افزایش قیمت نفت به پشتوانه اوپک



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,قیمت نفت
قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی با امیدواری به پیشرفت تولیدکنندگان بزرگ برای رسیدن به توافق در خصوص کاهش بیشتر تولید نفت و تعدیل اثرات منفی شیوع ویروس کرونا بر بازار، ۱.۵ درصد افزایش پیدا کرد. 

به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت ۷۸ سنت معادل ۱.۵۰ درصد افزایش یافت و به ۵۲ دلار و ۶۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت برنت روز گذشته با چهار سنت کاهش بسته شد.

 

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۷۲ سنت معادل ۱.۵۳ درصد افزایش یافت و به ۴۷ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه رسید.

 

کمیته فنی مشترک اوپک پلاس در دیدار روز سه شنبه خود در وین، کاهش تولید بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم را توصیه کرد. این توصیه ممکن است به معنای آن باشد که روسیه و عربستان سعودی که دو عضو بزرگ گروه اوپک پلاس هستند، به توافق برای مقابله با افت قیمتها نزدیک شده اند.

 

این رقم علاوه بر عرضه ۲.۱ میلیون بشکه در روز است که در حال حاضر از سوی گروه اوپک پلاس محدود شده است. اوپک و متحدانش شامل روسیه در دسامبر با ۱.۷ میلیون بشکه در روز کاهش تولید موافقت کردند و عربستان سعودی داوطلبانه تولیدش را ۴۰۰ هزار بشکه در روز دیگر کاهش داد. این تولیدکنندگان روزهای پنج شنبه و جمعه در وین دیدار خواهند کرد.

 

تحلیلگران بانک بارکلیز در یادداشتی نوشتند: برای اوپک پلاس زمانی برای احتیاط نمانده است. مازاد عرضه در سه ماهه دوم امسال حتی پیش از شیوع بیماری کووید ۱۹ ایجاب می کرد این گروه تولیدش را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

 

شاخص قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت حدود ۲۷ درصد از اوج خود در ژانویه نزول کرده اند.

 

تحلیلگران بانک آمریکایی گلدمن ساکس در یادداشتی نوشتند: یک میلیون بشکه کاهش بیشتر تولید توسط اوپک پلاس همچنان کمتر از ۲.۱ میلیون بشکه در روز افت تقاضای جهانی در نیمه اول سال خواهد بود.

 

در این بین موسسه امریکن پترولیوم اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا در هفته اخیر بیشترین افزایش را داشته و ذخایر بنزین و سوختهای تقطیری کاهش پیدا کرده اند. ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۸ فوریه به میزان ۱.۷ میلیون بشکه رشد کرده و به ۴۴۶.۶ میلیون بشکه رسیده است در حالی که تحلیلگران رشد ذخایر به میزان ۲.۶ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند.

 

گلدمن ساکس پیش بینی خود از قیمت نفت برنت در آوریل را به ۴۵ دلار در هر بشکه کاهش داد و انتظار دارد نفت برنت تا پایان سال به تدریج به مرز ۶۰ دلار بهبود پیدا کند.

 

مورگان استنلی هم با در نظر گرفتن احتمال صفر شدن رشد تقاضای چین برای نفت و ضعیف شدن تقاضای سایر نقاط به دلیل شیوع ویروس کرونا، پیش بینی خود از قیمت نفت برنت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ را به ۵۵ دلار و وست تگزاس اینترمدیت را به ۵۰ دلار در هر بشکه کاهش داد.

 

بانک مرکزی آمریکا روز سه شنبه با هدف مصون نگه داشتن اقتصاد این کشور از اثرات منفی ویروس کرونا، نرخ‌های بهره را کاهش داد.

 

بر اساس گزارش رویترز، مارگارت یانگ، تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکتش در سنگاپور در این باره گفت: کاهش اضطراری نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی آمریکا منعکس کننده شکنندگی عوامل بنیادین اقتصادی است و این امر فوریت اعمال کاهش بیشتر تولید توسط اوپک پلاس برای تقویت قیمت‌های انرژی را بارز می کند.

 

وی گفت نفت برنت از نظر فنی در محدوده ۵۰ تا ۵۲ دلار از حمایت قوی برخوردار است در حالی که در مرز ۵۴.۷۰ دلار با مقاومت روبروست.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------