آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

پیروزبخت: بنزین تولیدی کشور آلاینده نیست



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,پیروزبخت
رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: بررسی بنزین تولیدی و مصرفی کشور در فصل سرد سال از سوی این سازمان، تاکنون هیچ مشکلی از نظر آلایندگی نشان نداده است.

 «نیره پیروزبخت» امروز دوشنبه در نشست خبری در محل سازمان ملی استاندارد ایران افزود: از آغاز فصل سرد سال تاکنون ۱۳۲ نمونه آزمایش از بنزین های توزیعی یورو ۴ جایگاه های سوخت اخذ شده که نتیجه بررسی ۳۸ مورد آنها هیچ مشکلی را در موضوع آلایندگی نشان نداده است.

 

وی بیان داشت: شاخص اکتان نمونه های یاد شده ۹۱.۵، آروماتیک ها ۱۱.۵، اولفین ها چهار، بنزن  ۰.۴۸و گوگرد ۳۲.۸ بوده که همگی پایین تر از حد مجاز بوده است.

 

پیروزبخت یادآور شد: میانگین پارامترهای ۵۵ نمونه بنزین در فصل گرم سال نیز که پیشتر اعلام شده بود وضعیت خوب بنزین های تولیدی از نظر استاندارد را نشان داده بود.

 

این مقام مسوول خاطرنشان کرد:‌ به دنبال تجدید نظر در استاندارد بنزین توزیعی کشور از یورو۴ به یورو۵ و یورو ۶ هستیم و پیش نویس آن نیز آماده شده است.

 

وی ادامه داد:‌ مطابق قانون هوای پاک، مسوولیت مستقیم کیفیت بنزین و گازوئیل با سازمان حفاظت محیط زیست است و اگر لازم باشد سازمان ملی استاندارد در تدوین استانداردهای مورد نظر با این سازمان همکاری خواهد داشت.

 

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران یادآور شد: استاندارد گازوئیل اجباری نبوده و به همین دلیل تاکنون به آن ورود نکرده ایم، اما مطابق قانون هوای پاک از سال ۱۴۰۰ مشمول استاندارد اجباری خواهد شد.

 

وی در ادامه در خصوص تبدیل کارگاهی خودروهای بنزینی به گازسوز، گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران، استانداردهای این موضوع در حال تدوین است.

 

پیروزبخت ادامه داد: استانداردی در این مبحث در هیچ کجای جهان وجود نداشته و به همین دلیل در حال انجام کار پژوهشی در این زمینه هستیم.

 

وی به بازرسی از جایگاه های سی. ان. جی نیز اشاره کرد و افزود: ۴۸ شرکت بازرسی برای جایگاه های سی ان جی در ۱۲ استان و ۲۱ آزمایشگاه برای بررسی منبع ذخیره مخازن آنها وجود دارد.

 

رئیس سازمان ملی استاندراد ایران یادآور شد: بیش از دو هزار و ۷۰۰ جایگاه سی ان جی و افزون بر ۱۰۰ هزار مخزن ذخیره در جایگاه های یاد شده وجود دارد که تاکنون ۲۴ هزار مخزن ذخیره مورد آزمون دوره ای قرار گرفته و هزار و ۶۸۰ مورد از آنها دارای مشکل ارزیابی شدند.

 

غیراستاندارد بودن خودروهای دوگانه سوز کارگاهی

وی خاطرنشان کرد: هرچند جای هیچ نگرانی نیست، اما باید گفت همه خودروهای دوگانه سوز شده کارگاهی در کشور غیراستاندارد هستند.

 

پیروزبخت گفت: تاکنون حوادث رخ داده در جایگاه های سی ان جی به دلایلی همچون استفاده از تلفن همراه، سیگار کشیدن و غیره حین سوختگیری اتفاق افتاده است.

 

وی ادامه داد: نگارش و تدوین استاندارد این مخازن آغاز شده و پس از تصویب در کمیته ملی استاندارد، اجرایی خواهد شد.

 

این مقام مسوول همچنین گفت:‌ تا تاریخ ۲۶ بهمن ماه (شنبه گذشته) ۸۰ هزار و ۸۱۳ دستگاه نازل سوخت در کشور بازرسی شد که هزار و ۹۱۷ مورد آنها مشکل دار تشخیص داده شدند، اما در صورت اصلاح مشکل فنی می توانند به چرخه مصرف بازگردند.

 

 ذرت های آلوده

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد: حتی یک دانه ذرت آلوده وارد کشور نشده است.

وی با اشاره به محموله ای از این ذرت ها که در گمرک بندر امام خمینی مانده بود، افزود:‌ در نهایت با دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر ارجاع یا امحای محموله، بخش کوچکی از آن به کشوری غیر همسایه (که شاخص های استاندارد آن کشور مشکلی در پذیرش این ذرت ها نداشت) ارسال شد که آن را استفاده یا تبدیل کنند.

 

 تشکیل شورای فقهی حلال

پیروزبخت به تشکیل شورای فقهی حلال به عنوان یکی از مهمترین اقدامات این سازمان اشاره کرد و گفت: این شورا ر قم مشغول به فعالیت است که تاکنون و تحت نظارت این شورا ۶۳ مو.رد پروانه نشان حلال صادر شده است.

 

وی ادامه داد: تدوین هفت استاندارد حلال و تجدید نظر در دو استاندارد دیگر، از جمله دیگر اقدام های انجام شده در این حوزه است.

 

 بازنگری استاندارد کالاهای استراتژیک

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به تغییر رویکرد این سازمان در تدوین استانداردها اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون بیشتر موضوع کیفیت استانداردها مد نظر است، به طوری که بازنگری در استاندارد ۱۰۰ قلم کالای استراتژیک در دستور کار قرار گرفته و چند مورد آنها از جمله استاندارد گندم، خوراک دام و برنج در دست تجدید نظر است

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------