بخشنامه جدید بانک مسکن؛ خانه‌های ۲۵ ساله مشمول وام اوراق شد



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,بانک مسکن
مقام مسئول بانک مسکن از پرداخت تسهیلات اوراق حق تقدم به واحدهای مسکونی ۲۵ ساله خبر داد. پس از رشد بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن طی یکسال اخیر، تقاضا برای اوراق مسکن به شدت کاهش یافته و به همین میزان قیمت هر برگ اوراق به زیر ۴۰ هزار تومان سقوط کرده است. 

به گزارش تسنیم، محمد حسن مرادی اظهار کرد: سقف انفرادی تسهیلات اوراق مسکن در شهر تهران 60 میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهر‌های بیش از 200 هزار نفر 50 میلیون تومان، سایر شهر‌ها 40میلیون تومان، سقف زوجین نیز در شهر تهران 100 میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهر‌های بیش از 200  هزار نفر 80 میلیون تومان و سایر شهر‌ها 60میلیون تومان است.

 

وی یادآور شد: پیش از این اوراق تسهیلات مسکن به خانه‌هایی با  عمر کمتر از  20سال تعلق می‌گرفت که طی بخشنامه جدید و در جهت آسان‌تر شدن شرایط برای خانه دار کردن اقشار جامعه این زمان به 25 سال  افزایش یافته است.

 

وی بیان کرد:‌ واحدهای مسکونی با عمر 30 سال نیز در شهر تهران 45 میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهر‌های بیش از 200هزار نفر 40 میلیون تومان، سایر شهر‌ها 35 میلیون تومان می‌توانند از اوراق تسهیلات استفاده کنند.

 

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با بیان این‌که با هر برگ اوراق می‌توان 500 هزار تومان وام دریافت کرد، گفت: قیمت هر برگ اوراق امروز 37 هزار تومان است و به‌عنوان نمونه متقاضی که می‌خواهند 60 میلیون تومانی باید 120 برگ اوراق به قیمت حدود 4.8 میلیون تومان خریداری کند. سود این اوراق 17.5 درصد است و اگر ملک در بافت فرسوده باشد سود آن  16 درصد خواهد بود.

 

به گزارش تسنیم، طی یکسال و چند ماه اخیر قیمت مسکن بیش از 100 درصد افزایش یافته است و وام‌های پرداختی مسکن از جمله وام ارواق حق تقدم اثرگذاری خود را به شدت از دست داده‌اند. مسئله‌ای که باعث شده تقاضای برای این نوع وام به شدت کاهش یافته و به تبع آن قیمت هر برگ اوراق به زیر 40 هزار تومان سقوط کند. به نظر می‌رسد هدف اصلی بانک مسکن از پرداخت این وام با خانه‌های با عمر 25 سال، تامین منابع مالی است.

 

گرچه پیش بینی استقبال کم از این تغییر سیاست بانک مسکن با توجه به قیمت‌های سرسام‌آور مسکن به خصوص در شهر تهران چندان سخت نیست.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------