آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

قیمت تخم مرغ از ۵ هزار تومان عبور کرد/ تن ماهی از قیمت گذاری دولتی خارج شد



تخم مرغ،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن نرخ منطقی هر عدد تخم مرغ فله در خرده فروشی‌ها را حدود ۴ هزارتومان اعلام کرد

به گزارش اقتصادآنلاین، قیمت تخم مرغ در بازار روز برای تاریخ ۱۵ آذر ۱۴۰۲ اعلام شد که بر اساس آن هر بسته تخم مرغ ۲۰ عددی ۱۱۰ هزار تومان است.

 

قیمت تخم مرغ بسته بندی امروز 

قیمت تخم مرغ بسته بندی شدر بسته ۶ عددی ۵۸ هزار تومان است برای خرید بسته ۹ عددی هم باید ۴۴ هزار تومان پرداخت کنید. بر این اساس خرید بسته های بزرگ تر تخم مرغ به صرفه تر خواهد بود. 

 

قیمت تخم مرغ شانه ای

قیمت هر شانه تخم مرغ ۲۰ عددی هم امروز ۱۱۰ هزار تومان اعلام شده است.

 

قیمت تخم مرغ محلی

عده ای از افراد ترجیح می دهند از تخم مرغ های محلی استفاده کنند این محصول نسبت به تخم مرغ های دیگر کمی گران است بر این اساس هر بسته ۹ عددی تخم مرغ محلی در بازار ۴۴ هزار تومان قیمت دارد. 

 

اخبار جدید قیمت تخم مرغ ۱۴۰۲

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی تولید تخم مرغ نسبت به سال قبل پیش بینی می‌شود که تولید به یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن برسد. رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن نرخ منطقی هر عدد تخم مرغ فله در خرده فروشی‌ها را حدود ۴ هزارتومان اعلام کرد و افزود: عرضه با نرخ های بالاتر گرانفروشی است.

 

تخم مرغ،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

 

***

 

علت گرانی مرغ کشف شد

قیمت مرغ زنده که برای فروشنده‌ها مهم است، در یک ماه گذشته حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.

 

اخبار,اخبار امروز,خبرهای جدید

به گزارش فرارو، قیمت مرغ زنده درحدفاصل نیمه آبان تا نیمه آذر امسال از کیلویی ۵۷ هزار و ۴۰۰ تومان به ۶۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده و حالا به‌تبع آن به‌همین اندازه خرید مرغ برای مردم در بازار هزینه بیشتری دارد. بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد خرید مرغ همزمان با نیمه آذر امسال به‌شکل متوسط کیلویی ۸۵ هزار و ۴۷۰ تومان آب می‌خورد که نسبت به نرخ مصوب تقریبا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بیشتر است. افزایش قیمت مرغ از دید مسئولان اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی غیرمنطقی است و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هم با عرضه مرغ منجمد در یکسری از استان‌ها به‌دنبال بازگشت آرامش به بازار مرغ هستند.

 

افزایش قیمت مرغ واقعیت دارد؟

قیمت مرغ الان که به نیمه آذرماه رسیدیم در سطح کشور به‌طور متوسط به ۸۵ هزار و ۴۷۰ تومان رسیده است. رقمی که نسبت به نرخ مصوب مرغ تقریبا ۱۷ درصد بیشتر است. چون اردیبهشت امسال نرخ مصوب مرغ کیلویی ۷۳ هزار تومان تعیین شده.

 

قیمت مرغ درحالی به‌شکل متوسط حول‌وحوش ۸۵ هزار تومان تخمین زده می‌شود که در یکسری از استان‌ها با عددورقم‌های بیشتری سروکار داریم.

 

قیمت مرغ به‌عنوان مثال در استان آذربایجان شرقی تا مرز کیلویی ۱۰۰ هزار تومان بالا رفته و کف قیمت مرغ در این استان کیلویی ۹۰ هزار تومان است. یا مثلا در استان قزوین که اوضاع تاحدودی بهتر است، حداقل قیمت مرغ ۷۷ هزار تومان است و در یکسری از خرده‌فروشی‌ها خرید مرغ تا کیلویی ۸۳ هزار تومان خرج برمی‌دارد.

 

قیمت مرغ در تهران به‌طور متوسط ۹۵ هزار تومان است و تقریبا در هیچکدام از میادین میوه‌وتره بار امکان خرید مرغ با نرخ مصوب وجود ندارد.

 

قیمت مرغ درحالی به تیتر اخبار اقتصادی رسانه‌ها برگشته، که یک ماه قبل متوسط قیمت مرغ در کشور ۷۸ هزار و ۷۹۰ تومان بود و حالا در مقایسه با آن روز‌ها خرید مرغ تقریبا ۱۰ درصد هزینه بیشتری دارد.

 

افزایش قیمت مرغ به روایت آمار‌های رسمی

قیمت مرغ الان درمقایسه با آخرین آمار‌های رسمی که به مهرماه امسال تعلق دارد، کیلویی سه هزار و ۲۵۰ تومان گران شده است. مرکز آمار ایران می‌گوید مهرماه امسال هر کیلو مرغ به‌شکل میانگین در سطح کشور ۸۲ هزار و ۲۲۰ تومان فروخته شده است.

 

قیمت مرغ البته استان‌به‌استان و شهربه‌شهر متفاوت است و به‌همین خاطر داده‌های مرکز آمار ایران از وقایع مهرماه امسال مشخص می‌کند کف و سقف قیمت مرغ در آن روز‌ها به ترتیب کیلویی ۷۵ و ۹۰ هزار تومان به‌ثبت رسیده است.

 

قیمت مرغ درحالی این روز‌ها دوباره حاشیه‌ساز شده که آمار‌های رسمی ثبات نسبی این بازار از اوایل خرداد امسال را نشان می‌دهد.

 

قیمت مرغ خرداد امسال و بعد از بالارفتن نرخ مصوب، به‌شکل متوسط ۸۱ هزار و ۷۱۵ تومان به‌ثبت رسید. یک ماه بعد خرید مرغ کیلویی ۸۵ هزار و ۸۰۰ تومان و مرداد امسال کیلویی ۸۷ هزار تومان هزینه داشت. روند افزایش قیمت مرغ شهریور امسال بالاخره متوقف شد و آن ماه متوسط قیمت مرغ به کیلویی ۸۲ هزار تومان برگشت. آرامش نسبی بازار مرغ تا همین چند روز پیش تداوم داشت، اما بحث کمبود مرغ و افزایش قیمت مرغ زنده، دوباره مرغ را به مهمترین اخبار اقتصادی این روز‌ها رسانده است.

 

علت گرانی مرغ چیست؟

علت گرانی مرغ در این برهه از سال را می‌توانیم به کاهش عرضه و به‌تبع آن افزایش قیمت مرغ زنده ارتباط بدهیم.

 

قیمت مرغ زنده که برای فروشنده‌ها اهمیت پیدا می‌کند، الان به‌شکل متوسط ۶۳ هزار و ۴۰۰ تومان برآورد می‌شود. برای اینکه بهتر درجریان علت گرانی مرغ قرار بگیرید، بدنیست بدانید خرید مرغ زنده یک ماه قبل به‌شکل میانگین کیلویی ۵۷ هزار و ۴۰۰ تومان هزینه داشته است.

 

قیمت مرغ زنده به‌این ترتیب درحدفاصل یک ماه دقیقا ۱۰ درصد رشد داشته و حالا تقریبا به‌همین اندازه خرید مرغ برای مردم هزینه بیشتری دارد.

 

علت گرانی مرغ البته از دید مسئولان منطقی نیست و علی ابراهیمی به‌عنوان مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران می‌گوید، چون میزان تولید مرغ درمقایسه با ماه‌های گذشته تفاوتی نداشته، افزایش قیمت مرغ اصلا منطقی نیست. با این حال در یکسری از استان‌ها مثل البزر و کرمانشاه برای مقابله با افزایش قیمت مرغ، عرضه مرغ منجمد کلید خورده تا قیمت‌ها به روال هفته‌های قبل برگردد.

 

***

 

تن ماهی از قیمت گذاری دولتی خارج شد/ رب گوجه فرنگی هم گران می شود

همشهری نوشت:مشاهدات میدانی نشان می‌دهد اخیرا بیشتر برندها کنسرو تن ماهی ساده بدون افزودنی و در روغن معمولی را با قیمت مصرف‌کننده 79.900تومان روی قوطی، عرضه می‌کنند که از آخرین نرخ مصوب اعلام شده برای این محصول بالاتر است اما در برخی سوپرمارکت‌ها این محصول 10هزار تومان گران‌تر یعنی با قیمت 89هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت انواع طعم دار و دارای افزودنی مثل فلفلی یا تن ماهی در روغن زیتون، بعضا و در برخی برندها از 100هزار تومان هم گذشته است.

 

اخبار,اخبار امروز,خبرهای جدید

اما اصل ماجرا چیست؟

از میان محصولات کنسروی، تن ماهی ساده به همراه رب‌گوجه فرنگی تنها محصولاتی به شمار می‌رفتند که تا مردادماه امسال مشمول نرخ‌گذاری پیشینی بودند. آخرین نرخ مصوب تن ماهی 75هزار تومان بود که خرداد امسال رسما اعلام و ابلاغ شد مرداد امسال ستاد تنظیم بازار کشور در جلسه‌ای با صنایع، تغییراتی در گروه‌بندی کالاهای مصرفی ایجاد کرد که براساس آن برخی کالاها از جمله تن و رب از شمول نرخ‌گذاری پیشینی خارج شدند و نرخ‌گذاری آن‌ها به صنایع واگذار شد.

 

قیمت‌گذاری تن ماهی و رب‌گوجه فرنگی آزاد شد

نایب‌رئیس هیأت‌مدیره صنایع کنسرو کشور درباره تغییرات گروه‌بندی اقلام صنایع کنسرو به همشهری گفت: طبق مصوبه‌ای که در جلسه صنایع با مسئولان ستاد تنظیم بازار کشوری و وزارت صمت به تصویب رسید، تن ماهی و رب‌گوجه فرنگی در گروه 4 کالایی قرار گرفتند که بر این اساس صنایع می‌توانند راسا برای قیمت‌گذاری این اقلام اقدام کنند.

 

به‌گفته مسعود بختیاری، با توجه به اینکه این مصوبه بلافاصله به صنایع ابلاغ نشد، قیمت کالاهای تولیدی تا اول مهر تغییر نکرد اما از ابتدای مهر1402 و باتوجه به ابلاغ شفاهی صورت گرفته درخصوص این مصوبه، از این تاریخ قیمت جدید روی محصولات تولیدی درج شد.

 

به‌گفته نایب‌رئیس هیأت‌مدیره سندیکای صنایع کنسروبا وجود آزاد بودن قیمت‌گذاری برای همه محصولات، تولیدکنندگان توافق کردند که به چارچوب مشخص برای قیمت‌گذاری تن ماهی ساده توافق کنند و در حال حاضر این محصولات با قیمت 87.500تومان برای مصرف‌کننده به بازار عرضه می‌شود. همچنین انواع تن ماهی در روغن زیتون یا کنسروهای دارای افزودنی با قیمت‌های بالاتری عرضه می‌شوند که براساس هزینه تولید متغیر است. بر همین اساس قیمت هر قوطی رب 800گرمی نیز برای مصرف‌کننده 55هزار تومان روی قوطی‌ها درج می‌شود و این تغییر قیمت از مهرماه اجرایی شده است. آخرین نرخ مصوب هر قوطی رب 800گرمی 45هزار تومان بود.


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------