولت نیست اظهار کرد: این بازار متعلق به کشور است.

 

وعده وزیر اقتصاد برای یک تامین مالی گسترده

وی در ادامه از پذیره نویسی یک شرکت ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س) خبر داد و گفت: برای توسعه بازار به محیط آرام نیاز داریم. توسعه به رقم شاخص نیست، لطفا روی شاخه ننشینید و از بن نبرید، زیرا اگر این شاخه بریده شود همه خواهیم افتاد.

 

دولت و حکومت پشت بازار سرمایه را خالی نکردند

وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: اولین کار فرهنگ سازی است و رسانه ها در این موضوع نقش پررنگی دارند. همچنین باید از اخذ تصمیماتی که ممکن است باعث حاشیه سازی شود خودداری کنیم. باید به بازار سرمایه به عنوان مامن سرمایه گذاری نگاه شود نه پایگاه فعالیت های اجتماعی و سیاسی، من اطمینان نمی دهم که دخالت های سیاسی از بین برود اما تلاش خود را می کنم.

 

دژپسند به این سوال که گفته می شود دولت و وزیر اقتصاد در بازار سرمایه دخالت می کنند گفت: آدرس دهند کدام مورد بوده است. گاهی ممکن است یک عضو دولت اظهار نظر کند اما مداخله یعنی مسیر تضمین عوض شود. شورای عالی بورس سیاست گذار عالی و وزیر اقتصاد رئیس این شورا است.

 

وی با تاکید بر اینکه سیاست اصلی در بازار سرمایه بالا بردن نقدشوندگی است، گفت: زمانی که نرخ مالیات، کارمزد سازمان، کارمزد کارگزاری وجود دارد. اگر بخواهیم دامنه نوسان را کاهش دهیم رسما تعطیلی بازار را اعلام کرده ایم. البته این موضوع در دستور شورا قرار دارد اما تصمیمی در مورد آن گرفته نشده است.

 

وزیر امور اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه دولت و حکومت پشت بازار سرمایه را خالی نکرده است، گفت: وقتی مشاهده کردیم که مسیر شاخص نزولی شده مصوباتی را فراهم کردیم که بنگاه ها و حقوقی ها وارد عمل شوند تا سهام دار دچار خسران نشود. من اعلام کردم دولت از بازار سرمایه حمایت می کند اما این بازار را تضمین نمی کند.

 

فعلا برنامه ای برای آزادسازی قسمت سوم سهام عدالت نداریم

دژپسند در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد وعده آزادسازی قسمت سوم سهام عدالت در 22 بهمن گفت: ممکن است زمان بندی کلی ارائه شود اما در نهایت متناسب با شرایط بازار تصمیم می گیریم و فعلا برنامه ای برای این کار نداریم.

 

***

 

معاون وزیر اقتصاد: ETFها باید ادامه داشته باشد

عباس معمارنژاد در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان بورس با تاکید بر اینکه جایگاه بازار سرمایه در سال جاریی نسبت به متوسط سه سال گذشته تغییر زیادی داشته است، گفت: نقش بازار سرمایه در تامین مالی کشور در این ۱۰ماه به ۲۲درصد افزایش و نقش بازار پول به ۶۸درصد کاهش یافته است.

 

 وی با بیان اینکه‌ موضوعات غیرفنی روی بازار سرمایه تاثیرگذار است، اظهار کرد: هر تصمیمی درمورد قیمت گذاری دستوری، نرخ ارز، محدودیت صادرات و واردات و... روی بازار سرمایه تاثیرگذار است و باید در سیاست کلان نیم‌نگاهی به این بازار داشته باشیم.

 

معمارنژاد با اشاره به‌ نحوه واگذاری در بازار سرمایه گفت:  با ETFها سهام به جای یک یا دو نفر به پنج میلیون نفر فروخته شد.جدا از اینکه درحال حاضر دارایکم و ‌پالایشی یکم چه قیمتی دارند، عرضه این صندوق‌ها باید پیگیری شود.

 

***

 

رییس جدید سازمان بورس: کجای اقتصاد شامل حضور ۵۰ میلیونی مردم است؟

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بر رشد و بالندگی اقتصاد کشور از مسیر بورس تاکید کرد.

 

به گزارش ایسنا، محمدعلی دهقان دهنوی در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه اقدامات خوبی در زمان رییس سابق سازمان بورس برای توسعه بازار و افزایش نقش بازار در اقتصاد کشور انجام شد، گفت:بخشی از فعالیت ما در این بازار ادامه‌دهنده راه وی خواهد بود و برای افزایش نقش بازار سرمایه در کشور تلاش می کنیم.

 

‎وی افزود: زمانی که از بازار سرمایه در اقتصاد صحبت می شود باید توجه کرد که این موضوع محدود به یک بازار نمی شود. در بازار سرمایه با حدود بیش از ۶۰۰ شرکت حضور دارد که بخش عظیمی از تولید ناخالص داخلی و اشتغال کشور را در بر می گیرد و از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.اگر به دنبال جهش تولید هستیم باید این شرکت‌ها نقش اساسی و راهبردی را در جهش تولید ایفا کنند.

 

‎رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: اگر دنبال افزایش مشارکت عمومی و مردمی سازی اقتصاد هستیم، کدام صحنه از اقتصاد شامل حضور بیش از ۵۰ میلیون مردم می شود و کجای ‎اقتصاد به اندازه بازار سرمایه مردمی است؟

 

‎دهقان دهنوی افزود: اگر دنبال این هستیم شفافیت و رقابت پذیری در اقتصاد کشور ارتقا پیدا کند، بازار سرمایه می تواند به این موضوع کمک کند و حتی در بحث اشتغال و بهره‌وری  هم کمک‌کننده خواهد بود.

 

‎بازار سرمایه آینه اقتصاد کشور است، در صورتی که در کشور به دنبال رشد و بالندگی اقتصاد هستیم این موضوع باید در آینه بازار سرمایه خود را نشان دهد.

 

‎وی با بیان اینکه زمینه افزایش جهش تولید باید در بازار سرمایه فراهم شود و آرامش در اقتصاد کشور برای جلوگیری از نوسان ها باید در آینه بازار سرمایه قابل مشاهده باشد.

 

‎رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد:  باید نسبت به اهمیت بازار سرمایه آگاه باشیم و نگاه های خود را نسبت به این بازار فراتر از نوسان و تغییرات روزانه بورس دهیم.

 

‎در ماه های گذشته شاهد بعضی از نوسان ها در بازار بودیم که بخشی از آن ناشی از تحولات اقتصادی بود، اکنون آینده اقتصاد با افق های روشنی همراه است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------