دولت ابتدا کالاهای بهداشتی را تامین کند بعد بگوید شرایط عادی است/ کسب و کارهای خُرد ورشکسته می‌شوند



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,شقاقی
شقاقی با اشاره شیوع و گسترش ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد کشور می‌گوید: ابتدا دولت باید کالاهای بهداشتی( ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی) را به صورت رایگان در دسترس مردم قرار دهد و آموزش‌های لازم داده شود پس از آن شرایط را عادی اعلام کند. 

ویروس کرونا شهر به شهر در حال گسترش است و بسیاری از کسب و کارها تحت الشعاع قرار گرفته است. مجلس تعطیل شده است. بسیاری از سازمان‌ها فعالیت خود را به صورت دورکاری انجام می‌دهند. وزارت بهداشت اعلام کرده هفته جاری، هفته اوج شیوع بیماری است و بهتر است مردم در خانه بمانند، با این حال رییس جمهور اعتقادی به تعطیلی ادارات ندارد.

 

روز شنبه روحانی گفته بود شنبه همه چیز به حالت عادی بازمی‌گردد. منتقدان گفتند ویروس کرونا عضو هیات دولت نیست که از روحانی دستور بگیرد. 

 

در شرایط کنونی وضعیت اقتصادی به شدت آسیب دیده است. تاثیر تحریم‌ها از یک سو و از سوی دیگر تورم و افزایش قیمت‌ها و در کنار همه اینها سوءمدیریت داخلی باعث شده وضعیت کشور به شکل غیرقابل باوری غیر قابل پیش بینی باشد؛ شاید به همین علت است که روحانی اعتقاد دارد نباید کشور را تعطیل و شهرها قرنطینه کرد.

 

وحید شقاقی شهری درباره وضعیت کشور در شرایط کنونی با رویداد۲۴ گفت‌وگو کرده و می‌گوید: در اسفند ماه بیشترین گردش اقتصادی را برای کسب و کار‌های خرد و متوسط و برای کلیه صنوف داریم و مسلما تعطیلی کشور به صلاح نیست.

 

او ادامه می‌دهد: دولت باید ضعفی که در بخش عرضه کالاهای بهداشتی و مراقبتی، مواد ضدعفونی، ماسک و دستکش وجود دارد را برطرف کند و باید جا‌هایی را در نظر بگیرد تا مردم از همه اقشار بتوانند به این کالا‌ها به صورت رایگان دسترسی داشته باشند. ابتدا دولت باید این کالا‌ها را به صورت رایگان در دسترس مردم قرار دهد و آموزش‌های لازم داده شود پس از آن شرایط را عادی اعلام کند.

 

شقاقی می‌گوید: این دو کار مکمل هم هستند و در صورتی که خلاف این مورد صورت گیرد، ممکن است هزینه‌های دولت نیز بالاتر برود، عادی‌سازی زمانی باید صورت گیرد که وسایل پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و ضدعفونی به اندازه کافی در داروخانه‌ها توزیع شود و در جا‌هایی از شهر‌ها که قدرت خرید وجود ندارد به صورت رایگان توزیع شود.

 

او ادامه می‌دهد: با وجود تعطیلی نوروز که پیش رو داریم، نباید کشور رابه سمت تعطیلی ببریم البته این موضوع منافاتی با رعایت پیشگیری و آموزش‌های لازم و توزیع به موقع اقلام بهداشتی و ضد عفونی کننده ندارد.

 

شقاقی می‌گوید: نباید کشور را یک ماه به تعطیلی برد بلکه تنها دولت کمک کند تا این مواد ضدعفونی و تجهیزات بهداشتی به موقع به دست مردم برسد و آموزش‌های لازم نیز به مردم داده شود و بیمارستان‌ها پاسخگوی وضعیت مردم باشند.

 

او می‌گوید: قوه قضاییه باید با افرادی که لوازم بهداشتی و مورد نیاز مردم را احتکار می‌کنند مقابله کند تا این مشکل نیز حل شود. این اتفاقات واقعا آبروریزی است که هر زمان ایران با مشکلی مواجه شده احتکار کنندگان دست به کار شده و کالا‌های مور نیاز را انبار و احتکار کرده‌اند. این موضوع خیانت است و باید هزینه‌ها و جریمه‌های احتکارکنندگان را افزایش دهند تا دیگر شاهد این موارد نباشیم.

 

شقاقی ادامه می‌دهد: دولت نیز باید اماکنی را در نظر بگیرد تا الزامات بهداشتی رعایت شود تا عرضه کنندگان کالا بتوانند کالا‌های خود را عرضه کنند زیرا تعطیلی کشور و کلانشهر‌ها خودش تبعات اقتصادی بدی بر جامعه دارد.

 

این اقتصاددان ادامه می‌دهد: بیشترین گردش اقتصادی و رونق صنایع گردشگری در اسفند ماه است و این ماه زندگی و چرخه اقتصادی کشور در جریان است اگر پیشگیری‌های لازم صورت گیرد و دسترسی مردم به این کالا‌ها به صورت رایگان از سوی دولت انجام شود، می‌توان شیوع این بیماری را هم کنترل کرد تا شهر‌ها به سمت تعطیلی نروند اما موضوع دانش‌آموزان و دانشجویان متفاوت است اگر آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در این چند روز باقی مانده تا پایان سال را تعطیل شوند، می‌توانند در پایان سال تحصیلی بیست روز بیشتر درس را ادامه دهند و کلاس‌های جبرانی داشته باشند.

  

شقاقی می‌گوید: کسب و کار‌ها را نباید به سمت تعطیلی برد و باید تلاش شود عرضه و توزیع کالا با مشکل مواجه نشود ضمن آنکه به برخی از صنوف نیز باید کمک شود تا کالاهایشان را در این ماه عرضه کنند و در دسترس مردم قرار گیرد. اما در صورتی که خلاف این موضوع رخ دهد با توجه به اینکه در شرایط بد اقتصادی هستیم و همه تلاش ها بر این است تا معضل دیگری به آن اضافه نشود، بسیاری از مشاغل با قرنطینه شدن ورشکسته خواهند شد و بدهی به بار می‌آورند.

 

به گفته شقاقی دولت با توزیع رایگان تجهیزات بهداشتی می‌تواند این موضوع را مدیریت کند و صدا و سیما با آموزش درست و کنترل واهمه‌ای که در جامعه بوجود آمده را باید مد نظر قرار دهد و این موضوع در دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد، زیرا مردم همه ترس از دست دادن جانشان را دارند که باید اطلاع رسانی درستی به آن‌ها شود.

 

این اقتصاددان می‌گوید: شدت مسئله به اندازه‌ای بالا رفته که باعث ترس و بار روانی منفی شده و بخشی از مردم اصلا از خانه‌هایشان بیرون نمی‌آیند. در صورتی که اگر رعایت شود و وزارت بهداشت به موقع عمل کنند این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

 

او با تاکید بر اینکه قرنطینه کردن و تعطیلی هزینه‌ها زیادی به همراه دارد، می‌گوید: دولت باید مراکزی را در نظر بگیرد تا مردم برای تامین کالا‌های ضروری خود بتوانند به آنجا مراجعه کرده و آن را تهیه کنند در برخی مناطق ممکن است افزایش قیمت برخی از کالا‌ها را داشته باشیم و مردم قادر به تهیه آنها نباشند پس دسترسی مردم را بیشتر کنند تا خرید‌ها به راحتی صورت گیرد و کالا‌های ضروری مردم را در این شرایط  تامین کنند تا برخی منفعت طلب سودجو قیمت‌ها را به هم نریزند.

 

 رویداد۲۴ 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------