سردخانه های خالی و میوه هایی ...



 

 

میوه

 

 

وجود سردخانه ها و انبارهای مجهز امكانی است كه در دنیای امروز با رشد روزافزون جمعیت می تواند زمینه دسترسی به همه محصولات را صرف نظر از فصل و مكان تولید فراهم كند.

كشور ما در حال حاضر در تولید بسیاری از محصولات كشاورزی و دامی علاوه بر تامین مایحتاج داخلی قادر است مازاد آن را به بسیاری از كشورها صادر كند، اما به دلیل عدم ارتباط مناسب بین حلقه های تولید و نگهداری محصول، هر سال شاهد ضایعات بالای مواد غذایی هستیم و گاهی با كمبود محصول و افزایش قیمت ها مواجه می شویم. در این باره با سید محمود كشاورز، رئیس اتحادیه صنف انبارداران و سردخانه های تهران گفتگو كرده ایم.

یكی از مشكلات كشور، ذخیره سازی نامناسب محصول هنگام افزایش تولید است، به طوری كه افزایش كشت یك محصول به دلیل نبود امكانات و خرید بموقع، در دور بعدی با كاهش كشت مواجه می شود. چگونه می توان با انبار بموقع محصول در سردخانه ها از چنین روندی جلوگیری كرد؟

همان طور كه اشاره كردید ما در خیلی از محصولات دچار چنین مشكلاتی هستیم، مثلا در مورد سیب زمینی گاهی كشاورزان به دلیل افزایش بی رویه كشت و نبود بازار مصرف و نداشتن امكانات نگهداری و همچنین فسادپذیری محصول متضرر می شوند و در دور بعد به علت كاهش كشت از سوی كشاورز با افزایش قیمت ها مواجه می شویم. در حالی كه در صورت روزآمد كردن اطلاعات و اطلاع یابی از میزان ظرفیت خالی سردخانه ها، انبارها و برنامه ریزی صحیح می توان از وارد شدن خسارت به كشاورزان جلوگیری كرد، اما از آنجا كه چنین اطلاعاتی وجود ندارد صاحبان سالن های سردخانه به صورت سنتی به بنكداران و تجار قدیمی خود سرویس می دهند.

چگونه می توان چنین ارتباطی را بین مراكز تولید و سردخانه ها ایجاد كرد؟

یك بازوی قوی می خواهد تا از سوی وزارت جهاد كشاورزی و وزارت بازرگانی رابط بین سردخانه ها، انبارها و تشكل ­های تولید باشد تا اگر به عنوان مثال در ارومیه تولید سیب درختی افزایش یافت بلافاصله با اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط با سردخانه های تهران و شهرستان ها از فسادپذیری كالا جلوگیری شود. در حال حاضر برخی بنكداران در زمان برداشت میوه سردرختی با انعقاد قراردادی با سردخانه محصول را از كشاورزان ارزان خریداری كرده و با نگهداری آن محصول به چند برابر قیمت در روزهای پر مصرف به فروش می رسانند.

آیا تشكل های تولیدی و كشاورزی نمی توانند خودشان مستقیم وارد عمل شوند؟

تشكل های كشاورزی و تولیدی و همچنین تعاونی های كشور توان مالی كافی ندارند و به دلیل نداشتن سردخانه های مجهز قادر به انجام این كار نیستند و این مسائل باعث شده تا فسادپذیری میوه تا ۴۰ درصد برسد و دولت باید در این جهت تسهیلاتی ارائه كند.

در حال حاضر در تهران چه تعداد سردخانه وجود دارد؟

حدود ۶۴ سردخانه در استان تهران وجود دارد كه اكثر سردخانه های بزرگ وابسته به نهادهایی چون شهرداری، بنیاد مستضعفان و وزارت بازرگانی هستند و حدود ۴۰ سردخانه كوچك در مالكیت بخش خصوصی قرار دارد.

چند درصد ظرفیت سردخانه های كشور در استان تهران قرار دارد؟

حدود ۴۰ درصد ظرفیت سردخانه ای كشور در استان تهران قرار دارد و سردخانه ها به طور میانگین در طول سال با ۷۰ درصد ظرفیت مشغول به كار هستند.

آیا از تمام ظرفیت انباری كشور استفاده می شود؟

در بخش انبارداری به دلیل ركود بازار در ۲ سال اخیر اكثرا خالی است و متضرر می شوند.

سردخانه های موجود آیا جوابگوی نیاز كشور است؟

اگر قرار باشد سیستم اروپا را برای نگهداری مواد غذایی داشته باشیم در حال حاضر ۲۰۰ سردخانه برای استان تهران كم داریم.

دلیل آن كه در این بخش سرمایه گذاری كافی نشده است، چیست؟

به دلیل گران بودن امكانات و تاسیسات كمتر كسی به سمت احداث سردخانه روی می آورد، چراكه برای یك سردخانه ۱۰ هزار تنی بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان سرمایه نیاز است و در حال حاضر با توجه به افزایش هزینه ها به صرفه نیست.

اجاره نگهداری محصول در سردخانه ها چه میزان است؟

با توجه به نوع محصول، اجاره نگهداری متفاوت است، مثلا گوشت قرمز، مرغ و ماهی هر تن ۸ هزار تومان در ماه است. اما هزینه اجاره میوه كمتر است و هر ماه ۴ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه دارد.

هدفمند شدن یارانه ها و افزایش قیمت آب و برق چه تاثیری بر هزینه ها می گذارد؟

یك سردخانه ۲۰ هزار تنی روزی ۸۰ هزار لیتر آب برای مرطوب نگه داشتن میوه نیاز دارد و استفاده از برق در فصل تابستان برای صفر و زیر صفر نگه داشتن درجه دما افزایش می یابد. در حال حاضر هزینه برق به طور متوسط ماهانه ۸ تا ۱۵ میلیون تومان می شود كه اگر یارانه آن حذف شود هزینه ها چندین برابر خواهد شد.

آیا سردخانه ها قابلیت نگهداری هرگونه محصولی را دارند؟

در كشور ۲ نوع سردخانه داریم. یكی بالای صفر درجه و دیگری زیر صفر درجه است. در سردخانه های بالای صفر درجه اغلب میوه و سبزی، گل و خشكبار نگهداری می شود و در سردخانه های زیر صفر درجه مواد پروتئینی از جمله گوشت، مرغ و ماهی و خرما نگهداری می شوند و اكثر سالن های سردخانه در اجاره بنكداران مواد غذایی و تجار عمده واردكننده كالا قرار دارند.

متوسط زمان نگهداری كالا چقدر است؟

زیاد نیست ۲ تا ۵ ماه، البته بستگی به بازار مصرف دارد...../تحلیل:جام جم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------