آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

اسماعیل کهرم: طرح خودکفایی برنج یک طرح مطالعه نشده است؛ می‌خواهند آب مورد نیاز را از کجا بیاورند؟



اسماعیل کهرم،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
یک کارشناس محیط زیست در واکنش به طرح خودکفایی برنج، اظهار کرد: «برنج یک محصول آب بر است؛ ما الان داریم اعتراض می‌کنیم که چرا در کرانه‌های زاینده رود، برنج می‌کاریم و به همین سبب آب زاینده رود و تالاب گاوخونی را خشک کرده‌ایم. معاون وزیر جهاد کشاورزی که این ادعا را کرده‌اند، می‌خواهند آب مورد نیاز را از کجا بیاورند؟ کدام زمین آماده کشت برنج است؟»

هفته گذشته علی‌مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درباره مباحث مطرح شده از سوی وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه خودکفایی در تولید برنج از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است، گفت: ما در کشور حدود ۲ تا ۲.۱ میلیون تن برنج تولید و بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن نیز از این محصول را وارد می‌کنیم... با اجرای این طرح ما می‌توانیم بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن برنج اضافه‌تر در کشور تولید کنیم.»

 

اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست در گفت و گو با انتخاب در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه با توجه به میزان منابع کشور، آیا این امر تحقق پذیر است، گفت: «در دولت پیشین معاون رئیس جمهور و آقای کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست طرح خودکفایی گندم را پیاده کردند، و به بهانه خودکفایی گندم، تمام سطح‌های شیب‌دار در مملکت را زیر کشت گندم بردند که متاسفانه سبب فرسایش خاک شدند. افزون بر این، تمام نیروی مملکت را برای خودکفایی گندم گذاشتند و ما تنها یک سال خودکفا بودیم.»

 

او در ادامه عنوان کرد: «حال وزیر جهاد کشاورزی فعلی می‌خواهند تاثیرگذار باشند و بگویند کاری کردیم کارستان، در حالی که برنج یک محصول آب بر است؛ ما الان داریم اعتراض می‌کنیم که چرا در کرانه‌های زاینده رود، برنج می‌کاریم و به همین سبب آب زاینده رود و تالاب گاوخونی را خشک کرده‌ایم. ایشان که این ادعا را کرده‌اند، می‌خواهند آب مورد نیاز را از کجا بیاورند؟ کدام زمین آماده کشت برنج است؟»

 

کهرم تاکید کرد: «زمین آماده کشت برنج یک زمین تالابی است. به این معنا که زمین فقط و فقط باید مسطح باشد و مقدار زیادی آب موجود باشد که این را بپوشاند. این یک زمین تالابی و باتلاقی است، پس نمی‌توان از سطح شیب‌دار استفاده کرد چراکه آب سر می‌خورد و خاک را هم می‌شورد. این‌ها طرح‌های بدون مطالعه است، و متاسفانه ایران را مثل همان طرح خودکفایی گندم به سراشیبی می‌برد و کشاورزی را هم نابود می‌کند. با این تفاسیر بنده با این طرح موافق نیستم.»

 

این فعال محیط زیست با تاکید براینکه در صورت اجرایی شدن، این طرح به هبچ وجه ما را به خودکفایی نمی‌رساند، بیان کرد: «علت این است که ما تنها در دو یا سه استان می‌توانیم کشت گندم داشته باشیم و آب ما هم تا این حد که جناب معاون وزیر گفته‌اند، نمی‌رسد. حال آمده‌ایم و در 12 استان برنج می‌کاریم، معلوم است که از یک سو برنجش از نظر کیفیت مورد قبول نخواهد بود و از سوی دیگر متاسفانه زمین‌ها و آب را از بین می‌برد؛ سفره آب زیر زمینی را بالا می‌کشیم تا به برنج آب دهیم و در نتیجه آن سفره ما خالی می‌شود.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------