آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

هجوم نوسان‌گیران به اوراق مسکن/ تسه تا ۹۰ هزار تومان فروش رفت



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,اوراق مسکن
در حالی که تابلوی بازار سرمایه در معاملات امروز یکپارچه قرمزپوش بود، بازار اوراق تسهیلات با رشد عجیب قیمت مواجه شده و برخی نمادهای تسه تا ۸۹ هزار تومان هم به فروش رسید.

به گزارش مهر، در حالی که شاخص کل بورس در معاملات امروز به دلیل فشار عرضه با افت شدید مواجه است، اما به دلیل بازی نوسان گیران و سفته بازان با نرخ‌های اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، قیمت این اوراق با رشد عجیبی مواجه شده و با ارائه پیشنهادهای قیمتی نزدیک به ۹۰ هزار تومان به دارندگان این اوراق، نرخ این برگه‌ها صعود کرده است.

 

با توجه به وضعیت پیش آمده برای بازار سرمایه از یک سو و شنیده شدن خبرهایی مبنی بر ادامه رشد قیمت‌ها در بازار مسکن از سوی دیگر، تداوم رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن چندان دور از انتظار نبود.

 

تنها در اوراق تسهیلات مسکن صادره در مرداد امسال با نماد تسه ۹۹۰۵ به دلیل عرضه بالا، قیمت‌ها با افت مواجه شده است اما در سایر نمادهای زیرمجموعه تسه، به دلیل کاهش عرضه، قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن با رشد بعضاً تا سقف دامنه نوسان (مثبت ۵ درصدی) همراه شده است.

 

گران‌ترین برگه‌ای که امروز به فروش رسید، تسه ۹۹۰۴ (اوراق مسکن تیرماه) بود که در یک معامله، ۱۶ برگه به قیمت ۹۰ هزار و ۲۰۰ تومان و در یک معامله دیگر، ۶۰ برگه به ارزش ۹۰ هزار تومان به فروش رفت. ولی میانگین قیمت برگه‌های فروخته شده در این نماد (تسه ۹۹۰۴) ۸۸ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است.

 

از دیگر برگه‌های گران قیمت امروز، فروش اوراق مسکن فرودین امسال (تسه ۹۹۰۱) با قیمت ۸۹ هزار و ۱۰۰ تومان برای یک معامله با تعداد ۱۹۹ برگه بوده است ولی میانگین قیمت این نماد معاملاتی در جریان بازار امروز، ۸۶ هزار و ۳۸۰ تومان بود.

 

بیشترین تعداد اوراق تسهیلات مسکن فروش رفته در معاملات امروز به تعداد ۶۰ هزار برگه به تسه ۹۹۰۵ (اوراق مسکن مرداد امسال) اختصاص داشت که فشار عرضه این تعداد برگه‌ها سبب کاهش منفی ۳.۹ درصدی قیمت این برگه‌ها شد؛ متوسط قیمت هر برگه از این نماد در معاملات امروز ۸۳ هزار تومان بود ولی در گران‌ترین فقره از معاملات تسه ۹۹۰۵، ۸۸ هزار و ۸۸۹ تومان به تعداد ۹۵ برگه فروخته شده است.

 

با این حال هیچ برگه‌ای در جریان معاملات امروز اوراق تسهیلات مسکن، زیر ۸۰ هزار تومان فروخته نشده است.

 

این اتفاق سبب شده تا قیمت تمام شده تهیه وام مسکن برای مصرف کنندگان نهایی بسیار بالا باشد؛ با در نظر گرفتن رقم ۸۵ هزار تومان به عنوان نرخ میانگین اوراق تسهیلات مسکن و همچنین با فرض امکان دریافت وام ۲۴۰ میلیون تومانی به عنوان رقم سقف این تسهیلات برای زوجین در تهران، یک زوج برای رسیدن به این وام (خرید ۴۸۰ برگه ۸۵ هزار تومانی) باید ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه کند که حتی از مبلغ وام جعاله مسکن (۴۰ میلیون تومان) هم بیشتر است.

 

به نظر می‌رسد تا زمانی که شورای عالی بورس و شورای پول و اعتبار بر سر کاهش دامنه نوسان این برگه‌ها و همچنین افزایش زمان ممنوعیت فروش برگه‌ها پس از خرید آن از ۴ ماه به یک سال به توافق نرسند، این وضعیت برای بازار اوراق تسهیلات مسکن ادامه دار خواهد بود؛ چرا که این اوراق صرفاً ابزاری برای فروش حق تقدم دریافت تسهیلات است نه ابزاری برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------