آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

قیمت مسکن به فاز تابستانی خود بازگشت



قیمت مسکن ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
گزارش آماری سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور از متوسط قیمت مسکن در آبان‌ماه حاکی از آن است که قیمت آپارتمان در تهران نسبت به ماه گذشته کاهشی 1.4 درصدی را تجربه کرده است. این در حالی‌ست که قیمت مسکن در مهرماه روند تابستانی قیمت ملک را شکسته و افزایشی نسبی را تجربه کرده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، ابتدای زمستان 1401 بود که به‌دلیل افزایش قیمت افسارگسیخته مسکن و التهابات ناشی از آن در جامعه، دولت تصمیم گرفت از انتشار هر گونه آمار مربوط به متوسط قیمت مسکن جلوگیری کند.

 

پس از این اقدام دولت مردم در سرگردانی ناشی از نبود گزارشی شفاف از بازار مسکن قرار داشتند و تنها آمار، اطلاعاتی بود که در صحبت‌های مسئولان اعلام می‌شد که البته قابل استناد نیز نبود. آنها ادعا داشتند قیمت مسکن در تابستان وارد فاز کاهشی شده است، اما آنچه با یک مشاهده سطحی از بازار و بررسی میدانی از مشاوران املاک می‌شد به آن پی برد فقط یک مسئله بود؛ رکود تورمی در بازار مسکن.

 

متوسط قیمت مسکن در آبان

با این حال بانک مرکزی و مرکز آمار ایران مهرماه امسال سکوت خود را در این حوزه شکستند و آمارهای منتشر نشده در این بازه را نیز منتشر کردند. بر این اساس متوسط قیمت مسکن که تا خرداد 1402 در مسیر صعودی خود قرار داشت با افت شدید تعداد معاملات در سه ماه تابستان کاهشی می‌شود، اما در مهرماه با بالا رفتن نسبی تعداد معاملات دوباره کمی افزایش قیمت را تجربه کرده و از کانال 75 میلیون تومان در شهریورماه به کانال 76 میلیون تومانی در مهرماه وارد شده است؛ روندی که بر اساس بررسی مقدماتی گزارش آماری سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور در آبان‌ماه امسال دوباره وارد فاز تابستانی خود شده است.

 

بیشترین کاهش قیمت در منطقه یک تهران

مطابق با گزارش آماری سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور متوسط قیمت مسکن در آبان‌ماه نسبت به مهر 1402، کاهشی 1.4 درصدی را تجربه کرده و به متری 75 میلیون و 182 هزار تومان رسیده است.

 

همچنین این گزارش مقدماتی نشان می‌دهد بیشترین کاهش قیمت در مناطق مختلف تهران مربوط به منطقه یک با 9.6 درصد کاهش قیمت، منطقه چهار با 9.4 درصد و منطقه 12 با 7.6 درصد رخ داده است. در این بین منطقه 21 تنها محدوده‌ای محسوب می‌شود که در آبان‌ماه بیش از 10 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

 

با یک بررسی سطحی از روند بازار مسکن در سال 1402 می‌توان متوجه شد بازار مدت‌هاست بر روی ریل مشخصی قرار ندارد و با هر حرکت کوچکی به سمت و سوی جدیدی پا می‌گذارد.

 

دخالت مستقیم دولت در بازار مسکن و کشیدن پرده رکود بر معاملات اولین آسیبی بود که امسال بر بدنه دردمند مسکن در ایران فرود آمد. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت با کاهش قیمت نسبی در یک بازه، وضعیت خرید و معاملات در سطح جامعه بهبود پیدا کند.


 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------