آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

بورس به روزهای اوج بازمی‌گردد؟



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,بورس
بورس اوراق بهادار امروز حالا بیش از هر زمان دیگری با رصد افکار عمومی روبروست، ریزش شاخص نگرانی‌ها را بالا برده و رشد شاخص هجوم به صف‌های خرید را افزیش می‌دهد. 

 به گزارش خبرانلاین، بورس اوراق بهادار در حالی به مقصد سرمایه‌های بخش مهمی از سهامداران خرد تبدیل شده است که کسب درآمد و سود در این بازار نیازمند دانشی حداقلی از موازین و قوانین خرید و فروش سهام است.

 

 رشد برق آسای بورس در فروردین ماه و اردیبهشت ماه سبب شد بخش مهمی از افرادی که اندکی سرمایه داشتند راهی بورس شوند و همین امر یعنی ورود بخش مهمی از افراد تازه کار سبب شد بساری از کارشناسان هشدار بدهند که این وضعیت می تواند زمینه را برای بروز بحران مهیا نماید چرا که کسب سود در بورس،همواره مقدور نیست

 

 به عبارت دیگر انتظار برای رشد همیشگی بازار عاملی است که در روزهای سخت، ناگهان صف‌های فروش چنان طولانی شود که ریزش قابل توجه شاخص را رقم بزند.

 

 دیروز ریزش شاخص چنان صف‎های فروش را سنگین کرد که برخی دست به کار محاسبه شدند تا دریابند دارندگان سهام عدالت در روز ریزش عجیب بورس چقدر زیان دیدند.رقم بزرگ زیان البته برای هر فرد خود نشان می‌داد که رفتار توده‌وار در بورس تا چه میزان سود سرمایه‌گذاران و سهامداران خرد را در بر دارد.  بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال جدید روزانه ۱۵۰ هزار سهامدار جدید وارد بورس شده‌اند. این آمار به نقل از قالیباف اصل، رییس سازمان بورس اوراق بهادار بر مبنای کدهای سهامداری صادره منتشر شده است.

 

 در حالی اما صف‌های طولانی خرید در چشم به هم زدنی به صف‌های طولانی فروش تبدیل می‌شود که برخی معتقدند این وضعیت نشان از بی‌اطلاعی بسیاری از سهامداران خرد از وضعیت ذاتی معاملات در بورس دارد .

 

 

 

 

 

 بورس در فاز اصلاح

 پس از آنکه شاخص بورس سد مقاومتی یک میلیون واحدی را شکست،بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کردند که بورس وارد فاز اصلاحی شود.همزمانی اصلاح شاخص بورس با عرضه سهام عدالت از یک سو و اعلام پیش ثبت نام برای ۲۵ هزار دستگاه خودرو از سوی دیگر سبب شد روند ورود سرمایه به بورس تا حدی متوقف شود.

 

 در عین حال تبلیغات منفی برخی در خصوص وضعیت بورس سبب شد رشد بازارهای موازی بورس یعنی دلار و سکه نیز رقم بخورد تا این وضعیت بیش از پیش دستخوش تزلزل شود.

 

در معاملات ۶ خرداد ۹۹ با اُفت ۳۱ هزار و ۱۶۴ واحدی به پله ۹۲۸ هزار و ۶۷۶ واحدی سقوط کرد.

 

در معاملات دیروز تعداد ۷۷۲ هزار و ۲۶۰ سهم اوراق بهادار به ارزش ۶۳ هزار و ۱۵۸ میلیارد ریال در بیش از ۴ میلیون و ۶۵۷ هزار نوبت معاملاتی داد و ستد شد.

 

بر این اساس شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) بیش از ۸۲۸۰ واحد، شاخص آزاد شناور ۴۰۷۵۲ واحد، شاخص بازار دوم ۵۲۹۹۳ واحد و شاخص بازار اول ۲۵۲۱۱ واحد، شاخص کل (هم‌وزن) ۵۶۲۲ واحد، شاخص قیمت (هم‌وزن) ۳۷۲۲ واحد اُفت را تجربه کردند اما در و قرمز پوش بازارها برخی از فرصت خاص خرید استفاده کردند و پرتفوی خود را با قیمت‌های مناسب‌تر سهام بستند. حالا از پس ریزش چند روزه بورس، در آخرین روز فعالیت بازار سرمایه بورس سبزپوش شد.

 

در حالی که بازار سهام امروز را با افتی ۱۲ هزار واحدی آغاز کرد، پس از گذشت کمتر از یک ساعت و نیم از شروع معاملات، شاخص کل سبزپوش شد و توانست وارد محدوده مثبت شود.

 

سبزپوشی بازار در حالی رخ می‌دهد که در سه روز کاری گذشته شاخص کل نزدیک ۸ درصد افت کرده بود. معاملات مثبت نمادهای بزرگی نظیر فارس، فولاد و فملی بیشترین تاثیر را در این سبزپوشی شاخص داشته‌اند. این در حالی است که پس از گذشت ۹۰ دقیقه ارزش کل معاملات بورس به نزدیک ۴۸ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

 

کارشناسان چه می گویند؟

"صبر کنید، آموزش ببینید، تجربه بیاندوزید" ؛ این سه توصیه، توصیه‌های کاربردی و مهمی است که کارشناسان خطاب به تازه واردان در بورس است.

 

علی اسلامی بیدگلی می گوید: بازار سهام طی چند ماه گذشته رشد پرشتابی را تجربه کرد و انتظار می‌رفت شاخص به مدار اصلاح وارد شود که با توجه به افت فعلی شاخص به نظر می‌رسد طی یک یا دو روز آینده روند نزولی بازار متوقف می‌شود.

 

این تحلیلگر بازار سرمایه، ضمن تحلیل حرکت روزهای گذشته شاخص چشم انداز آتی بازار سرمایه را ترسیم کرد و گفت: بازار سهام طی چند ماه گذشته رشد پرشتابی را تجربه کرد و انتظار می‌رفت شاخص به مدار اصلاح وارد شود.

 

وی با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته بازار سرمایه شاهد ورود سرمایه‌گذاران جدیدی بود که بخشی از آنها غیرحرفه‌ای هستند، ادامه داد: روزهای ابتدایی افت بازار بر مبنای انتظارات اصلاحی شکل گرفت اما ترس سرمایه گذاران حقیقی تازه وارد از روزهای منفی منجر به بروز رفتارهای هیجانی، صف فروش و طولانی‌تر شدن فرآیند اصلاح شد و ما شاهد روزهای منفی بیشتری بودیم.

 

محسن عباسی ، مدرس دانشگاه و کارشناس بازار سرمایه نیز معتقد است: قوی‌تر از قبل معتقدم در مسیر صعودی بزرگی هستیم. فعلا همه، چشم بسته می فروشند و به زودی دوباره همه چشم بسته می‌خرند. در نهایت انتهای این بازی، یک تجربه بزرگ دسته جمعی برای همه رقم خواهد خورد.

 

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه بورس فقط بر مبنای عوامل اثرگذار حرکت می کند، محدودیت بازارهای رقیب و سرازیر شدن نقدینگی به بورس ، کاهش نرخ سود سپرده، ورود عده کثیری از مردم با عرضه های اولیه به بورس، افزایش قیمت دلار و قیمت کالاهای اساسی در داخل و خارج، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، از جمله عوامل رشد بورس اند که همچنان پابرجا هستند و باعث رشد بورس خواهند بود.

 

عباسی افزود: ما شدیدا علاقه داریم در کوتاه مدت به آخرین اطلاعات در دسترس، وزن بیشتری بدهیم اما در میان مدت و بلند مدت، شرکت‌ها صرفا بر اساس پارامترهای واقعی قیمت گذاری می‌شوند.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------