زنگنه: اگر سکوت می‌کنم به خاطر مصالح کشور است



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,زنگنه
وزیر نفت در پاسخ به منتقدان خود گفت: اگر ‌سکوت می‌کنم به خاطر مصلحت کشور است، زیرا در دعوا نان ما در نمی‌آید و خدمت نیاز به آرامش دارد.

«بیژن زنگنه» امروز (دوشنبه) در حاشیه افتتاح پروژه‌های نفتی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به ایرنا تاکید کرد: «منتقدان، بنده را به خیلی چیزها متهم می کنند اما تحمل می کنیم و می شنویم و چاره ای نداریم زیرا  آدمی که بار سنگینی روی دوش دارد نمی تواند به هر انتقادی پاسخ دهد.  بنابراین اگر حرف نمی زنم این نیست که زبان ندارم.»

 

وی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا در مورد وضعیت پالایشگاه ها در کشور، افزود: مخالفت با پالایشگاه سازی اتهام بی دلیلی است؛ زیرا بنیان پالایشگاه سازی در زمان من گذاشته شده است و امروز افزایش ظرفیت پالایشگاه های داخلی را شاهدیم و ظرفیت پالایشی به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.  

 

زنگنه با تاکید بر اینکه اگر این دولت نبود حتی یک واحد پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مدار نمی آمد، گفت: «خون دل خوردیم تا این پالایشگاه را ساختیم. خدا می داند که شروع ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دولت اصلاحات بود و در این دولت به اتمام رسید.»

 

وزیر نفت ادامه داد: سیراف را هم ما طراحی کردیم و حتی برای تحویل خوراک میعانات گازی با کمبود رو به رو هستیم.

 

وی در پاسخ به ایرنا افزود: ۴۸۰ هزار بشکه به سیراف تخصیص دادیم پس چگونه به دشمن پالایشگاه سازی متهم می شویم.

 

وزیر نفت گفت: اگر اعتقادی به زنجیره خوراک نداشتیم چطور در تولید بنزین به خودکفایی رسیدیم.  

 

وی با اشاره به اینکه در پتروپالایشگاه ها می گویند مخالف بودم، افزود: این در حالی است که فرایندها تمام شده و ۱.۵ میلیون بشکه تقاضا آمده که توسط دولتی ها و نیمه دولتی ها است، به دلیل اینکه مصالح ملی را تامین کنند. برخی می گویند فرصت بورس در تامین مالی در پتروپالایشگاه ها را از دست دادیم اما اینها نه بورس را نه تامین مالی و نه پتروپالایشگاه را نمی شناسند.  

 

عده‌ای دنبال تخریب هستند

زنگنه ادامه داد: «یک عده دنبال تخریب هستند و این گونه القا می کنند که همه بدی‌ها مال ما است، البته هر کجا که لازم باشد جواب می‌دهیم و زبانمان قطع نشده است، اما اگر ‌سکوت می کنم به خاطر مصلحت کشور است زیرا در دعوا نان ما در نمی آید و خدمت نیاز به آرامش دارد.»

 

وی با اشاره به اینکه اگر چهار برابر شدن صادرات فراورده، جلوگیری از خام فروشی نیست پس چیست؟  گفت: توسعه پالایشکاه ها و جایگزینی مصرف داخل با گاز با این مهم را فراهم کرده است.

 

وزیر نفت با بیان اینکه به پتروشیمی ها خوراک می دهیم و این جلوگیری از خام فروشی است، افزود: درآمد پتروشیمی از ۱۱ میلیارد دلار در سال ۹۲ به ۲۵ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰ می رسد که مصداق بارز جلوگیری از خام فروشی است. در صنایع پایین دستی وزارت صنایع مسوول است و وظیفه وزارتخانه دیگری است.

 

به گفته زنگنه پنج میلیارد دلار خوراک به پایین دست پتروشیمی و پنج میلیارد دلار خوراک به پایین دست پالایشی تحویل می شود که این موضوع در بین صنایع ایران بی نظیر است.

 

وزیر نفت افزود: علاوه بر اینکه خودکفا شدیم حتی یک روز در تحریم سوخت کشور دچار اختلال نشده است و همه مناطق سوخت داشتند.

 

وی در پاسخ به ایرنا در خصوص قاچاق سوخت نیز گفت: برخی معتقدند روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می شود که این عدد غیر ممکن است، زیرا تنها روزانه ۶۰ میلیون لیتر بنزین در کارت های سوخت تخصیص پیدا می کند.  

 

زنگنه از منتقدان خواست برای ادعاهای خود سند بیاورند.

 

مصرف بنزین به 72 میلیون لیتر در روز رسید

وی مصرف بنزین کشور را ۷۲ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: کارت سوخت هیچگاه لغو نشده و همیشه بوده است.

 

وزیر نفت با اشاره به اینکه بیشترین قاچاق در گازوییل بوده، افزود: مسوول قاچاق سوخت، شخص دیگری است.

 

وی با بیان اینکه اگر خط لوله نداشته باشیم تولید گاز در کشور حبس می‌شود، گفت: اما این دو خط از نظر پایداری شبکه به کمک این منطقه می‌آید.

 

به گفته زنگنه ابتکار در احداث ساخت خطوط نهم و ششم سراسری انتقال گاز این بود که قرارداد ساخت bot شد تا از محل صادرات گاز اصل و فرعش پرداخت شود.

 

وی به صرفه‌جویی در مصرف گاز اشاره کرد و افزود:  زیرا پارس جنوبی دیگری نداریم. اکنون مصرف خانگی زیاد است . همچنین راندمان نیروگاه ها باید بالا برود زیرا با این گاز تولید برق می‌تواند ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.

 

وی با اشاره به اینکه امسال سال استثنایی برای صنعت پتروشیمی است، ادامه داد: امروز سومین واحد در عسلویه افتتاح شد و دو واحد نیز در میاندوآب و لرستان به بهره‌برداری رسید.

 

وی افزود: بید بلند ۲ بزرگترین واحد فراورش همراه نفت و مشعل در هفته‌های اینده افتتاح می‌شود که سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری در ان انجام و راه‌اندازی آغاز شده است.

 

زنگنه با تاکید بر اینکه با توجه به اینکه تحریم‌ها فشار زیادی وارد می‌کند اما چرخ صنعت نفت می‌چرخد و روح تلاش امید و مجاهدت ملی را مجسم می‌کنیم، گفت:  با این کارها برای توسعه و بهبود زندگی و کاهش فشار به مردم کمک می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: این فعالیت‌ها نماد مقاومت ملی است و در شرایطی که با یک فشار عظیم و غیر طبیعی خارجی رو به رو شدیم اما مقاومت کردیم و با تمام توان و قدرت و روحیه ادامه خواهیم داد.

 

کاهش 33 درصدی مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها

وزیر نفت با اشاره به اینکه در سال ۹۲ حدود  ۴۳ درصد سوخت نیروگاه‌ها با ارزش ۱۸ میلیارد دلاری مایع بود، افزود: امسال تنها حدود ۱۰ درصد از سوخت نیروگاه‌ها مایع است.

 

وی تاکید کرد: این در حالی است که سالانه ۴.۵ تا ۵ درصد مصرف سوخت نیروگاه‌ها اضافه شده و در مجموع بیش از ۴۰ درصد در ۷ سال مصرف سوخت نیروگاه‌ها بیشتر شده است

 

زنگنه با بیان اینکه در روزهای سرد سال؛ تنها جایی که می‌توانیم تراز مصرف را کنترل کنیم نیروگاه‌ها هستند زیرا سوخت جایگزین دارند.

 

به گفته وزیر نفت تمام نیروگاه جز کناروک و چابهار به گاز وصل هستند و نیروگاه‌ها ذخیره خوبی از نظر سوخت مایع دارند.

 

وی به کشف میدان گازی در دریای سیاه توسط ترکیه اشاره کرد و گفت: اعداد دقیقی ترکیه باید اعلام شود. اعداد اعلام شده ۳۲۰ میلیارد متر مکعب و گاز قابل استحصال ۲۳۰ میلیارد عنوان شده است که در صورت به تولید رسیدن، روزی ۳۵ میلیون متر مکعب گاز برداشت و تولید خواهد شد.

 

زنگنه افزود: سرمایه‌گذاری در دریا گران است و تکنولوژی می‌خواهد. از سوی دیگر زمان می‌برد و به ساخت پالایشگاه نیاز است.

 

وی تاکید کرد: ترکیه ۱۳۰ میلیون کمبود گاز دارد و این را از ایران و روسیه و آذربایجان وارد می‌کند.

 

صادرات گاز به 15 میلیارد متر مکعب می‌رسد

به  گفته وزیر نفت صادرات گاز ایران امسال به ۱۵ میلیارد متر مکعب می‌رسد. این در حالی است که به عراق  روزانه ۵۰ میلیون گاز صادر می‌شود البته این عدد در زمستان ممکن است کمتر باشد.

 

وی در مورد صادرات گاز به پاکستان نیز گفت: پاکستان خریداری نمی‌کند و ما در طرف ایران آماده صادرات گاز هستیم.

 

زنگنه با اشاره به اینکه به دلیل تحریم‌ها واحد ال ان جی در کشور احداث نشد، گفت: از همین رو به دنبال ساخت مینی ال ان جی رفتیم اما اکنون قیمت جهانی پایین است و قیمت جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ندارد.

 

وی افزود: به دنبال احداث مینی ال ان جی برای مصارف داخلی در راه آهن و لوکوموتیوها هستیم تا به جای گازوییل و نفت گاز از ال ان جی استفاده کنند.

 

وزیر نفت با اشاره به اینکه اولویت اول برای مصرف ال ان جی در کشور لوکوموتیوها هستند، ادامه داد: برنامه این است تا چندین واحد ال ان جی در راه آهن احداث کنیم البته نیازمند همکاری وزارت راه برای اصلاح لوکوموتیوها هستیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------