آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

نوبری های پاییز؛ هنوز هم گران



 بازار میوه‌,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
قیمت‌ها در بازار میوه‌های پاییزی مناسب‌تر از تابستان است اما چندان ارزان هم نیست.

به گزارش همشهری؛ در میوه‌فروشی‌های سطح شهر، بعضی از محصولات پرتقاضای تولید داخل کشور از جمله سیب و انار قیمت‌های بالای ۵۰هزار تومان دارند.

 

دیگر میوه‌ها ازجمله پرتقال هم۴۰ تا ۴۵هزار تومان به فروش می‌رسند؛ این در حالی است که قیمت موز وارداتی با وجود گرانی در ماه‌های اخیر در میوه‌فروشی‌ها کیلویی ۴۸هزار تومان است.

 

البته میانگین قیمت در بازار میوه‌های پاییزی حداقل ۲۰هزار تومان نسبت به تابستان پایین‌تر است، درحالی‌که تا ۳ ماه پیش، قیمت‌های ۷۰ تا ۸۰هزار تومان را در بعضی از میوه‌های تابستانی شاهد بودیم؛ حالا قیمت‌ها کمتر از ۶۰هزار تومان بیشتر اما همچنان میوه برای خیلی از مصرف‌کنندگان گران است.

 

حاشیه سود بالا در خرده‌فروشی‌ها

قیمت میوه در خرده‌فروشی‌های مناطق مختلف شهر، بسیار متفاوت است. بخشی از فاصله قیمتی اقلام مشابه در میوه‌فروشی‌ها به کیفیت میوه خریداری شده از میدان اصلی برمی‌گردد. کف و سقف میوه در میدان اصلی تهران بسته به کیفیت آن متفاوت است اما مقایسه جدول قیمت اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران با قیمت‌های مشاهده شده در سطح شهر نشان می‌دهد که بعضی از میوه‌فروشی‌ها، ‌سودی بیش از ۵۰درصد روی برخی اقلام میوه می‌کشند.

 

به‌طور مثال، لیموشیرین ممتاز که بهترین نوع لیموشیرین عرضه شده در میدان است، در نرخنامه اتحادیه بارفروشان کیلویی ۲۸هزار تومان قیمت خورده اما در مغازه‌های سطح شهر کیلویی ۴۰تا ۴۸هزار تومان به فروش می‌رسد که سودی بین ۴۲تا ۷۱درصد را نشان می‌دهد. قیمت سیب سفید یا زرد هم در نرخنامه حداقل ۱۵و حداکثر ۳۷هزار تومان برای نوع ممتاز قید شده؛ درحالی‌که خرده‌فروشی‌ها این میوه را تا ۵۵هزار تومان هم به فروش می‌رسانند که ۴۸درصد سود را نشان می‌دهد.

 

حداقل قیمت سیب سفید در مغازه‌های تهران ۳۰هزار تومان و سیب قرمز ۲۷هزار تومان است. میوه گران‌قیمت دیگر انار است که نوع باکیفیت آن در مغازه‌های میوه‌فروشی ۵۵تا ۶۰هزار تومان قیمت دارد؛ درحالی‌که مرغوب‌ترین انار در میدان اصلی میوه و تره‌بار تهران یعنی انار ممتاز دماوند کیلویی ۴۳هزار تومان قیمت خورده است. پایین‌ترین قیمت انار در سطح شهر ۳۵هزار تومان و در نرخنامه اتحادیه بین ۱۰تا ۳۰هزار تومان است. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران چندی پیش، یکی از مهم‌ترین دلایل گرانی میوه را افزایش قیمت دیگر اقلام اساسی دانست.

 

 

اسدالله کارگر ابراز امیدواری کرد که با انبوه شدن عرضه، قیمت میوه کاهش پیدا کند؛ اتفاقی که برای بیشتر میوه‌ها رخ نداد و با افزایش عرضه، قیمت‌ها هم بالاتر رفت. او گفت: رشد قیمت دیگر کالاها بر قیمت میوه‌ نیز تأثیر گذاشت و درحالی‌که بهترین سال تولید را پشت سر گذاشتیم و محصول میوه در سراسر کشور کمتر دچار آسیب‌هایی مثل گرمازدگی و سرمازدگی و آسیب‌های مشابه دیگر بود، افزایش نرخ در دیگر کالاها، قیمت میوه را هم بالا نگه داشت. با این حال، وی شکاف قیمت زیاد بین قیمت خرید و فروش در خرده‌فروشی‌ها را تخلف دانست و تأکید کرد: بازرسان اتحادیه از خرده‌فروشی‌ها بازدید می‌کنند و درصورت رویت گرانفروشی و اختلاف زیاد بین فاکتور خرید و قیمت‌ فروش، به تخلفات رسیدگی می‌کنند. وی همچنین از مردم خواست گرانفروشی‌ها را گزارش دهند.

 

یلدا در راه است

انار و هندوانه، میوه‌هایی هستند که با توجه به در راه بودن شب چله، قطعا تا آخر ماه جاری، تغییرات قیمت خواهند داشت. قیمت عمده فروشی هندوانه ممتاز در میدان اصلی تا روز گذشته کیلویی ۸هزار تومان بود و در سطح شهر هم با توجه به سرمای هوا و فراوانی عرضه میوه‌های پاییزی، قیمت هندوانه چندان تفاوتی با عمده‌فروشی‌ ندارد، اما تجربه نشان داده با نزدیک شدن به پایان آذر، قیمت هندوانه هم درصدی افزایش خواهد داشت.

 

اکبر یاوری، نایب ‌رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در گفت‌وگو با همشهری از فراوانی تمام محصولات میوه و تره‌بار خبر داد و گفت: انواع میوه‌های پاییزی به‌ویژه مرکبات به فراوانی خریداری و انبار شده و تنها در زمینه سیب با افزایش قیمت مواجهیم که با وضع تعرفه برای صادرات این محصول، قیمت آن در حال کنترل است. چندی پیش وزارت صمت با توجه به افزایش قیمت برخی از محصولات سبزی و صیفی ‌ از جمله گوجه، پیاز، سیب زمینی و برخی میوه‌ها مثل سیب، برای کنترل قیمت این محصولات در بازار داخلی، برای صادرات این محصولات، تعرفه صادراتی تعیین کرده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------