آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

رمزگشایی از افزایش نجومی قیمت موبایل/ موبایل ۳۰ درصد گران شد



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,قیمت موبایل
در هفته‌های اخیر همزمان با بالا رفتن نرخ ارز، بهای تلفن های همراه نیز با نوسان بالای قیمت مواجه شد و به طور میانگین ۲۰ درصد افزایش یافت.

به  گزارش  خراسان؛گوشی آیفون ۱۱ پرو (۶۴ گیگ دو سیم کارت) که یک هفته قبل با قیمت ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید امروز با قیمت ۴۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. برند سامسونگ نیز که جزو برندهای محبوب کاربران به حساب می‌آید افزایش قیمتی تقریبا مشابه آیفون داشته است.

 

سامسونگ مدل note ۲۰ که تا یک هفته قبل با قیمت حدود ۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید، اکنون ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. قیمت تلفن همراه سامسونگ A ۱۰ S از گوشی‌های پرتقاضا و پرکاربرد، قبل از تخصیص ارز به سه میلیون تومان رسید، اما اکنون با نرخ بیش از ۴ میلیون تومان و با ۳۰ درصد افزایش قیمت به فروش می‌رسد.

 

اما این گرانی افسارگسیخته چه دلیلی دارد؟ رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل، در خصوص افزایش قیمت‌ها در بازار تلفن همراه گفت: باید بر این نکته تأکید کنم که با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت ارز، تخصیص نیافتن ارز در ۴۵ روز گذشته، اجرای قانون سقف و سابقه برای شرکت‌ها که آن‌ها را عملا فلج کرده است، افزایش قیمت موبایل در مقایسه با لوازم دیگر بسیار کمتر است.

 

وی یادآور شد: در دو تا سه هفته اخیر قیمت اغلب کالاها به خصوص کالاهای وارداتی که وابسته به قیمت ارز هستند، روندی صعودی داشته است. تلفن همراه نیز از این قاعده مستثنا نبوده و تحولات بازار ارز، تأثیری مستقیم بر بازار موبایل داشته است.

 

او با بیان این که قیمت تلفن همراه، رابطه نزدیکی با بهای دلار دارد، افزود: بررسی روند سیر صعودی قیمت ارز بیانگر آن است که طی یک هفته اخیر، تلفن همراه روزانه ۲ درصد افزایش قیمت داشته است، البته باید توجه داشت که عوامل دیگری نیز در نوسان قیمتی این کالای مصرفی تأثیرگذار بوده‌اند.

 

قربانی درباره عوامل تاثیرگذار دیگر گفت: عواملی همچون ایجاد تقاضای پیش‌بینی‌نشده به مناسبت بازگشایی مدارس و نیاز دانش‌آموزان و دانشجویان به موبایل و تبلت برای آموزش آنلاین، باعث شد که خرده‌فروشی بازار دچار شوک افزایش قیمت شود.

 

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در ۴۵ روز گذشته برای واردات تلفن همراه ارزی تخصیص داده نشده است و اختلال ۴۵ روزه در روند واردات، تأثیر خود را در ماه آینده نمایان خواهد کرد.

 

قربانی در این باره گفت: به‌محض نزولی شدن قیمت ارز و گشایش واردات موبایل با تخصیص ارز، بازار تلفن‌همراه روند کاهشی قیمت خود را دنبال خواهد کرد.

 

وی تصریح کرد: در صورت کاهش قیمت ارز، بازار با اشباع گوشی رو به رو می شود و در نتیجه با شوک کاهش قیمت مواجه خواهیم شد. طرح‌هایی نیز برای افزایش تولید تلفن‌همراه در داخل کشور در دست اجراست که با تحقق آن ها، قیمت‌ها در بازار موبایل، مسیر کاهشی خواهد یافت. اما به نظر نمی‌رسد که افزایش عرضه توسط شرکت‌های داخلی و اشباع بازار توسط آن‌ها در کوتاه مدت، قابل دستیابی باشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------