آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

طرح اتصال اروپا به خلیج فارس؛ عراق از پروژه جاه‌طلبانه‌ ریلی و جاده‌ای خود رونمایی کرد



 طرح اتصال اروپا به خلیج فارس ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
بغداد روز شنبه از طرح بلندپروازانه‌ای پرده برداشت که با توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی عراق، می‌تواند این کشور را به کانون حمل و نقل منطقه‌ای تبدیل کند و زمینه ارتباط اروپا را با کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای خاورمیانه فراهم سازد.

 به گزارش یورونیوز،این پروژه‌ی هفده میلیارد دلاری به نام «مسیر توسعه» هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و در صورت تکمیل نهایی، می‌تواند ۱۲۰۰ کیلومتر از مرز شمالی با ترکیه تا خلیج فارس در جنوب عراق را به یکدیگر متصل کند.

 

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق این پروژه را جریان کنفرانسی با حضور نمایندگانی از وزارت راه و ترابری ایران، اردن، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی، سوریه و امارات عربی متحده اعلام کرد.

 

نخست وزیر عراق خاطر نشان کرد که «ما به این پروژه به عنوان ستون اقتصاد پایدار بدون نفت نگاه می‌کنیم، ارتباطی که در خدمت همسایگان عراق و منطقه خواهد بود و به تلاش‌ها برای ادغام اقتصادی کمک خواهد کرد.»

 

در حالی که این طرح کماکان نیازمند بحث‌های بیشتر است، یکی از اعضای کمیته حمل و نقل پارلمان عراق در این کنفرانس گفت، هر کشوری که بخواهد «می‌تواند بخشی از پروژه را پیش ببرد». وی همچنین افزود که این پروژه می‌تواند ظرف مدت «سه تا پنج سال» تکمیل گردد.

 

عراق نفت‌خیز، جنگ‌زده و درگیر فساد گسترده، از زیرساخت‌های فرسوده رنج می‌برد. جاده‌های آن در وضعیت اسفباری قرار دارند و جاده‌هایی که بغداد را به شمال کشور متصل می‌کند، از مناطقی عبور می‌کنند که باقی‌مانده گروه داعش همچنان به انجام حملات پراکنده‌ در محل ادامه می‌دهد.

 

بازسازی شبکه جاده‌ای و ارتقای زیرساخت‌های ناکارآمد برق در عراق از اولویت‌های بغداد است.

 

توسعه کریدور جاده‌ای و ریلی عراق این امکان را برای این کشور فراهم می‌کند که از موقعیت جغرافیایی خود با هدف تبدیل عراق به مرکز حمل و نقل کالا و جابجایی مسافران بین کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه و اروپا استفاده کند.

 

هم اکنون اقداماتی در راستای افزایش ظرفیت بندر تجاری «فاو» در سواحل خلیج فارس آغاز شده است. 

 

این پروژه ریلی در طول مسیر خود از شهرهای بزرگی همچون بصره، بغداد و موصل عبور خواهد کرد و تا مرز ترکیه حدود پانزده ایستگاه خواهد داشت.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------