آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

آب‌دوغ‌خیار لاکچری شد!



 آب‌دوغ‌خیار لاکچری ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
در روزگاری که نرخ گوشت و مرغ سر به فلک کشیده است. مردم مدت‌ها است که سفره‌های شلوغ خود را تنها در مهمانی‌های سه ماه یکبار خود می‌بینند. دیگر زمان مهمانی‌های هفتگی گذشته است و جای خود را به دوری و دوستی داده است. شاید خیلی از افراد علاقه به رفت و آمد و دیدن دوستان و خویشاوندان خود داشته باشند اما این روزها گرانی و دخل و خرجی که هیچگونه ارتباطی با هم ندارد جای همه چیز را گرفته است. 

یک مهمانی در ساده‌ترین حالت با یک نوع غذا میلیون‌ها تومان خرج دارد. با توجه به وضعیت بد اقتصادی و حقوق هایی که هیچ تناسبی با میزان خرجکرد ندارد، قطعا بهترین و نخستین راهکار برای رساندن دخل به خرج در ماه حذف مهمانی است.

 

غذای ساده به اندازه حقوق بخور و نمیر مردم 

بنظر می‌رسد با حذف این مورد دیگر باید کمبودها جبران شود اما نگاهی سر انگشتی به بازار کافی است تا قیمت‌های نجومی شما را نسبت به هزینه‌های سرسام آور قانع کند. مردم مدتی است که سفره‌های خود را کوچک و کوچک تر می‌کنند و ساده‌ترین مواد غذایی برای آنها قیمتی نجومی دارد، از تخم‌مرغ گرفته تا زرشک پلو با مرغ.

 

حالا اگر بخواهیم ساده‌ترین سفره را برای یکی از وعده‌های خود انتخاب کنیم باید به سراغ چه غذایی برویم؟ 

آب دوغ خیار. گزینه‌ای مناسب با مواد اولیه‌ای ارزان قیمت که مخصوص فصل تابستان است. غذایی که نه گوشتی در آن بکار رفته و نه برنجی.

 

مواد تشکیل دهنده آن: دوغ، سبزی، گردو، کشمش، نان خشک، گل محمدی و آب است.

اول به سراغ فروشگاه‌های اینترنتی می‌روم تا مانند سایر غذاها از قیمت آن اطلاع کسب کنم.

 

در نخستین سایت سینی آب دوغ خیار را مشاهده میکنم با ۱۰ عدد ظرف کوچک اما ظاهری لاکچری که به قیمت ۵۹۹ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

 آب‌دوغ‌خیار لاکچری ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

یک پیتزا خانواده به همراه مخلفات و نوشابه قطعا از این قیمت ارزان تر می‌شود.

 

حتی در برخی از فروشگاه ها در بطری هایی به صورت آماده آب دوغ خیار موجود است و با مبلغی حدود ۳۵ هزارتومان به فروش می رسد.

 

 آب‌دوغ‌خیار لاکچری ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

آب دوغ خیار سال ۱۴۰۰ چقدر هزینه داشت؟

پس از آن هزینه لازم برای تهیه آب دوغ خیار در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ بررسی کردیم: با یک حساب سرانگشتی هزینه درست کردن ۱۲ نفر آب دوغ خیار ۳۸۰ هزار تومان است.یک کیلو خیار به قیمت ۱۰ هزار تومان، کشمش کیلویی ۶۴ هزار تومان، ماست چکیده پرچرب کیلویی ۲۱ هزار تومان و ماست شرکتی کیلویی ۲۵ هزار تومان، دوغ پرچرب کیلویی۱۰ هزار تومان، مغز گردوی درجه یک کیلویی ۲۵۰ هزار تومان است.

 

سال جدید قیمت‌های جدید

سپس به بررسی قیمت مواد اولیه آن در سال ۱۴۰۱ پرداختیم: با یک حساب سرانگشتی هزینه درست کردن آب دوغ خیار برای ۱۰ نفر ۵۱۹ هزار تومان است. دوغ کیلویی ۱۲۵۰۰ هزار تومان که ۶۰ هزار تومان می‌شود. نان خشک۲ بسته ۳۰ هزار تومان، کشمش ۲۰۰ گرم ۴۰ هزار تومان، گردو درجه یک ۳۰۰ گرم ۲۶۳ هزار تومان، سبزی پاک کرده کیلویی ۳۵ هزار تومان، خیار  ۱ کیلو ۱۷ هزار تومان، گل محمدی ۱۰۰ گرم ۷۴ هزار تومان است.

 

ساده‌ترین غذای ایرانی برای ۱۰ نفر بالای ۵۰۰ هزار تومان آب می‌خورد. در گذشته این غذا برای خانواده هایی بود که از وضعیت اقتصادی مطلوبی بهره مند نبودند اما حالا عدد و رقم هایی که دیده می شود خلاف این موضوع را اثبات می کند. این اختلاف قیمت وحشتناک در یک سال ما را برای سال‌های آینده نگران تر می‌کند.

 

کلام آخر

با وجود قیمت‌های سرسام آور کالاهای اساسی دیگر مفهوم غذای به صرفه و ارزان برای مردم وجود ندارد. دیگر غذایی که از قدیم ساده‌ترین خوراک یک خانواده بوده است تبدیل به غذای لاکچری شده است. تهیه آب دوغ خیار لاکچری در وضعیت اقتصادی فعلی و گرانی مواد اولیه نیز کار هر خانواده‌ای نیست. سفره‌ها این روزها جوری کوچک شده که ممکن است با ادامه این روند تنها نان و آب برایمان باقی بماند.

 

اصلاحات نیوز  

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------