سود ۱۳ درصدی برای وام ودیعه مستاجران زیاد است/ سود باید پلکانی می‌شد/ بسته تأمین مسکن یکشنبه در صحن اعلام وصول می‌شود



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,وام ودیعه مستاجران
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سود ۱۳ درصدی برای وام ودیعه مستاجران زیاد است و باید این سود به صورت پلکانی در نظر گرفته ‌شود. 

اقبال شاکری در گفت‌وگو با ایلنا، درباره سود ۱۳ درصدی وام ودیعه مسکن که این روزها برای مستاجران در نظر گرفته شده است، گفت: جزئیاتی از  این‌که چرا سود وام ودیعه را ۱۳ درصد تعیین کرده‌اند، برای ما هم روشن نیست، در کمیسیون عمران علت تعیین این درصد مطرح نشد.

 

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سود وام ودیعه مسکن باید کمتر از ۱۳ درصد باشد، گفت: این ۱۳ درصد ماهی، حدوداً یک درصد می‌شود اگر ۵۰ میلیون به هر مستاجری داده شود، باید حدود ماهی ۵۵۰ هزار تومان سود بدهد و یکسال بعد هم اصل پول را  برگرداند. 

 

وی ادامه داد: معتقدم وزارت راه و شهرسازی باید سود این وام را پلکانی در نظر می‌گرفت یعنی اگر قابلیت شناسایی اقشار وجود داشت برای عده‌ای باید آن را ۴ الی ۵ درصد نظر می‌گرفتند و برای عده‌ای هم شاید کمتر از این درصد لحاظ می‌کردند. 

 

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که شناسایی افراد برای درصدبندی وام دریافتی کار آسانی است و آنچنان پیچیدگی ندارد، عنوان کرد: می‌توان از روی منطقه شهری یعنی محله‌ای که خانه در آن قرار دارد، میزان اجاره بهایی که فرد پرداخت می‌کند  را با اطلاعاتی که در سامانه ثبت شده است با میزان سود دریافتی تنظیم و به صورت پلکانی دربیاوریم تا این سود ۱۳ درصدی لحاظ نشود.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر وام ودیعه مسکن قرض‌الحسنه می‌شد، برای آنان که نیازمند واقعی این وام هستند، بسیار فرصت مناسبی می‌شد.

 

شاکری با تاکید بر این که سود ۱۳ درصدی وام ودیعه مسکن بسیار بالا است، اظهار داشت: امروز افرادی هستند که ۲ میلیون حقوق می‌گیرند و ۵۵۰ هزار تومان هم برای پرداخت سود بسیار بالاست و تقریبا یک چهارم حقوق‌شان می‌شود و همین هم تحملش بسیار سنگین است از این رو باید سود این وام پلکانی شود. 

 

وی ادامه داد: شاید گفته شود اگر سود پلکانی شود عده‌ای سو استفاده کنند؛ بله بار اول ممکن است عده‌ای به ناحق بگیرند، چه کاری کنیم؛ از هیچی بهتر است، در عوض ما یکسال فرصت داریم و می‌توانیم روی سامانه کار کنیم و از سال بعدش به افراد نیازمند باین وام را دهیم.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ما آنقدر مسلط هستیم، نیروهای قوی و ارزشمند داریم که توانستند ماهواره را در جو زمین قرار دهند، موشکی ساختند که ۳ هزار و ۵۰۰ متر آنطرف‌تر نقطه می‌زند حالا در ساختن یک سامانه ماندیم، امیدوارم هرچه زودتر بتوانیم این کار را انجام دهیم. 

 

وی درخصوص طرح ساخت مسکن ارزان قمیت بیان کرد: بسته تامین مسکن در کمیسیون عمران تهیه و تحویل هیأت رئیسه شده است و یکشنبه دو فوریتش در صحن اعلام وصول می‌شود.

 

شاکری گفت: طبق این طرح باید سالی یک میلیون مسکن ارزان قمیت طی ۴ سال  برای اقشار فاقد  مسکن ، یعنی کسانی که بند (جیم)  آن‌ها اصطلاحاً سبز است و چیزی از دولت تا حالا نگرفتند، ساخته شود.

 

وی بیان کرد: در این طرح هم مسکن استیجاری دیده شده است و هم تملکی. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------