آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

قرار گرفتن ایران در لیست سیاه «FATF» باعث رشد مافیای اقتصادی زیرزمینی می‌شود/ نمی‌توانیم در کشور رو به قبله بخوابیم



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,FATF
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قرار گرفتن ایران در لیست باعث می‌شود سازمان زیر زمینی اقتصادی رشد کنند و مافیا به وجود بیاید. 

اردشیر نوریان در گفت‌وگو با ایلنا، درباره قرار گرفتن ایران در لیست سیاه و این که چه عواقبی را برجای خواهد گذاشت، گفت: موضوع FATF مدت زیادی است که در کشور مطرح شده و برای آن هم راه حل‌هایی مطرح کردند؛ از توصیه‌ها تا امضای توافق نامه‌ها  از جمله اقداماتی است که صورت گرفت.

 

وی ادامه داد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی این مسئله را به عنوان لوایح چهارگانه مطرح و بررسی کردند که در آن مقطع با مباحث بسیاری در هر دو جریان مخالف و موافق خود همراه شد؛ آن زمان بحث شد که آیا  ضرورت دارد به FATF بپیونیدم یا خیر؟ 

 

این عضو کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در بررسی FATF در مجلس شورای اسلامی دو دیدگاه مخالف و مقابل یکدیگر قرار گرفتند، عنوان کرد: دیدگاه اول معتقد بر این بود که ما برای کار با دنیای خارج، موسسات مالی، بانک‌ها ، شرکت‌ها و کمپانی‌ها و همچنین واردات و صادرات ناگزیر هستیم بعضی از مقررات بین‌المللی را بپذیریم تا بتوانیم در این چارچوب نیازمندی‌های کشور را برطرف کنیم.

 

وی تاکید کرد: ما برای این‌که مواد اولیه وارد کنیم، نقل و انتقالات پولی انجام دهیم، اقتصادمان رونق گیرد و چرخ صنعت‌مان بچرخد نیاز به این قوانین و مقررات بین‌المللی داریم.

 

نماینده مردم شهر کرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مقابل دیدگاهی که می‌گفت برای رونق اقتصادی ما نیازمند پیوستن به قوانینی مانند FATF هستیم، دیدگاه دیگری هم وجود دارد که می‌‌گوید نیازی نداریم برای همه کارها مقررات بین‌المللی را بپذیریم؛ این گروه دیدگاه بسیار بدی به مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی دارد، این اشخاص اعقتاد دارند مقررات مالی بین‌المللی برای این درست شده‌اند کشورهای ضعیف‌تر مورد سلطه قرار گیرند.

 

وی ادامه داد: هنگامی که کشوری مانند ایالات متحده با ما خصومت دیرینه دارد و اتفاقا هم در این قوانین بین‌المللی دست برتر را دارد و بر  فضا مسلط است، قطعا از ابزارهایش برای محدود و کنترل کردن مراودات مالی ما با سایر جهان استفاده می‌کند.

 

نوریان بیان کرد: این دو دیدگاه در مجلس تقابل کردند، مباحث جدی مطرح شد که نهایتاً  با الحاقات، شروط و اصلاحاتی لوایح چهارگانه تصویب شد، اما بعد از آنکه به شورای نگهبان رفت آن‌جا ایراداتی به آنها وارد کردند.

 

وی با بیان این‌که آن چه که بیشتر مورد بحث قرار گرفت « پالرمو و CFT» بود، گفت: بیشترین گفت‌وگوها و تبادل نظر پیرامون «پالرمو و CFT » بود که با الحقاتی آن را در مجلس تصویب کردیم و در شورای نگهبان ایراداتی به آن‌ها گرفته شد این شورا برخی ایردات را بر مبنای شرعی و برخی دیگر را بر مبنای قانونی گرفته بود ما آنها را رفع کردیم؛ نهایتاً این دو لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت که بیش از یکسال است که در آن‌جا معطل ماند.

 

این عضو کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست خارجی یادآور شد: سازمان FATF چندین مرتبه هم فرصت‌های تعلیق برای ما ایجاد کرد تا همین چند روز پیش که ما را در لیست سیاه قرار دادند، در لیست سیاه قرار گرفتن چه معنایی دارد؟

 

وی ادامه داد: بگذارید یک مثالی بزنم شما یک تیم فوتبال دارید که در عرصه جهانی قصد رقابت دارد، آیا می‌توانید ادعا کنید که تیم ما می‌خواهد با تمام دنیا بازی کند، مسابقه دهد و تلاش هم می‌کند در سکوی اول قرار گیرد اما نمی‌خواهد عضو فیفا باشد! طبق قوانین، فیفا تنظیم کننده مقررات ورزشی فوتبال در دنیا است ما می‌خواهیم با همه دنیا بازی کنیم اما نمی‌خواهیم عضو فیفا باشیم و مقرراتی که فیفا می‌گذارد را نمی‌خواهیم انجام دهیم!

 

نماینده مردم کردستان افزود: تفسیرمان این است یک‌جاهایی آن‌چه را که دوست داریم انجام می‌دهیم و مابقی را می‌گذاریم و می‌گویم هرکسی می‌خواهد بیاید با ما بازی کند هرکسی هم نمی‌خواهد بازی نکند طبیعتا در چنین فضای هیچ کسی با ما بازی نمی‌کند. 

 

وی خاطرنشان کرد: مجموعه FATF و مقررات مربوط به آن مانند یک باشگاه پولی و مالی است که در واقع مجموعه‌هایی از کشورهای دنیا توافقاتی در خصوص مراودات مالی انجام داده‌اند و بر سر ۴۱ مورد توصیه‌هایی انجام دادند. 

 

نوریان ادامه داد: قوانین FATF مانند جلوگیری از پولشویی، جلوگیری از انتقال پول به گرو‌های تروریستی و جرائم سازمان یافته است که ما این‌ها را پذیرفته‌ایم اما در چند مورد مانند در «پالرمو و CFT» اختلاف و تفاوت دیدگاه داریم.

 

وی ادامه داد: شما می‌توانید با تمام دنیا مراودات پولی و بانکی داشته باشید و بعد بگویید ما مجموعه مقررات اجماع جهانی را قبول نداریم؟ طبیعتا مسیر برای شما بسته می‌شود؛ یعنی نقل و انتقال پول و سوئیفت برای شما محدود می‌شود و در سراسر دنیا نمی‌توانید کاری انجام دهید و از کانال‌های مال، پولی و بانکی نمی‌توانید استفاده کنید.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قرار گرفتن در لیست سیاه برای کشور یعنی این‌که اگر ما از جایی خرید کنیم، نمی‌توانیم پول آن را  پرداخت کنیم، اگر جنسی به را کشوری دادید نمی‌توانید پولش را برگردانید، خب این به چه معناست؟ این به معنی کندی کار، قفل شدن امور کشور و محدود شدن واردات اقلام ضروری و صادرات غیرنفتی، نقل و انتقالات پول و مالی است. آیا می‌توانید کشور را کلاً در این زمینه‌ها قفل کنیم؟ آیا بدون پیوستن به فیفای مالی می‌توانیم کاری کنیم؟ آیا همه با ما کار می‌کنند؟ قطعاً خیر، نتیجه این کارها چه می‌شود؟ فشار سنگین بر اقتصادی کشور حاکم می‌شود.

 

وی با اشاره به این‌که رفتار FATF قانونی است، گفت: به قول معروف FATF که دست بیخ گلوی شما نمی‌گذارد بگوید چرا قوانین را اجرا نکردی. این مجموعه یک نهاد مالی بین‌المللی است توصیه‌هایی صادر می‌کند، آگهی‌هایی می‌دهد، گزارشاتی ارائه می‌کند ، سالانه جلسه می‌گذارد اعلام می‌کنند چه کشورهای در حال ریسک هستند، چه کشورهای با آن‌ها مراودات پولی و مالی ریسک ندارند و چه کشورهایی در لیست سیاه قرار گرفته‌اند و بعد از آن تصمیم‌گیری‌ها شروع می‌شود.

 

نوریان ادامه داد: هنگامی که یک مجموعه مورد اجماع کشورها اعلام کند که ریسک مراودات پولی و مالی در ایران بالا است آیا سرمایه‌گذاری حاضر می‌شود برای رضای خدا در کشور ما سرمایه‌گذاری کند؟ خیر این کار را انجام نمی‌دهد.

 

وی تاکید کرد: هنگامی که سرمایه وارد کشور نشود، جذب سرمایه‌ها محدود می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟ چرخ اقتصاد کند می‌چرخد، اشتعال پایین است، تورم بالاست و تامین مواد اولیه سخت می‌شود. بنابراین ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم تا آن‌ها به دنیا توصیه کنند با ما کار نکنند و در کشور رو به قبله بخوابیم.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما برای جبران این نقیصه مجبور هستیم به سمت آن‌چه امروز در کشور به عنوان «دور زدن تحریم‌ها» بیان می‌شود برویم، روش‌هایی که جدای از این کانال‌ها بتوانیم مراوداتمان را انجام دهیم که دارای حسن و عیب است.

 

وی گفت: معتقدم این کار هیچ حسنی ندارد و عیب فراوان دارد، اولین عیب‌اش این است که ما نهادهای زیر زمینی فعالیت‌های اقتصادی را رشد می‌دهیم، عیب بعدی آن است که ریسک معاملات و تجارت را با ایران بالا می‌بریم و گروهای مافیای و سود جو که به دنیال پول‌های کثیف هستند رشد می‌کنند  و کسانی که به نهادهای قدرت هستند از این موقعیت سوء استفاده می‌کنند 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------