تعرفه آب پرمصرف و بد مصرف ها ۱۶ درصد بیشتر از بقیه مشترکان است



 تعرفه آب ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
معاون راهبردی و نظارت بربهره برداری شرکت آب وفاضلاب کشور گفت: ٤ درصد از مشترکین آب کشور پرمصرف و بد مصرف هستند که تعرفه آب این بخش نسبت به بقیه مشترکان ١٦ درصد بیشتر محاسبه می‌شود. 

به گزارش تسنیم، حمید رضا کشفی در نشست خبری امروزبا اشاره به اینکه بارندگی‌های سال آبی جاری در برخی نقاط کشور تا حدود 30 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش دارد افزود: در تابستان 1400 با مشکل کم آبی روبرو خواهیم شد و تعداد شهر‌های دارای تنش آبی نیز به 220 تا 250 شهر افزایش می‌یابد.

 

وی با بیان اینکه با بروز بیماری کرونا میزان مصرف آب کشور در برخی مناطق تا 40 درصد افزایش داشت گفت:سندی برای تامین و توزیع صحیح آب (تنش آبی) برای همه استان‌ها تهیه و در سال 1400 ابلاغ می‌شود.

 

کشفی با بیان اینکه ارتقای تاب آوری مهمترین موضوع این سند است ادامه داد: براساس این سند شهر‌های تنش‌دار هر سال رصد خواهند شد که پیش بینی میشود با اقدام‌هایی که انجام شده تاب آوری شهر‌های دارای تنش آبی افزایش یابد تا با قطع آب مواجه نشویم.

 

معاون راهبردی و نظارت بر بهره بردای آبفای کشوری گفت: تنش آبی از نظر ما دارای سه سطح است که براساس آن در پیک مصرف اگر تا 10 درصد کمبود آب وجود داشته باشد رنگ شهر زرد، 10 تا 20 درصد کمبود نارنجی و 30 درصد و بیشتر رنگ شهر قرمز می‌شود که در بالاترین زمان مصرف 30 درصد کمبود است که شاید منجر به محدودیت مصرف در برخی مناطق شود.

 

وی درخصوص مهمترین طرح‌های تهران گفت: تصفیه خانه فاضلاب غرب تهران به نام تصفیه خانه فیروز بهرام به همراه شبکه جمع آوری فاضلاب روز‌های آینده با حضور رییس جمهوری به بهره برداری خواهد رسید که این تصفیه خانه با کمک تسهیلات بانک توسعه اسلامی به مبلغ 175 میلیون یورو تکمیل و به بهره بردای می‌رسد.

 

کشفی تونل فاضلاب روی این تصفیه خانه را منحصربه فرد‌ترین تونل فاضلاب رو در سطح جهان توصیف کرد و ادامه داد: همه مناقصه‌های آن به صورت بین‌المللی انجام شد و بزرگترین مشاورین و پیمانکاران کشور و بین‌المللی در این پروژه حضور داشتند.

 

وی ادامه داد: احداث این تونل امکان اتصال شبکه‌های فاضلاب ساکنان غرب تهران را به آن فراهم میکند.

 

معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشوردر خصوص مشکل فاضلاب شهر اهواز گفت: شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی و همزمان با آن دفع بهداشتی فاضلاب دو زیرساختی است که در اهواز نیاز به توسعه دارد که در حال حاضر هردو دارای عقب ماندگی است.

 

وی گفت: با کسب اجازه از مقام معظم رهبری مبلغ 50 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای این طرح اختصاص یافت که اکنون برخی کار‌های اجرایی سیستم فاضلاب آغاز شده است.

کشفی با اشاره به انجام مناقصه‌های پروژه و شروع کار اجرایی آن گفت: شبکه‌های فاضلاب این شهر فرسودگی بالایی دارد که باید ابتدا این قسمت‌ها ترمیم شوند.

 

معاون آبفای کشوری با اشاره به اینکه امیدواریم مراحل احداث شبکه فاضلاب به سرعت پیش برودافزود: با اجرای آن در زمستان آینده مشکل کمتری برای مردم ایجاد خواهد شد و اگر زیرساخت جمع‌آوری آب‌های سطحی توسط شهرداری نیز انجام و شبکه فاضلاب کامل شود مشکلات این شهر کمتر خواهد شد.

 

وی با اشاره به پیگیری وزارت کشور و شرکت آب و فاضلاب برای دریافت مطالبات و انجام هر دو کار (جمع‌آوری آب‌های سطحی و شبکه فاضلاب) همزمان باهم گفت: البته قرار بود 50 میلیون یورو دیگر تخصیص یابد که به دستور رهبری فعلا برداشت از صندوق توسعه برای تکمیل پروژه‌ها امکانپذیر نیست البته شاید در مورد اهواز استثنائاتی قائل شوند.

 

وی با تاکید بر اینکه اولویت برنامه‌های ما ارتقاء سامانه‌ها برای تامین آب با کیفیت وارائه به مردم است ادامه داد:بطور مثال ایستگاه‌های پمپاژ تقویت شده و یا چاه‌های جدید احداث شوند. همچنین تعداد مخازن ذخیره آب در شهرهاافزایش یابد.

 

کشفی درباره مصرف آب بدون درآمد در سال 98 افزود: 25.4 درصد از آب بدون درآمد در شبکه آب کشور وجود دارد که از این میزان 13 درصد هدررفت ظاهری، 11 درصد هدررفت واقعی و 1.4 درصد مجاز بدون درآمد است. طبق برنامه توسعه، این رقم باید هر سال کاهش یابد.

 

وی با بیان اینکه میانگین سرانه مصرف خانگی 170 لیتر در شبانه روز است ادامه داد: این در حالی است که این رقم در کشور‌های توسعه یافته 120 تا 130 لیتر است. در کشور ما در برخی شهر‌ها از جمله تهران بالاتر از 170 لیتر و در برخی شهر‌ها مثل مشهد و یزد کمتر از این میزان است که البته تلاش میشود با فرهنگ‌سازی، استفاده از لوازم کاهنده، تبلیغات و تعرفه میزان مصرف کاهش یابد.

 

کشفی در ادامه گفت: در حال حاضر 24 درصد طول شبکه آب کشور عمر بالای 25 سال دارندو البته هر سال 20 درصد طول شبکه باید بازسازی شود که این اتفاق عملیاتی نمی‌شود که این موضوع به دلیل واقعی نبودن قیمت آب است.

 

وی درباره جریمه مشترکان پرمصرف در سال گذشته گفت: بهای آب کل مشترکان خانگی طبق مصوبه هیات وزیران 7 درصد افزایش یافت و از بدمصرف‌ها و پرمصرف‌ها نیز 16 درصد اضافه‌تر گرفته می‌شود. در سال گذشته موضوع تعرفه‌ها باعث شد میزان مصرف 4 تا 5 درصد کاهش یابد که البته تا امروز ابلاغیه‌ای برای افزایش تعرفه آب‌ها برای سال آینده نداریم.

 

کشفی درباره حذف قبوض کاغذی نیز گفت: 100 درصد زیرساخت برای حذف قبوض اماده شده است و تاکنون 95 درصد حذف شده‌اند و طبق دستورالعمل سال آینده هیچ قبض کاغذی نباید منتشر شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------