آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

بورس ۱۴۰۰ واحد رشد کرد/ نمایندگانی که ضرب و تقسیم نمی‌دانند، درباره بورس اظهار نظر نکنند



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, بورس
شاخص بورس در ابتدای معاملات امروز چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ با رشد ۱۴۱۵ واحدی به یک میلیون و ۲۱۳ هزار و ۵۸ واحد رسید. 

به گزارش مهر، شاخص بورس در ابتدای معاملات امروز چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ با رشد ۱۴۱۵ واحدی به یک میلیون و ۲۱۳ هزار و ۵۸ واحد رسید.

 

همچنین شاخص کل هم وزن نیز ۴۶ واحد رشد کرد و به ۴۳۵ هزار و ۱۵۱ واحد رسید.

 

نمادهای فملی، فولاد، فارس و کچاد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص و نمادهای شستا، خودرو و شتران بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

 

عضو شورای عالی بورس:نمایندگانی که ضرب و تقسیم نمی‌دانند، درباره بورس اظهار نظر نکنند/ عده‌ای بازار سرمایه را پایگاه رای می‌بینند 

عضو شورای عالی بورس گفت: سرمایه میلیون‌ها نفر نباید دست‌مایه بازی‌های سیاسی قرار بگیرد و این مسال هم متوجه مجلس و هم متوجه دولت می‌شود. باید بدانند هر حرفی و هر تصمیمی ممکن است بر روی ثروت میلیون‌ها سرمایه‌گذار اثرگذار باشد.

 

سعید اسلامی بیدگلی در گفت‌وگو با ایلنا درباره موضع‌گیری‌های مجلس در ارتباط با بازار سرمایه و دخالت‌های ناشیانه این افراد که باعث ایجاد جو روانی در بورس شده، اظهار داشت: یکی از مشکلات بازار سرمایه حتی زمانی که هنوز به این ضریب نفوذ نرسیده بود، نگرانی در حوزه سیاست گذاری بود.

 

وی ادامه داد: بخش  بزرگی از سیاست های اقتصادی در کشورمان در چهار دهه گذشته ضد بازار بوده‌اند و طبیعتا بازار سرمایه که نماد اصلی بازار و بخش های اقتصادی است، تحت تاثیر این شرایط قرار می گیرد.

 

عضو شورای عالی بورس افزود: به عنوان یک فعال بازار سرمایه با افزایش ضریب نفوذ در بازار، انتظار داشتیم دولت و حاکمیت متوجه عواقب سیاست گذاری های نادرست خود باشد البته به نظر می رسد تا حدی این موضوع مورد توجه واقع شده اما متاسفانه اختلافات قوا همچنان به بازار سرمایه  لطمه می زند. به ویژه اظهار نظر افرادی که در متن اظهاراتشان هم ناآگاهی و بی‌دانشی کاملا مشخص است.

 

اسلامی با تاکید بر اثرگذاری اظهارات برخی از نمایندگان مجلس که اشنا به فضای بازار سرمایه نیستند، گفت: حتی ضرب و تقسیم‌های ساده نمایندگان مجلس اشتباه از آب در می‌آید  و اظهارات همین افراد چالش های بسیار جدی است که به مجموعه بازار سرمایه فشار می‌آورد. این افراد نباید درباره بازار تخصصی بورس اظهار نظرهای موثر داشته باشند.

 

وی ادامه داد: طبیعتا انتقاداتی هم به دولت داریم و هنوز مساله قیمت گذاری حل نشده و می دانیم در این حوزه هم چه چالش های جدی وجود دارد اما افرادی که بیرون از مجموعه حاکمیت یعنی بیرون از قوای سه گانه کشور هستند، به این مجموعه اعتماد و در بورس سرمایه‌گذاری کردند. این افراد انتظار دارند سیاست‌های کلی قوا با یکدیگر هم‌راستا باشد و این یک مساله بسیار جدی است.

 

عضو شورای عالی بورس تاکید کرد:  نکته کلیدی ظرفیت اخلاق سیاسی است و این افراد بدانند که سرمایه میلیون‌ها نفر نباید دست‌مایه بازی های سیاسی قرار بگیرد و این مسال هم متوجه مجلس و هم متوجه دولت می‌شود. باید بدانند هر حرفی و هر تصمیمی ممکن است بر روی ثروت میلیون ها سرمایه گذار اثرگذار باشد.

 

اسلامی گفت: هر چند که گفته می شود بازار سرمایه  یک نهاد مستقل محسوب می شود اما بیشتر تحت تاثیر وزارت اقتصاد و دولت است بنابراین انتظار می رود این هماهنگی ها از سوی این نهاد در این شرایط بیش از گذشته انجام شود.

 

وی درباره دخالت برخی از نمایندگان مجلس حتی در بخش هایی مانند انتخاب افراد و مدیران اظهار داشت: در مصاحبه های اردیبهشت ماه و خرداد ماه هم که بازار روند صعودی داشت اعلام کردم که نگران عمومی وجود دارد ازاینکه افزایش ظرفیت بازار سرمایه رفتارهای پوپولیستی درسیاست گذاری های بازار بیشتر کند و علی رغم اینکه آرزوی ما این بوده که یک روزی تمام ایرانی ها سهام دار باشند و وارد بازار سرمایه شوند اما این نگرانی عمومی را از ابتدا داشتیم.

 

عضو شورای عالی بورس افزود: اگر رفتار نمایندگان مجلس در ادوار گذشته را مورد بررسی قرار دهیم احتمالا ممکن است کم و بیش دخالت هایی در بازار سرمایه یا قانون گذاری‌های موثردر بازار دیده شود اما قطعا شدت دخالت‌ها در آن دوران، مانند امروز نیست.    

 

اسلامی تاکید کرد: از آنجایی که ضریب نفوذ بازار افزایش یافته می‌تواند پایگاه رای بسیار بزرگی باشد و هر کسی سعی می ‌کند این جماعت را به سمت خود بکشاند.       

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------