آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

۷ نکته درباره آرامکو، سودآورترین شرکت جهان



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , آرامکو

 

شرکت ملی نفت عربستان سعودی که بانام سعودی آرامکو شناخته می‌شود، با تولید و فروش روزانه ۱۰ میلیون دلار بشکه نفت خام و همچنین گاز طبیعی در صدر فهرست شرکت‌هایی قرار گرفت که در نیمه اول سال ۲۰۱۷ میلادی بیشترین سهم از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده بودند.

 

  یکی از بازیگران اصلی بازار نفت، آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان سعودی است. درواقع قبل از اینکه امریکا میزان تولید نفتش را افزایش دهد و به اولین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شود، عربستان به کمک آرامکو این نقش را بازی می‌کرد. حالا هم هر اتفاقی برای سودآورترین شرکت جهان رخ دهد، حتماً کل آن بازار به‌هم‌ریخته خواهد شد. به‌این‌ترتیب به گفته تحلیلگران بازار نفت، با حمله پهپادی‌ای که چند روز گذشته به عربستان صورت گرفت، قیمت نفت می‌تواند ۱۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد.

 

بعدازاین اتفاق، رسانه‌های بین‌المللی اخبار و پیش‌بینی‌های مختلف از وضعیت آرامکو و تأثیر آن بر بازار نفت نوشتند. سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی دراین‌باره نوشت: پس از حمله پهپادی به مرکز صنعت نفت عربستان سعودی، قیمت نفت می‌تواند به‌اندازه ۱۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد. این حملات باعث شد عربستان تولید نفت خود را به نصف کاهش دهد.

 

با حمله ده هواپیمای بدون سرنشین به یک پالایشگاه در بقیق عربستان و میدان نفتی خریص، تولید ۵,۷ میلیون بشکه نفت در روز که ۵۰ درصد از میزان تولید نفت عربستان می‌شود، از دست رفت. اگرچه هنوز اطلاعاتی از میزان خسارت مشخص نیست، اما تحلیلگران بازار نفت به سی‌ان‌بی‌سی گفته‌اند که تأثیر آن روی قیمت نفت دورقمی خواهد بود.

 

به گفته اندرو لیپو، رئیس شرکت مشاوران Lipow Oil، انتظار می‌رود وضعیت بازار در شامگاه روز یکشنبه ۵ تا ۱۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد و قیمت بنزین هم ۱۲ تا ۲۵ سنت در هر گالن رشد کند. کارشناسان تحلیل‌های مختلفی از آینده بازار نفت دارند. به گفته برخی از آن‌ها، تأثیر این حادثه روی قیمت نفت بستگی به زمان تعمیر خسارات دارد. این موضوع می‌تواند ماه‌ها و هفته‌ها طول بکشد. با توجه به هزینه‌ها و پیش‌فرض تعطیلی تولید برای مدت سه هفته، گفته می‌شود امکان دارد، قیمت‌ها ۱۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

 

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو درباره حادثه گفته است: «هیچ‌کس در این حملات صدمه ندیده است و گروه‌های آتش‌نشانی اوضاع را تحت کنترل خود درآوردند. اقدامات برای بازگرداندن تولید در حال انجام است و در ۴۸ ساعت آینده پیشرفت‌های انجام‌شده اعلام خواهد شد.» به گفته کارشناسان اگر ماجرا همین‌طور ادامه پیدا کند، امکان دارد قیمت نفت حتی بیشتر از ده دلار در هر بشکه رشد کند. عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان روز شنبه اعلام کرد: «عربستان بخشی از خسارت تولید را از ذخایر خود برای مشتریان جبران خواهد کرد.» به گفته کارشناسان بازار نفت، باید چند روز سپری شود تا مشخص شود عربستان در پیشرفت بازیابی تولید چطور عمل کرده است، اما احتمالاً در همین مدت تأثیر ۳ تا ۵ دلاری در هر بشکه مشاهده خواهد شد.

 

 آرامکو چقدر می‌ارزد؟

شرکت ملی نفت عربستان سعودی که بانام سعودی آرامکو شناخته می‌شود، با تولید و فروش روزانه ۱۰ میلیون دلار بشکه نفت خام و همچنین گاز طبیعی در صدر فهرست شرکت‌هایی قرار گرفت که در نیمه اول سال ۲۰۱۷ میلادی بیشترین سهم از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده بودند. این شرکت موفق شد در نیمه سال ۲۰۱۷ با کسب ۳۳,۸ میلیارد دلار در صدر فهرست سودآورترین شرکت‌های جهان بایستد. این شرکت مالک بالاترین حجم ذخایر نفتی جهان و بزرگ‌ترین میدان نفتی جهان است. آرامکو در سال ۱۹۳۳ میلادی فعالیت خود را به‌عنوان یک شرکت عربی-آمریکایی آغاز کرد اما در سال ۱۹۸۸ به‌حکم سلطنتی به شرکت عربی تغییر هویت داد. دفتر اصلی آرامکو اکنون در ظهران در استان شرقی عربستان سعودی قرار دارد.

 

 اولین مرد قدرتمند نفتی، آرامکویی است

سال ۹۵، مجله «نفت و گاز خاورمیانه»، فهرست سالانه قدرتمندترین افرادی را منتشر کرده که نفت و گاز منطقه را تحت کنترل خود دارند. البته باید به این لیست به دیده شک و تردید نگاه ‌شود، چراکه ناشر مجله، شرکت بین‌المللی ITP Publishing Group است که دفاتر اصلی‌اش در دوبی، لندن و بمبئی است و روابط خوبی با سیاستمداران کشورهای عربی دارد. اما بااین‌حال، اگر کمی اقرارش را کنار گذاشت، مشخص است که آرامکو و مدیرعاملش در صدر قدرتمندترین‌های بازار نفت قرار خواهند داشت. در صدر لیست ۲۰ نفره قدرتمندترین افراد در حوزه نفت و گاز، امین الناصر، رئیس و مدیرعامل آرامکو قرار دارد. امین ناصر چند سال گذشته جایگزین خالد الفالح، رئیس پیشین آرامکو شد و حالا شرکت ملی نفت عربستان سعودی را رهبری می‌کند. ناصر که پیش‌تر قائم‌مقام ارشد آرامکو بود از زمان به قدرت رسیدنش شاهد سقوط شدید قیمت نفت بوده است، اگرچه توانسته بر سر بعضی از قراردادها از نو مذاکره کند تا جلوی ضرر بیشتر را بگیرد.

 

 

 چرا خصوصی‌سازی در آرامکو به نتیجه نرسید؟

آرامکو، شرکت دولتی نفت عربستان سعودی سال ۲۰۱۶ با انتشار بیانیه‌ای تأیید کرده است که گزینه‌های مختلف برای فروش سهام این شرکت را بررسی می‌کند. در بیانیه این کمپانی اعلام‌شده بود: «آرامکو تأیید می‌کند که این شرکت گزینه‌های مختلف را برای مشارکت عموم در مالکیت شرکت موردبررسی قرارداده است.

 

ازجمله این‌که سهام آرامکو را به‌صورت یک شرکت سهامی عام در بازار بورس عرضه کند، یا این‌که سهام بخشی از واحدهای وابسته به آرامکو مانند شرکت‌های پردازش مواد نفتی را در بازار سهام به فروش برساند.» یک سال بعد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از عربستان سعودی دعوت کرد که سهام شرکت نفتی آرامکو را در بازار بورس نیویورک عرضه کند. ترامپ در توییترش گفته بود برای آمریکا اهمیت زیادی دارد که سهام آرامکو برای اولین بار در ایالات‌متحده عرضه شود و او از «عرضه اولیه سهام» آرامکو در نیویورک سپاسگزار خواهد شد. طی این مدت بسیاری از بازارهای بورس جهان برای برگزاری این رویداد رقابت کردند. ارزش مالی خصوصی‌سازی پنج‌درصدی شرکت آرامکو ممکن است به صد میلیون دلار برسد. البته درنهایت عرضه این سهام متوقف شد و رویترز در گزارشی علت لغو شدن عرضه عمومی سهام شرکت ملی نفت عربستان آرامکو را مخالفت شخص پادشاه و بیم او از لو رفتن جزئیات مالی این شرکت عظیم اعلام کرد. طبق گزارش‌ها پیش‌بینی می‌شد که ارزش شرکت آرامکو پس از عرضه عمومی ۵ درصد از سهام آن در بورس، چیزی حدود دو هزار میلیارد دلار تعیین شود.

 

 سهم آرامکو از بازار چقدر است؟

آرامکو، بزرگ‌ترین شرکت انرژی جهان است و تولید بیش از ده درصد نفت جهان را بر عهده دارد. تولید روزانه این شرکت ۱۰ میلیون بشکه برآورد شده است. طبق اطلاعات سایت آرامکو، این شرکت در سه بازار آسیا، اروپا و امریکای شمالی حضور پرقدرتی دارد. شرکت‌های تابعه آرامکو بازیگران اصلی انرژی در آسیا هستند و منبع اصلی نفت خام شش کشور مهم آسیا ازجمله هند، چین، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و فیلیپین محسوب می‌شوند.

 

آرامکو چه تولیداتی دارد؟

آرامکو تولید تجاری نفت خام را از سال ۱۹۳۸ شروع کرد. از آن زمان تا به الان نفت خام این کشور در سرتاسر جهان توزیع‌شده و به منبع اساسی تجارت عربستان سعودی تبدیل‌شده است. تجربه بیش از ۸۰ سال دسترسی به ذخایر نفتی و تولید کم‌هزینه باعث شده تقاضا برای نفت عربستان بیشتر شود. آرامکو پنج درجه مختلف نفت خام ازجمله نفت سنگین، نفت مدیوم، نفت سبک، نفت خیلی سبک و فوق‌العاده سبک دارد.

 

 بقیق، قلب آرامکو بود

حمله پهپادی به بقیق عربستان، درواقع حمله به قلب آرامکو بود. این مرکز به‌عنوان بزرگ‌ترین تأسیسات پالایش نفت این شرکت و بزرگ‌ترین کارخانه تثبیت نفت خام در جهان شناخته می‌شود. درواقع بخش مهمی از فعالیت‌هایی که در بقیق انجام می‌شود، ماده اولیه برای دیگر تأسیسات و پالایشگاه‌های دیگر آرامکو است. بقیق، مرکز اصلی پالایش نفت برای نفت خیلی سبک و فوق‌العاده سبک عربستان است.

 

 در نیمه اول ۲۰۱۹ چقدر درآمد داشته است؟

آرامکو برای اولین بار، نتایج مالی شش‌ماهه‌اش را منتشر کرده است. درآمد خالص این شرکت ۴۶,۹ میلیارد دلار برای نیمه اول سال ۲۰۱۹ بوده است که نسبت به ۵۳ میلیارد دلار مدت مشابه سال گذشته، با کاهش مواجه شده است. درآمد قبل از میزان بهره و مالیات، ۹۲.۵ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که سال گذشته این رقم ۱۰۱.۳ میلیارد دلار را ثبت کرده بود.

 

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو اعلام کرد: علی‌رغم کاهش قیمت نفت در نیمه اول سال ۲۰۱۹، این شرکت همچنان با مدیریت هزینه و انضباط مالی توانست درآمد مناسبی به دست آورد.

 

 

 سازندگی  

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------