آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

سهام‌عدالت هفته آینده روی میز شورای بورس



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, سهام عدالت

 

پرونده پذیرش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هفته آینده روی میز شورای بورس می‌رود. سهامدارانی که روش مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را برگزیده‌اند منتظر تصمیم شورای بورس هستند.

 

سهام‌عدالت هفته آینده روی میز شورای بورس

هرچند حسن روحانی رئیس‌جمهوری، آزادسازی ۳۰ درصد سهام عدالت تا عید غدیر و آزادی مابقی سهام تا ۲۲ بهمن را وعده داده اما به نظر می‌رسد هنوز مسوولان هیات پذیرش در بورس و فرابورس اقدام مشهودی برای پذیرش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام نداده‌اند آن دسته از مشمولان سهام عدالت که روش مدیریت غیرمستقیم را برگزیده‌اند، هنوز بلاتکلیفند؛ نمایندگان سهامدارانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، به کم‌توجهی مسوولان و تصمیم‌گیران برای ورود شرکت‌های استانی سهام عدالت به بورس، معترض هستند.

 

۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، زیر چتر کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار گرفته‌اند و سازمان‌های خصوصی‌سازی و بورس برای پذیرش این ۳۰ شرکت استانی، هماهنگی‌های لازم را باید با کانون انجام دهند. بر اساس آخرین گفت‌وگوهای خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» با سرپرست کانون شرکت‌های سرمایه‎‌گذاری استانی سهام عدالت، قرار بود از یکم تیر، سازمان خصوصی‌سازی و شورای بورس میزان افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را اعلام کند اما تاکنون خبری نشده و همین موضوع مورد اعتراض و انتقاد مدیران کانون قرار گرفته است.

 

از یکسو کانون، سازمان خصوصی‌سازی را به کم‌توجهی و کم‌کاری نسبت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت متهم می‌کند و از سوی دیگر، سازمان خصوصی‌سازی هم می‌گوید شورای بورس درباره افزایش سرمایه شرکت‌های استانی و پذیرش آنها باید قوانین و مصوباتش را ارائه دهد.

 

۲۷ شرکت سرمایه‌گذاری استانی منتظر اعلام افزایش سرمایه

محمد خزایی، سرپرست و عضو هیات‌مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، با اشاره به گذشت دو هفته از زمان تعیین شده برای افزایش سرمایه شرکت‌های استانی، به دنیای‌اقتصاد می‌گوید: «شرکت‎‌های استانی منتظر اعلام مبلغ افزایش سرمایه از سوی سازمان خصوصی‌سازی هستند و این سازمان باید برای سهامدارانی که روش مدیریت غیرمستقیم را برگزیده‌اند به تفکیک هر استان و شهرستان، نام مشمولان را با کدملی به همراه آمار دقیق آنها به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اعلام کند. ۲۷ شرکت‌ استانی، مجامع‌شان را برگزار کرده‌اند و آماده برای ثبت افزایش سرمایه هستند است اما متاسفانه سازمان خصوصی‌سازی به‌رغم مکاتبات متعدد ما، کم‌کاری می‌کند.»

 

کم‌توجهی سازمان خصوصی‌سازی به شرکت‌های استانی

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه پاسخ سازمان خصوصی‌سازی به مکاتبات شما چیست، تاکید می‌کند: «می‌گویند در حال پیگیری هستند در حالی که سهامداران استانی چشم امیدشان به شرکت‌های سرمایه‌گذاری است تا سریع‌تر فضای ورودشان به بورس فراهم شود و مانند سایر سهامداران، سبد سهامشان را روزانه مشاهده کنند، این امکان هنوز فراهم نشده در حالی‌ ‎‌که برای سایر سهامداران سهام عدالت، امتیازات مختلفی داده می‌شود اما همکاری‌های لازم را با شرکت‌های استانی که نماینده سهامدارانی به روش مدیریت غیرمستقیم هستند، انجام نمی‌دهند و این شبهه برانگیز است»

 

قرار بود پس از برگزاری مجامع تمام ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی، مبلغ افزایش سرمایه اعلام شود، سپس روال پذیرش شرکت‌ها به بازار سرمایه انجام گیرد. خزایی در این‌باره، اعلام می‌کند: «هیچ ماده قانونی و مصوبه‌ای در این خصوص وجود ندارد و حتی اگر یک استان هم آماده پذیرش باشد، باید روال قانونی برای ورودش به بورس طی شود. چرا سرمایه‌گذاری‌های ۲۷ استان که مجمع برگزار کرده و آماده ثبت افزایش سرمایه هستند، باید منتظر ۳ استان دیگر باشند؟ امیدواریم سازمان خصوصی‌سازی همکاری‌های بیشتری را با شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت انجام دهد.»

 

پاسخ سازمان خصوصی‌سازی

در همین حال، علیرضا صالح، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی، با رد ادعای سرپرست کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، به دنیای‌اقتصاد می‌گوید: «ما کاری به انتخاب افراد در روش مستقیم یا غیرمستقیم برای مدیریت سهام عدالت نداریم و این دو راه را به سهامداران اعلام کرده‌ایم. مردم خودشان تصمیم‌ گرفته‌اند که چگونه سهام‌شان را مدیریت کنند، ما هم طبق وظایف قانونی، بسترهای لازم را در حد وظایف تعیین شده‌، انجام داده‌ایم.»

 

او تاکید می‌کند: «نه تبلیغی برای این روش‌های مدیریتی کرده‌ایم و نه جایگاه و‌شان سازمان چنین اجازه‌ای را می‌دهد. طبق قوانین و مصوبه‌های قانونی، شورای عالی بورس باید درباره میزان افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تصمیم‌گیری کند و این موضوع در شورا در دست بررسی و اقدام است.»

 

هفته آینده، زمان تصمیم‌گیری شورای بورس

صالح همچنین از برگزاری نشست شورای عالی بورس برای تعیین و ثبت افزایش سرمایه شرکت‌های استانی در همین هفته خبر داده و می‌گوید: «پس از تصمیم‌گیری و اعلام نظر شورای بورس که به احتمال زیاد در هفته آینده نهایی خواهد شد، شرکت‌ها باید بر اساس آن افزایش سرمایه دهند و برای پذیرش در بورس آماده شوند.»

 

به گفته رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی، شرکت‌های استانی پس از پذیرش در بورس باید افزایش سرمایه دهند در حالی‌که سازمان بورس شرط پذیرش این شرکت‌ها را منوط به برگزاری مجمع و افزایش سرمایه اعلام کرده بود. او ادامه می‌دهد: «برای شرکت‌های استانی، چگونگی افزایش سرمایه مطرح است و ما تمام اطلاعات به‌روز شرکت‌ها و سهامداران عدالت را (مستقیم و غیر مستقیم) به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سازمان بورس ارائه داده‌ایم و آنها باید تصمیم بگیرند که شرکت‌ها باید با چه مبلغی افزایش سرمایه بدهند. شورای بورس هم قرار است این هفته تصمیم‌گیری کند.»

 

بررسی فرآیند پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در سازمان بورس

برای بررسی بیشتر ابعاد و زوایای پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، با محمدرضا معتمد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس نیز گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم. او با تایید خبر تصمیم‌گیری شورای بورس برای پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در نشست هفته آینده، تاکید می‌کند: «کارهای اجرایی و مقدماتی برای چگونگی و میزان افزایش سرمایه شرکت‌های استانی در دست بررسی است.»

 

معتمد با توضیح چگونگی میزان افزایش سرمایه شرکت‌های ستانی سهام عدالت، می‌گوید: «سهم دارندگان سهام عدالت که روش غیر مستقیم را برگزیده‌اند به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی‌ منتقل و بر اساس یک قیمت مشخص، تبدیل به افزایش سرمایه در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌شود و به همان میزان به افراد، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تعلق می‌گیرد.»

 

منتظر مصوبه پذیرش شرکت‌های استانی هستیم

او ادامه می‌دهد: «روال قانونی و فرآیندهای پذیرش در حال انجام است و منتظر اعلام الزامات قانونی و مصوبات اجرایی آن از سوی شورای عالی بورس هستیم و در صورت اعلام، با همکاری مشترک سازمان خصوصی‌سازی، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و اداره ثبت شرکت‌ها برای تسریع در ثبت افزایش سرمایه شرکت‌ها اقدام خواهیم کرد.»

 

او همچنین از شرکت‌های استانی می‌خواهد تا مجامع را برگزار کنند و مدارک را به اداره تثبت شرکت‌ها ارائه دهند و می‌افزاید: «پس از این مرحله، بر اساس مراجعه و درخواست شرکت‌ها، در بورس‌های مربوط، پذیرش می‌شوند. به هر روی، ما هم منتظر اعلام نظر نهایی شورای بورس هستیم تا فرآیندهای قانونی پذیرش شرکت‌ها را در سریع‌ترین زمان انجام دهیم.»

 

با این تفاسیر؛ سهامدارانی که مدیریت سبد (پرتفوی) سهام عدالت‌شان را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سپرده‌اند، باید منتظر تصمیم شورای بورس بمانند.

 

دنیای اقتصاد/ مولود غلامی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------