بازارها به کدام سو می‌روند؟



اخبار اقتصادی - بازارها به کدام سو می‌روند؟

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

یک هفته استراحت برای بورس تهران
در پایان معاملات هفته، شاخص کل بورس افت هفتگی 0.5 رصدی را تجربه کرد تا پس از چند هفته رشد متوالی، یک هفته منفی را نیز تجربه کند. در این شرایط، نزدیک شدن به آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای به عنوان مهم‌ترین عامل اثرگذار بر تمامی بازارها و به ویژه بورس تهران، منجر به رفتار محتاطانه سهامداران شده است. کاهش نسبی حجم معاملات طی این هفته گواهی بر این ادعا است. همچنین، ارائه بسته رکودزدایی غیرتورمی توسط دولت که در پی آن سند راهبردی بازار سرمایه نیز گزارش شد، گرچه با اقبال فعالان بازار مواجه شده است، اما در شرایط فعلی، بررسی دقیق‌تری را از سوی این افراد نیاز دارد تا کلیه جنبه‌های آن مورد بررسی قرار گرفته و تکمیل شوند. بنابراین، تمامی شواهد بیانگر انتظار سهامداران و نیاز شاخص کل بورس به استراحت‌های این‌چنینی هستند.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

 
کاهش دامنه نوسانات ارز
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا تغییر چندانی را تجربه نکرد و به طور میانگین به قیمت 3 هزار و 140 تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی 4.1 درصدی خود را از ابتدای سال حفظ کرد. متعادل بودن طرف عرضه و تقاضا در این بازار منجر شده است تا نیازی به دخالت بانک مرکزی نیز نباشد. در حالی بیش از دو هفته از زمان تمدید مذاکرات هسته‌ای می‌گذرد که بررسی ها نشان می‌دهد، دامنه نوسانات قیمت ارز به شدت کاهش یافته و دلار در دوره مزبور بین 3120 تا 3150 تومان تغییراتی را تجربه کرده است. این در حالی است که پیش از این، دامنه نوسانات بازه‌ای حداقل یکصد تومانی را تشکیل می‌داد بر این اساس، ثبات در وضعیت اقتصادی-سیاسی کشور، منجر به تحقق هدف دولت مبنی بر ثبات نرخ ارز شده است.

اخبار,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

 
ثبات سکه در پی عوامل خنثی
دیروز، هر سکه طرح جدید بدون تغییر باقی ماند و به قیمت 949 هزار تومان معامله شد. این روند با توجه به تغییر اندک قیمت دلار و اونس کاملا قابل توجیه است. به عبارت دقیق‌تر، کاهش دامنه نوسان دلار طی هفته‌های اخیر منجر شده است تا سکه نیز از این منظر تغییرات زیادی را تجربه نکند؛ از سوی دیگر، طلای جهانی نیز با اخبار و واکنش‌های ضد و نقیضی مواجه است که اجازه نوسان شدید را به آن نمی‌دهد. برآیند این عوامل منجر به ثبات قیمت سکه در بازارهای داخل کشور شده است. در این شرایط، بررسی ها نشان می‌دهد اختلاف بین کمترین و بیشترین قیمت سکه از ابتدای مردادماه، تنها 7 هزار تومان بوده است که نشان از خنثی بودن عوامل اثرگذار بر این بازار دارد.

اخبار,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

 
اونس درجا زد
پیرو امیدواری به بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا و خروج این کشور از فاز احیا، عوامل بنیادی جهت ریزش اونس تقویت شده است؛ این مساله مهم‌ترین عامل افت قیمت طلای جهانی طی روزهای اخیر به شمار می‌آید. به رغم وجود این مسائل، هر اونس طلا در لحظه تنظیم این گزارش تغییر قابل توجهی را تجربه نکرده بود و تنها با یک دلار افت به قیمت 1290 دلار معامله می‌شد. گرچه مشاهده روند تغییرات قیمتی نشان از افت طلای جهانی حتی تا نزدیکی 1280 دلار نیز دارد، اما به وضوح مشاهده می‌شود که در این قیمت‌ها، حمایت جدی از این فلز زرد صورت می‌گیرد. افت بازارهای سهام آمریکا طی یکی، دو روز گذشته و همچنین افزایش تقاضای فیزیکی در آسیا با توجه به نزدیک شدن به فصل جشن‌های هند و چین، مهم‌ترین عواملی هستند که از ریزش بیشتر اونس جلوگیری می‌کنند.

اخبار,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

 
هفته پرنوسان «تسه»ها
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با ثبت بازدهی 0.9 درصدی، به قیمت 91 هزار و 164 تومان معامله شدند. این در شرایطی بود که اوایل هفته، این اوراق حتی به حدود 85 هزار تومان نیز رسیده بودند، اما بار دیگر تقاضای شدید خرید مسکن منجر به افزایش قیمت آنها شد. در این میان، مسوولان فرابورس تصمیمات متعددی را برای جلوگیری از روند رو به رشد قیمت «تسه»ها گرفتند که گرچه ترمزی موقتی برای آنها بود، اما نتوانست از روند صعودی قیمت‌ها جلوگیری کند. گرچه بسیاری از افراد، وضع قوانین محدودکننده را مانعی برای سفته‌بازی اوراق می‌دانند، اما برخی دیگر معتقدند که سفته‌بازی در این بازار همچنان وجود دارد که عدم تبدیل شدن بخش قابل توجهی از این اوراق به وام مسکن، گواهی بر ادعای این گروه است.

اخبار,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

 
نفت همچنان زیر 100 دلار
نفت خام آمریکا روز گذشته نیز تغییرات زیادی را تجربه نکرد و به قیمت 97.5 دلار بر هر بشکه معامله شد. در این رابطه، همچنان کاهش تقاضای آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده انرژی، مهم‌ترین عامل این روند نزولی محسوب می‌شود.

 

در واقع، افزایش موجودی گازوئیل به رغم قرار گرفتن در فصل سفرهای بین شهری، نشان از افت قابل توجه تقاضای نفت خام دارد. اما تا لحظه تنظیم این گزارش، موجودی نفت خام آمریکا طی هفته گذشته، توسط آژانس بین‌المللی انرژی (EIA) منتشر نشده و بر بازار اثری نداشته است. از سوی دیگر، درگیری‌های منطقه‌ای به ویژه در عراق و لیبی، نتوانسته است روی صادرات نفت آنها اثر زیادی داشته باشد. بنابراین، عوامل مزبور تنها از افت شدید قیمت نفت جلوگیری کرده‌اند که انتظار می‌رود این روند در این روزها نیز ادامه یابد.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

 اخبار اقتصادی - اقتصاد آنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------