آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

حداکثر قیمت سیمان برای مصرف کننده اعلام شد



 قیمت سیمان ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

فارس به نقل از مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشت: حداکثر قیمت سیمان برای مصرف کننده ۵۰ هزار تومان است و فروش سیمان با قیمتی بیش از قیمت مذکور غیرقانونی است.

 

سیف الله امیری درباره آخرین وضعیت تولید و عرضه سیمان، گفت:طبق برنامه، هر هفته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود و این هفته نیز همین مقدار عرضه انجام شده، ضمن اینکه تقاضا نیز با میزان عرضه متناسب است، بنابراین مشکلی در تامین سیمان مورد نیاز وجود ندارد.

 

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه شایعه قطع برق تولید کنندگان سیمان در حدود سه هفته پیش تا حدودی بازار سیمان را به هم ریخت، گفت: اما با عرضه متناسب با تقاضا این مشکل حل شده و اکنون هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه بطور متوسط تقاضا خرید سیمان در هفته حدود ۹۰۰ هزار تن است، بیان داشت: با توجه به شایعه قطع برق این تقاضا در هفته به ۲ هزار تن افزایش یافت و افرادی متقاضی خرید سیمان در بورس کالا شدند که تا پیش از این حتی یک کیسه سیمان نیز خریداری نکرده بودند.

 

این مقام مسئول بیان داشت: با توجه به افزایش تقاضا خرید سیمان، بنابراین برای خرید سیمان از بورس قیدی تعیین شد، مبنی بر اینکه خریدار باید ۷۰ درصد سیمان خریداری شده را بفروش برساند و فاکتور آن را در سامانه جامع تجارت بارگذاری کند تا در هفته آینده امکان خرید سیمان از بورس کالا را داشته باشد.

 

وی افزود: براین اساس دلال ها از بازار کنار رفتند و با شرایط به وجود آمده تقاضا سیمان به میزان واقعی خود در هفته یعنی بین ۹۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن رسید.

 

امیری در مورد وضعیت تولید سیمان اظهار داشت: کارخانه‌های تولید کننده به طور مداوم در حال تولید هستند و این کارخانه با توجه به مسائل ناشی از تامین برق روزها به تولید کلینکر اقدام می‌کنند که برق کمتری نیاز دارد و شب تا صبح نیز به تولید سیمان می پردازند و مشکلی نیز در زمینه تامین برق ندارند.

 

وی با اشاره به قیمت عرضه سیمان در بورس کالا در هفته گذشته گفت: هفته گذشته هر تن سیمان به قیمت ۴۹۵ هزار تومان و هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی به قیمت ۳۶ هزار تومان عرضه شد.

 

امیری با اشاره به اینکه برخی ممکن است بگویند قیمت سیمان در بازار بیش حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است، گفت: همانطور که اشاره شد، دلالان در هفته‌های قبل خریدهایی را انجام دادند تا با قیمت بالا سیمان را بفروشند، ولی آنها با عرضه مداوم سیمان، فرصت گران فروشی ندارند.

 

وی افزود: مدت زمان نگهداری سیمان ۳ ماه است و بعد از آن این محصول خراب می شود، اکنون هم عرضه به طور مداوم انجام می‌شود.

 

مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی که قیمت عرضه سیمان در بازار باید چقدر باشد، گفت: فردی که در هفته گذشته هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی را از بورس کالا به قیمت ۳۶ هزار تومان خریداری کرده است، حداکثر باید این محصول را به قیمت ۵۰ هزار تومان عرضه کند.

 

وی افزود: سازمان های نظارتی و بازرسان و همچنین سازمان حمایت به صورت مداوم در حال رصد بازار هستند و با هر گونه گران فروشی در قیمت سیمان برخورد می کنند.

 

امیری بیان داشت: فروش سیمان به قیمت های ۸۰ هزار و یا بیشتر از آن غیرقانونی است و با این متخلفان برخورد می شود.

 

امیری اظهار داشت: قیمت هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی برای مصرف کننده نهایی بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است و فروش با بیش از این قیمت غیرقانونی است.

 

وی در پاسخ به این سوال که خریداران سیمان که حدود سه هفته پیش سیمان را به قیمت گران خریداری کردند، اکنون با چه قیمتی مجاز به فروش و عرضه در بازار هستند، گفت: این افراد نباید سیمان را گران می‌خریدند، ضمن اینکه الان هم با قیمت ۴۵ هزار تا ۵۰ هزار تومان بفروشند، متضرر نخواهند شد.

 

مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: البته در هفته جاری و روز گذشته بورس کالا برای عرضه سیمان اقدام به یک نوع مهندسی عرضه کرد، مبنی بر اینکه ۷۰ درصد سیمان موجود را در بازار عرضه کند و در صورت تقاضا بقیه سیمان را به بازار عرضه کند که همین موضوع باعث افزایش حدود هزار تومانی این کالا در بورس شد، لذا از سوی وزارت صمت و همچنین انجمن سیمان با این اقدام مخالفت شد و از هفته آینده باید عرضه به صورت کامل انجام شود.

 

وی با بیان اینکه هیچ مشکلی در تامین سیمان وجود ندارد، گفت: ۳ تا ۴ میلیون تن سیمان در انبارهای عاملان فروش و همچنین به همین میزان سیمان در بازار موجود است و به طور مرتب نیز این محصول تولید و عرضه می‌شود، لذا هیچ مشکلی برای تامین تقاضا وجود ندارد.

 

امیری با بیان اینکه عرضه سیمان در بورس کالا براساس قیمت پایه است، بیان داشت: با در نظر گرفتن ۹ درصد ارزش افزوده و ۱۰ درصد هزینه حمل و نقل و ۱۵ درصد نرخ سود سود قیمت فعلی هر کیسه سیمان در بازار برای مصرف کننده باید کمتر از ۵۰ هزار تومان باشد.

 

مدیرکل صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان در مورد صادرات سیمان اظهار داشت: تولیدکنندگان می‌توانند در این محصول صادرات داشته باشند، اما باید کف عرضه در بورس را رعایت کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------