هر آنچه باید درباره خرید اگزوز بدانیم، چالش های انتخاب و خرید



خودرو از قطعات و سیستم های مختلفی طراحی و تولید شده است که همه این سیستم ها در راستای حرکت و سلامت موتور خودرو ها گام برمیدارند. یکی از این سیستم ها ی حائز اهمیت، اگزوز و منبع این قطعات است. طراحان و مهندسان خودروسازی برای ساخت این قطعات، نکات مختلفی را مورد بررسی قرار می دهند که از مهمترین آن ها می توان به جایگیری و تنظیم شدن این قطعه در اتاق خودرو، خروج آلاینده ها به میزانی که ضرری به محیط زیست وارد نکرده و در نهایت به میزان مناسب و کافی خروج دود حاصل از احتراق از موتور خودرو اشاره کرد.

 

 با تمامی این موارد یاد شده گاهی نیاز است تا این قطعه در اتومبیل مورد ارزیابی و حتی تعویض گردد. همین موضوع خود با چالش ها و مواردی همراه است که خریدران باید به آن توجه بسیاری داشته باشند. از این رو در ادامه این مطلب به بررسی این چالش ها و در هنگام خرید اگزوز خواهیم پرداخت. 

 

• قطعات اگزوز خودرو

• زمان مناسب تعویض اگزوز 

• معیار های خرید اگزوز با کیفیت

 

قطعات اگزوز خودرو

اگزوز خودرو نیز مانند سایر سیستم های حیاتی اتومبیل، از قطعات جزئی و کلی تری تشکیل شود که هر کدام وظایف مختلفی را بر عهده داشته و در نهایت در راستای سلامت موتور خودور و کاهش آلاینده های سوختی عمل کند. از این رو می توان با نگاهی جزئی این سیستم را به 5 قطعه تقسیم بندی کرد:

1. منیفولد خروجی

2. لوله‌های رابط

3. لوله اگزوز

4. منبع اگزوز یا انباره اگزوز (صدا خفه‌کن)

5. لوله پخش‌کننده دود

 

منیفولد چیست ؟

بخش اول سیستم اگزوز را منیفولد هوا هم می نامند. این بخش در موتورهای مختلف اتومبیل دو مدل است است. در اتومبیل هایی با موتورهای خطی، در یک طرف موتور قرار دارند. در اتومبیل هایی با موتور خورجینی V شکل هم، در دو طرف موتور ایجاد می شوند. در واقع این بخش، وظیفه دارد تا دود و گاز تولید شده در سرسیلندرها را، به سمت لوله اگزوز راهنمایی کند. پس منیفولدها را باید قطعاتی بدانیم که وظیفه شان دریافت دود و گاز ناشی از احتراق در موتور و سیلندرها و هدایت آن ها به یک بخش دیگر است.

 

منیفولد,قطعات اگزوز خودرو,خرید منیفولد اگزوز

 

لوله های رابط اگزوز

داخل اگزوز می توانید این لوله ها را مشاهده کنید. در واقع این لوله ها، قطعاتی هستند که منیفولد، انباره و سر اگزوز را به هم ربط می دهند. طراحان و سازندگان اتومبیل ها هم معمولا سعی می کنند در این حوزه سخت گیری زیادی کرده و برای این لوله ها از استاندارد های بالایی استفاده کنند. کارایی و عمر مفید این بخش را جنس، طول، شعاع قوس‌ها، قطر اسمی لوله و… تعیین می کنند تا بتوانند اثرگذارتر ظاهر شوند.

 

لوله های رابط اگزوز,خرید اگزوز,خرید لوله های رابط اگزوز

 

کاتالیزوط چیست و کاتالیست چه وظیفه ای به عهده دارد؟

در گازهای خروجی از موتور که حاصل احتراق در سیلندرهاست، گازهای سمی مثل کربن مونوکسید، هیدروکربن و اکسیدهای نیتروژن وجود دارد. خروج همه این گازهای آلوده باعث آلودگی بیش از حد هوا می شود. اینجاست که پای کاتالیست ها به سیستم اگزوز باز می شود. کاتالیست ها در حقیقت قطعه هایی هستند که این گازهای آلوده را کاهش می دهند و گازهای خروجی از اتومبیل را تبدیل به گازهای غیرسمی و بی خطر می کنند. کارشناسان می گویند که اگر این قطعه درست کار کند تا ۹۰ درصد این گازهای سمی گرفته می شود. در حقیقت کاتالیست یک نوع فیلتر در راه این گازهای خروجی است. کاتالیست ها، چون نیاز به دمای ۸۰۰ درجه سانتی گراد دارند، در همان قسمت اولیه و بعد از منیفولد تعبیه می شوند.

 

کاتالیزور اگزوز,خرید کاتالیزور اگزوز,خرید اگزوز با کیفیت

 

منبع یا انباره اگزوز

یکی از جالب ترین کارهایی که اگزوزها انجام می دهند، کاهش صدای گازهایی است که در احتراق موتور تولید می شوند. در داخل منبع یا انباره اگزوز، مجموعه ای از لوله های سوراخ دار تعبیه شده است که این وظیفه را به عهده دارد. اگر به اتاق ها و استودیوهای آکوستیک شده سری بزنید، می بینید که علاوه بر پوشاندن درها و دیوارها،‌ سعی می کنند سطوح غیرهمگونی در دیوارها هم ایجاد کنند تا صدا را مدیریت کند. شاید بتوان گفت که در منبع اگزوز هم چنین اتفاقی می افتد، یعنی امواج صدای تولید شده در موتور، منعکس شده و در نهایت کمتر می شود تا صدای خروج گازها، گوش خراش نباشد.

 

شاید علاقه مند باشید که مکانیسم این کم شدن صدا را بیشتر بدانید. در اصل می توان این مکانیسم را اینطوری گفت که وقتی یک موج صدا وارد منبع اگزوز می شود، ۲ بخش می شود. بخشی وارد محفظه شده و بخشی هم بازتاب می یابد. موجی که وارد محفظه شده، به دیوار منبع خورده و به سمت خارج بازتاب پیدا می کند. در نتیجه این موج ها داخل منبع اگزوز، به هم خورده و هم را خنثی می کنند تا در نهایت صدای متعادلی را بشنویم. همه این کارها در انباره اگزوز یا انبار صدا خفه کن اتفاق می افتد. جالب این که صداهای تولید شده در انباره ها نیز با توجه به جنس و ابعاد و دیگر خاصیت هایی که دارند، منحصر به خودشان است.

 

لوله پخش کننده دود

در نهایت این که وقتی عمل احتراق و فعل و انفعالات مربوط به بنزین در موتور و سیلندرها انجام شد، بخشی از هیدروکربن نسوخته، منوکسید کربن و دی اکسید کربن وارد منیفولد یا هدرز می شود. فشار این گازها خیلی زیاد است. حرارتی هم در حد کوره های ذوب فلزات دارند. در نهایت این که همه گازها و دود های تولید شده از سیلندرها بعد از عبور از منیفولد، رابط ها، کاتالیست و منبع اگزوز، وارد یک لوله پخش کننده دود اگزوز شده و به خارج اتومبیل هدایت می شوند. طراحی این بخش به شدت اهمیت دارد. چرا که اگر خوب طراحی نشود، در شتاب و کارکرد موتور اثر منفی می تواند داشته باشد.

 

لوله پخش کننده دود اگزوز,خرید لوله پخش کننده دود اگزوز,راهنمای خرید اگزوز

 

زمان مناسب تعویض اگزوز چه زمانی است ؟

اگزوز یا مافلر هم قطعه ای است که تاثیر نسبتا نامحسوس، اما جدی روی عملکرد اتومبیل شما دارد. به همین دلیل، یک منبع اگزوز خراب یا مورد دار هم به راحتی باعث افت کیفیت رانندگی، سلامت خودرو و مشکلات مشابه شود. پس بهتر است بدانید که چه زمانی وقت تعویضش فرا رسیده و باید به فکر خرید اگزوز جدید باشید.

 

• صدای نامتعارف

مهم ترین آژیر خطر همان صدای موتور است که هیچکس بهتر از راننده خودرو آن را نمی شناسد. اگر فکر می کنید که جدیدا صدای ماشین تان بلند تر شده یا تغییرات نامتعارفی  داشته، به احتمال قوی وقتش است که سری به تعمیرگاه بزنید.

 

• بوی بد در کابین

بوی دود هرگز نباید وارد کابین شود. پس اگر در هنگام رانندگی یا توقف ها، احساس می کنید که بوی دود قابل استشمام است، نسبت به تعویض مافلر خود اقدام کنید. البته این مشکل ممکن است به خاطر نشتی هایی در نقاط دیگر سیستم Exhaust هم باشد، پس ترجیحا با یک تعمیرکار حرفه ای مشورت کنید تا کلیه نقاط حساس را بررسی کند.

 

• تغییرات ظاهری

گاهی باید کل مسیر خروجی دود که شامل قطعاتی مثل رزوناتور، کاتالیزو و امثال آن ها هست را بررسی کنید تا مشکلات احتمالی را کشف کنید. اگر زنگ زدگی، سایش یا سوراخ های محسوسی را مشاهده کردید، متاسفانه زمان تعویض فرا رسیده.

 

معیار های خرید اگزوز با کیفیت

یکی از مهمترین مواردی که باید پیش از خرید اگزوز به آن توجه داشت، متریال های مورد استفاده در فرایند ساخت است. هر چه کیفیت، این مواد اولیه بالاتر باشد، دوام و کیفیت اگزوز نیز بالا تر خواهد بود. برند های مطرح تولید کننده اگزوز در ایران و هر نقطه دیگری این موضوع را بسیار مهم دانسته و همیشه در تلاش هستند تا محصولات خود را به گونه ای تولید کنند که بالاتری کیفیت و سازگاری را با خودرو ها داشته باشد.

 

یکی دیگر از این موارد می توان همخوانی برش ها و طراحی این قطعه با اتاق خودرو دانست. جای گیری نامتعارف این قطعه در اتاق خودرو می تواند به نوعی مسبب تولید صداها و لرزش های آزار دهنده شود. از سوی دیگر، یک اگزوز با کیفیت، از بررش ها و جوش های مناسب و دقیق تولید شده است. لوله های انتقال دهنده در این قطعات باید بدون هیچ گونه انحراف، نا همگونی و دارای ظاهری دقیقا مشابه اگزوز فابریک خودرو باشند تا بتوانند بهترین عملکرد خود را داشته باشند. 

 

منبع : پیاصنعت

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024