سیل مهاجرت مرغداران ایرانی به یک مقصد خاص!



 مهاجرت دامداران و مرغداران,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

روزنامه شرق در گزارشی با اشاره فشار اقتصادی  و مشکلات نهاده‌های دامی در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از مهاجرت دامداران و مرغداران ایرانی به عراق خبر داده است.

 

در بخشی از این خبر می‌خوانید:

* عراق واردات مرغ و تخم‌مرغ از ایران را ممنوع کرد؛ اما این ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود و فعالان تجاری ایران در عراق می‌گویند که ایران به زودی بازار محصولات کشاورزی عراق را از دست خواهد داد و چه بسا واردکننده مرغ و گوشت از عراق شود.

 

* بسیاری از دامداران، مرغداران و پرورش‌دهندگان ماهی ایران سرمایه خود را برداشته و به عراق مهاجرت کرده‌اند. این نکته‌ای است که مهدی کرمی‌پورمقدم، دبیر کل سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق به می‌گوید و توضیح می‌دهد که عراق تقریبا دیگر به مرغ و تخم‌مرغ ایران نیاز ندارد و گاهی به صورت مقطعی و کوتاه‌مدت مجوز واردات از ایران را صادر می‌کند.

 

* او ادامه می‌دهد که دولت عراق مانند بسیاری از کشورها برای تنظیم بازار خود گاهی مجوز واردات محدود مرغ و تخم‌مرغ را می‌دهد و اخیرا با توجه به جنگ اوکراین و روسیه، دولت عراق نگران بروز کمبود مواد غذایی در بازار کشور خود شد و در نتیجه اجازه داد واردات مرغ و تخم‌مرغ آزاد شود اما حالا دوباره این مجوز را لغو کرده است. دبیر کل سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق همچنین می‌گوید که پیش از این نگرانی آن بود که ترکیه بازار عراق را از دست ایران بگیرد اما حالا عراقی‌ها برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای اقتصاد خود انجام داده‌اند و ایران از این پس باید عراق را به عنوان یک رقیب بزرگ خود در صادرات تصور کند.

 

* کرمی‌پورمقدم ادامه می‌دهد: در حال حاضر هفت هزار مرغداری در عراق تأسیس شده است که بزرگ‌ترین مرغداری‌های آن در دیوانیه عراق است و حدود سه تا چهار هزار هکتار وسعت دارند. او تأکید می‌کند که در سال ۲۰۱۹ عراق ۱.۵ میلیارد عدد تخم‌مرغ تولید می‌کرد و در سال ۲۰۲۱ یعنی فقط ظرف دو سال تولید تخم‌مرغ عراق حدود ۴.۵ تا پنج برابر شده است و در حال حاضر این کشور حدود هفت میلیارد عدد تخم‌مرغ در سال تولید می‌کند.

 

* دبیر کل سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق همچنین توضیح می‌دهد که عراقی‌ها صادرات مرغ و تخم‌مرغ را هم کلید زده‌اند و بازار هدف آنها فعلا کشورهای عربی است.

 

* تولید پرچالش و گرفتاری‌های متعدد تولیدکنندگان کشاورزی ایران حالا سبب شده است که شمار زیادی از تولیدکنندگان ایرانی راهی عراق شوند. دبیر کل سابق اتاق بازرگانی ایران و عراق به «شرق» می‌گوید که بخش زیادی از تولیدکنندگان فراورده‌های پروتئینی ایران سرمایه‌های خود را به عراق آورده‌اند و به‌ویژه در بخش استخرهای پرورش ماهی این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 

* کرمی‌پورمقدم ادامه می‌دهد که خود او چند سال پیش در یک مجتمع کشت و صنعت در دشت قزوین کار می‌کرد و تیمی عهده‌دار خدمات فنی و مهندسی این مجتمع کشت و صنعت بودند. او ادامه می‌دهد: در حال حاضر اگر با آن تیم تماس بگیرید می‌گویند که برای ارائه خدمات فنی و مهندسی به عراق رفته‌اند چراکه عراق چنان جاذبه‌ای در بازار تولید محصولات کشاورزی ایجاد کرده که بسیاری از تولیدکنندگان و صاحبان مشاغل خدماتی و مهندسی راهی این کشور شده و به عراق مهاجرت کرده‌اند. مرغداری و دامداری پس از نفت از بزرگ‌ترین صنایع تولیدی ایران به شمار می‌آیند اما حالا روزهاست که تولیدکنندگان این صنایع از زیان‌های سنگین خود می‌گویند.

 

* فعالان این عرصه می‌گویند که قیمت‌گذاری دستوری و نرخ تورم بالا نه تنها موجب زیان‌دهی سنگین آنها شده که مصرف فراورده‌های پروتئینی در ایران را به شدت کاهش داده است. این اتفاقات موجب شده که موج خروج سرمایه از ایران تشدید شود. بر اساس گزارش بانک مرکزی در ۹ ماهه ابتدای سال گذشته بیشتر از ۹ میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شده و بنا به گفته فعالان تجاری بازار عراق، چنانچه این روال ادامه داشته باشد بعید نیست که در آینده ایران واردکننده فراورده‌های دامی عراق شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------