بودجه ۱۴۰۲ با این شرایط طبقه متوسط را تضعیف می‌کند



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز
مرتضی افقه تحلیلگر اقتصادی با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۲ و تمدید برنامه ششم گفت: با این شرایط حکمرانی و این دولت همان بهتر که برنامه ای در کار نباشد. متاسفانه تاکنون هیچ یک از برنامه ها در مسیر اهداف خود حرکت نکرده است.

 به گزارش بازار، وی تصریح کرد: در شرایطی هستیم که هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست. بنابراین، نه برنامه پنج‌ساله ونه برنامه یکساله که اسم آن را بودجه گذاشته‌اند، قابل تحقق نیست. دولت نه آمادگی داشت و نه بدنه کارشناسی لازم را دارد که بتواند برنامه هفتم را تدوین کند. شاهد بودیم یک الی دو سال از اتمام برنامه ششم گذشته و تا به امروز نیز برنامه هفتم تدوین نشده است.

 

دولت آنچنان درگیر مشکلات خودساخته شده است همین که لایحه بودجه را تدوین کرده، گرچه پر از ایراد و عدم تحقق اهداف است، باید کلاه خود را بالا بیندازیم

افقه بیان کرد: دولت درگیر مشکلات خودساخته شده است و همین که لایحه بودجه را تدوین کرده، گرچه پر از ایراد و عدم تحقق اهداف است، باید کلاه خود را بالا بیندازیم. عملاً برنامه وجود ندارد. یکسری موارد تصویب می کنند که نه در جهت آن حرکت می کنند و نه امکانات و توانایی آن را دارند.این استاد دانشگاه اضافه کرد: به نظر من، تفاوتی ندارد که برنامه داشته باشیم یا نداشته باشیم. هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. برنامه و بودجه برای زمانی است که متغیرهای اقتصادی و اجتماعی به طور نسبی ثابت و قابل پیش بینی باشد. در شرایطی نیستیم که بتوان چیزی را پیش بینی کرد آنهم در کشوری که وابسته به درآمدهای نفتی، وابسته به سیاست خارجی و روابط بین المللی است.این کارشناس خاطرنشان کرد: در شرایطی که این میزان مشکلات تحریمی، مشکلات با کشورهای غربی، وابستگی بیش از حد به فروش نفت داریم تا ثباتی در روابط سیاسی ایجاد نشود هیچ یک از متغیرها را نمی توان پیش بینی کرد.

 

رقم بودجه نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد بیشتر است اما نوبت به افزایش حقوق رسید رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور که هیچ چیزی از اقتصاد نمی داند، اعلام کرده به خاطر اینکه تورم افزایش نیابد حقوق ها را بیش از این افزایش نخواهیم داد

وی با اشاره به لایحه بودجه سال آینده که در آن افزایش ۵۹ درصد سهم مالیات نسبت به سال گذشته صورت گرفته و با افزایش حقوق ۲۰ درصدی پاسخ داد: در چندین مصاحبه بیان کردم که دولت تمام هزینه های خود را متناسب با نرخ تورم افزایش داده است، همانطور که رقم بودجه نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد بیشتر است اما نوبت به افزایش حقوق که می رسد، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرده به خاطر اینکه تورم افزایش نیابد حقوق ها را بیش از این افزایش نخواهیم داد.

 

وی با بیان این که حاصل این نوع تصمیم گیری فقیرتر شدن مردم از دو جهت است، گفت: دولت برای اینکه بودجه را از نفت مستقل کند مجبور به افزایش مالیات شده است. هرچند افزایش ۵۰ درصدی مالیات قابل تحقق نیست زیرا وقتی تولید کاهش یابد مالیات بر درآمد نیز کاهش می یابد و به هر حال فشار آن بر مردم وارد میشود چون افراد ثروتمند و فعال در بخش غیر مولد به دلیل نفوذ و قدرت اقتصادی که دارند به راحتی می‌توانند از پرداخت مالیات فرار کنند یا با روشهای غیر معمول مالیات خود را پرداخت نکنند.

 

افقه تصریح کرد: افزایش مالیات ها از این سو بر طبقه متوسط فشار وارد می کند و از سوی دیگر با افزایش ۲۵ درصد کمتر از نرخ تورم حقوق کارکنان سفره این قشر کوچکتر شده و با کاهش قدرت خرید نیز با کاهش تقاضا مواجه خواهیم بود که نتیجه آن فشار بر تولیدکنندگان داخلی در بخش هایی است که مصرف داخلی دارند. بنابراین، بودجه ای که بسته شد بدتر از سال گذشته است. سفره مردم برخلاف ادعای پیش و پس از انتخابات آقای رئیسی به تحریم ها وابسته تر و سفره کوچکتر شده است و کسری بودجه زیادی هم خواهیم داشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------