جزییات افزایش ۳۹ درصدی دستمزد کارگران



دستمزد کارگران ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
پرونده دستمزد سال ۱۴۰۰ کارگران با رشد ۳۹ درصدی بسته شد و طبق آن حداقل مزد ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۳ تومان و مجموع دریافتی خانواده ۳.۳ نفری چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد. 

به گزارش ایرنا، چانه‌زنی ها برای تعیین دستمزد سال ۱۴۰۰ همچون سنوات گذشته از بهمن‌ماه شروع شد و نخستین گام آن که تعیین سبد معیشت کارگران بود با توجه به نرخ تورم بهمن ماه در کمیته دستمزد ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان اعلام شد.

 

بعد از اعلام سبد معیشت توسط کمیته دستمزد که گام نخست برای ورود به مذاکرات تعیین حداقل دستمزد است برداشته شد و سرانجام پس از سه جلسه رایزنی نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت شب گذشته پس از ساعت‌ها چانه‌زنی پرونده تعیین مزد در دولت تدبیر و امید بسته شد.

 

براساس این گزارش حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز ماهیانه ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۲ تومان (روزانه ۸۸ هزار و ۵۱۶ تومان)، بن کارگری ۶۰۰ هزار تومان، حق مسکن ۴۵۰ هزار تومان، حق اولاد برای هر فرزند ۲۶۵ هزار و ۵۴۹ تومان، پایه سنوات به شرط داشتن یک سال سابقه کار ماهیانه ۱۴۰ هزار تومان تعیین شد.

 

سایر سطوح درآمدی ۱۴۰۰ نسبت به ۹۹ نیز ۲۶ درصد رشد داشت. برابر این گزارش ۲۴۸ هزار و ۳۵۵ هزار تومان ثابت اضافه پرداختی ماهیانه، پایه سنوات ۱۴۰ هزار تومان، بن کارگری ۶۰۰ هزار تومان، حق مسکن ۴۵۰ هزار تومان و حق اولاد برای هر فرزند ۲۶۵ هزار و ۵۴۹ هزار تومان اعلام شد.

 

براساس تصمیم شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال آینده با افزایش ٣٩ درصدی به چهار میلیون و ٢٠٠ هزار تومان برای خانواده ۳.۳ نفری رسید.

 

بنابراین تعیین دستمزد کارگران پیش از شروع سال ۱۴۰۰ بسته شد و حق مسکن کارگری تنها ردیف دستمزدی است که باید هیات دولت درباره آن تصمیم بگیرد.

 

به گفته «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیشنهاد حق مسکن ۴۵۰ هزار تومانی با قید فوریت تقدیم دولت خواهد شد و با تصویب، افزایش آن اعمال خواهد شد.

 

روند کار به این صورت است که پیشنهاد افزایش حق مسکن کارگران پس از پیشنهاد توسط شورای عالی کار به هیات وزیران باید در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شود.

 

بررسی سنوات گذشته نشان می‌دهد که حق مسکن کارگری از ابتدای انقلاب تا کنون تنها ۶ بار رشد داشت و بیشترین رشد را در دولت تدبیر و امید داشت. به این صورت که سال ۹۴ برابر ۲۰ هزار تومان بود که سال بعد آن ۴۰ هزار تومان تصویب شد و در سال ۹۸ از ۴۰ هزار تومان به یکصد هزار تومان افزایش یافت و در دستمزد ۹۹ نیز به ۳۰۰ هزار تومان رسید.

 

حداقل مزد ۹۹ کارگران نسبت به سال قبل از آن ۲۱ درصد رشد داشت و برابر یک میلیون و  ۸۳۵ هزارتومان، بن ماهیانه هر کارگر ۴۰۰ هزار تومان، مبلغ مزد روزانه ۶۱۱ هزار و ۸۰۹ ریال، پایه سنوات ۱۷۵ هزار تومان، افزایش سایر سطوح مزدی ۱۵درصد به اضافه ماهیانه ۹۱ هزار تومان بود.   

 

دستمزد کارگران ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
 
دستمزد کارگران ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------