آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

وام ۱ تا ۲ میلیونی بسته حمایتی چگونه پرداخت می‌شود؟



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,
با اعلام اختصاص کارت اعتباری یک تا دو میلیون تومانی به اقشار آسیب‌پذیر این سوال برای مردم ایجاد شد که آیا قرار است کارت اعتباری از سوی شبکه بانکی در اختیار مشمولان قرار گیرد؟ در پاسخ باید گفت که مبلغ مورد نظر به حساب یارانه افراد واریز می‌شود و هیچ نیازی به مراجعه به بانک‌ها نخواهد بود. 

به گزارش ایسنا، در جریان شیوع ویروس کرونا وآسیب دیدن کسب و کارها دولت بسته حمایتی تعریف کرد که یکی از گزینه‌های آن ارائه تسهیلات بین یک تا دو میلیون تومانی از محل منابع بانکها به گروه‌های آسیب دیده بود؛ گفته شده بود که این تسهیلات به حساب یارانه واریز خواهد شد.

 

اما چندی پیش معاون اول رئیس جمهور طی بخشنامه ای دستور العمل اجرای طرح «خرید اعتباری اضطرار ناشی از شیوع ویروس کرونا» را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد که در ماده (۵) آن تاکید شده است این اعتبار به صورت نقد یا برای خرید کالا از جمله کالاهای اساسی در مراکز خدماتی و فروشگاه‌های سراسر کشور معتبر است. این موضوع موجب شد تا ابهاماتی در مورد نحوه پرداخت ایجاد شود مبنی بر اینکه قرار است تسهیلات مورد نظر در قالب کارت اعتباری از سوی بانک‌ها به افراد تعیین شده اختصاص پیدا کنند.

 

اما پیگیری از سازمان برنامه و بودجه از این حکایت دارد این گونه نیست و طبق اعلام اولیه مبالغ بین یک تا دو میلیون تومان به حساب یارانه افراد واریز می‌شود و آنان می‌توانند از آن به هر  طریقی استفاده کنند.

 

بازپرداخت این تسهیلات بعد از سه ماه تنفس با دوره ۲۴ ماهه است و اقساط آن از محل یارانه‌ نقد و یا کمک معیشتی که در هر ماه به حساب خانوارها واریز می‌شود، کم خواهد شد. در عین حال که سود متعلق به این تسهیلات که دریافت کننده پرداخت می کند چهار درصد است؛ البته بانک‌ها ۱۲ درصد سود دریافت می‌کنند که هشت درصد آن را سازمان برنامه و بودجه پرداخت خواهد کرد.

 

چهار میلیون نفری که تسهیلات بین یک تا دو میلون تومانی را دریافت می کنند افراد فاقد درآمد ثابت هستند که طبق آنچه که پیش تر در چند گروه شغلی تعریف شده بودند، عبارتند از: مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی‌ها، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها و موارد مشابه که به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت در گروه اول قرار دارند.

 

همچنین گروه دوم شامل مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمانپذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین راهی و موارد مشابه که به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این گروه قرار می‌گیرند.

 

گروه های بعدی نیز عبارتند از «حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی دریایی»، «دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری»، «تولید و توزیع پوشاک»، «تولید و توزیع کیف و کفش»، «مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه»، «مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی»، «مراکز و مجتمع های فرهنگی و آموزشی» و همچنین «مراکز تولید و توزیع و فروش صنایع دستی».

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------