آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

جزئیات تعرفه جدید گاز خانگی اعلام شد/ رشد ۴ برابری قبض گاز مشترکان بدمصرف



تعرفه جدید گاز خانگی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
بر اساس مصوبه جدید، مشترکان بدمصرف که تعرفه مصرف گاز آنها در پله یازدهم و دوازدهم قرار می گیرد، هزینه قبض گاز آنها نسبت به قبل، ۳ تا ۴ برابر خواهد شد.

به گزارش تسنیم، معاون اول رئیس جمهور آیین نامه اجرایی مربوط به تعیین تعرفه های مصارف گاز در دوره سرما سال 1400 را ابلاغ کرد.

 

هیئت وزیران در جلسه مورخ 26 آبان 1400، به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های نفت و نیرو و به استناد بند (ی) تبصره (8) ماده واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور، آیین نامه اجرایی مربوط به تعیین تعرفه های مصارف گاز در دوره سرما سال 1400 را به تصویب رساند.

 

به موجب این آیین نامه، نرخ تعرفه های مصارف خانگی گاز تعیین و از تاریخ یکم آذر ماه 1400 لازم الاجراست. همچنین ماه های سرد سال از تاریخ 16 آبان ماه لغایت 31 فروردین ماه سال بعد و ماه های گرم سال از یکم اردیبهشت ماه لغایت 15 آبان ماه هر سال تعیین می گردد. نرخ های یاد شده بدون احتساب مالیات و عوارض دریافتی توسط شرکت ملی گاز ایران به موجب قوانین می باشد.

 

* اعمال تخفیف خوش مصرفی برای مشترکانی که صرفه جویی کنند 

مشترکان گاز طبیعی بخش خانگی که مصرف گاز آنها در دوره زمانی 16 آبان ماه تا 15 اسفند ماه هر سال نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش یابد، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف (پاداش صرفه جویی) معادل سه واحد درصد و تا سقف 45 درصد در گازبهای صورتحساب دوره خواهند شد.

 

در صورتی که مشترکان صنعتی گاز طبیعی با مصرف (5000) مترمکعب در ساعت و بالاتر با درخواست شرکت ملی گاز ایران در دوره زمانی (16) آبان ماه تا (15) اسفند ماه هر سال، حداقل برای 5 روز متوالی، مصرف خود را به میزان 30 درصد نسبت به روزهای مشابه قبل کاهش دهند، متناسب با میزان کاهش مصرف گاز، مشمول تخفیف معادل 10 درصد گازبهای صورتحساب دوره خواهند شد.

 

* رشد 40 درصدی گازبهای بخش خانگی در هر پله مصرفی نسبت به پله قبل 

در جدول 12 پلکانی برای تعرفه گاز بخش خانگی، طبق این مصوبه، از پله 4 تا 12، هر پله 40 درصد به مبلغ گازبها اضافه می‌شود.

 

نورموسوی مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز در این خصوص گفت: در پله دوازدهم مبلغ هر مترمکعب گاز به 1995 تومان رسیده که نسبت به پله اول که 414 تومان است حدود 4 برابر تفاوت دارد.

 

وی ادامه داد: در کشور 5 اقلیم بندی داریم که بر اساس آن در اقلیم یک که سردترین منطقه کشور است، شرایط آسان‌تر در نظر گرفته شده است.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: در اقلیم یک مشترکان تا 500 متر مکعب مصرف، بدون تغییر تعرفه گاز هستند، تعرفه گاز در اقلیم 2 تا 450 مترمکعب مصرف و در اقلیم 3 تا 400 متر مکعب مصرف بدون تغییر خواهد ماند.

 

تعرفه جدید گاز خانگی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

 * رشد 300 درصدی تعرفه گاز برای مشترکان بدمصرف 

مقایسه تعرفه گذاری جدید با تعرفه ای که پیش از این برای ماههای سرد سال 1400 تصویب شده بود، نشان می دهد که تعرفه گاز مصرفی برای 3 پله نخست در 5 اقلیم، تغییری نکرده اما از پله چهارم تا پله دوازدهم، تعرفه گاز با رشد 8 تا 300 درصدی مواجه شده است.

 

تعرفه جدید گاز خانگی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

در واقع، مشترکان بدمصرف که تعرفه مصرف گاز آنها در پله یازدهم و دوازدهم قرار می گیرد، هزینه قبض گاز آنها نسبت به قبل، 3 تا 4 برابر خواهد شد.

 

 * پیش بینی افزایش هزینه گاز مصرفی برای 25 درصد مشترکان 

بر اساس گفته های قبلی مسئولان شرکت ملی گاز ایران، به طور متوسط همواره میزان مصرف گاز 75 درصد مشترکان در سه پله اول مصرفی قرار می گیرد و مصرف گاز 25 درصد از مشترکان، در پله های چهارم تا دوازدهم قرار دارد؛ در صورت ادامه روند مصرف به صورت گذشته، با ابلاغ مصوبه جدید، یک چهارم از مشترکان گاز کشور در بخش خانگی باید منتظر افزایش هزینه قبوض گاز خود باشند، مگر آنکه در روند مصرف خود بازنگری کنند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------