آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

اعطای وام یارانه ای مسکن به ۳ دهک نخست جامعه



وام یارانه ای مسکن,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سه دهک پایین جامعه توانایی بازپرداخت اقساط وام مسکن را ندارند، پیشنهاد اعطای وام یارانه ای را ارائه داد. 

به گزارش صدا و سیما، مقداد همتی کارشناس مسکن با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه باید به آینده امیدوار باشیم افزود: نارضایتی‌های کنونی در کشورمان ناشی از احساس ناامیدی است.

 

وی ادامه داد: با انتخاب آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور جدید، بارقه‌های امید در مردم ایجاد شد که امیدواریم با عمل به وعده‌ها، این احساس دائمی شود.

 

همتی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین بحث‌ها در عرضه مسکن بحث زمین است اضافه کرد: زمین موجب می‌شود التهاب کنونی جامعه از ناامیدی و نارضایتی، فروکش کند.

 

کارشناس مسکن به مساحت زیاد سرزمین کشورمان اشاره و اضافه کرد: توده‌های جمعیتی ما کمتر از ۵ درصد کشور است؛ اگر پهنه سرزمین کشورمان را به تعداد جمعیت کشور تقسیم کنیم تقریباً به هر نفر، ۲۰ هزار متر مربع می‌رسد، اما ما می‌گوئیم حداقل حق هر ایرانی، این است که ۲۰۰ متر زمین به او اختصاص بدهیم.

 

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس: صندوق ملی مسکن برای پرداخت وام یارانه‌ای مسکن تشکیل شود

معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم با حضور در این برنامه به راهبردهای اساسی پیشنهادی این مرکز در حوزه مسکن برای دولت آینده اشاره کرد و گفت: ساخت مسکن به عنوان تکلیف قانون اساسی در تیراژ بالاست و آقای رئیسی هم در این باره وعده داده است.

 

امیررضا شاهانی، حذف قیمت زمین از هزینه تمام شده مسکن را از دیگر راهبردهای مرکز پژوهش‌های مجلس برشمرد و افزود: باید برنامه ریزی کرد برای اینکه حداقل ۷۰ درصد هزینه مسکن از طریق وام بانکی تأمین شود.

 

شاهانی اضافه کرد: تخصیص یارانه سود تسهیلات به دهک‌های پایین جامعه با استفاده از منابع صندوق ملی مسکن و تسهیل در صدور مجوزها از جمله مجوز ساخت و پایان کار شهرداری و نظام مهندسی از دیگر راهبردهاست.

 

وی گفت: در طرح جهش تولید و تأمین مسکن پیش بینی شده است که با ۴ اولویت، زمین برای این طرح در نظر گرفته شود.

 

شاهانی با اشاره به تکلیف قانونی مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی گفت: از این میزان، با فراهم کردن شرایط مناسب، ۴۰۰ هزار واحد را مردم می‌سازند و ۲۰۰ هزار واحد هم برای بافت‌ها و مسکن روستایی در نظر گرفته شده است و برای ۴۰۰ هزار واحد مسکن شهری هم اولویت‌هایی در نظر گرفته شده است از جمله استفاده از اراضی درون شهری و درون بافت روستاهاست.

 

وی ادامه داد: استفاده از اراضی متصل به بافت شهری، اراضی دستگاه‌های دولتی و زمین‌های وزارت جهاد کشاورزی از دیگر راه‌های تأمین زمین است.

 

معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه سه دهک پایین جامعه حتی در صورت اعطای وام بانکی، توانایی بازپرداخت اقساط آن را ندارند، گفت: تمهیدی برای آنها اندیشیده شده است که صندوق ملی مسکن تشکیل شود تا با عنوان یارانه بتواند به اقشار کم در آمد اختصاص پیدا کند.

 

شاهانی افزود: در طرح جهش تولید و تأمین مسکن، تأمین مصالح ساختمانی پیش بینی شده و وزارت اقتصاد مکلف شده است که آن را از نظر قیمت، پوشش ریسک دهد.

 

وی با اشاره به اینکه طرح مسکن مهر، بزرگترین طرح مسکن سازی تاریخ کشور بود، اضافه کرد: صنعتی سازی ساخت و ساز، تولید و سرعت ساخت ساختمان را بیشتر و هزینه‌ها را کمتر می‌کند.

 

معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس شواری اسلامی گفت: بر اساس برآوردها بر مبنای پوشش ۷۰ درصد قیمت مسکن، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بانک‌ها در نظر گرفته بودیم اما مجلس، این رقم را به ۳۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش داد بنابر این دولت بعد، مشکلی در این زمینه نخواهد داشت.

 

همتی: شورای عالی شهرسازی کمکی برای رفع مشکل کمبود زمین نمی‌کند

مقداد همتی کارشناس مسکن نیز در ادامه این برنامه گفت: در دولت‌های نهم و دهم در شورای عالی شهرسازی، مشکلی در زمینه تأمین زمین و توسعه شهری نداشتیم اما نمی دانم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم چه اتفاقی افتاده است که تنش‌های زیاد بین دستگاهی در این باره وجود دارد.

 

وی افزود: در دولت‌های نهم و دهم، شورای عالی مسکن تشکیل شده بود و با حضور رئیس جمهور، هفتگی مشکلات را بررسی و حل می‌کرد.

 

همتی اضافه کرد: یکی از راه حل‌ها این است که از طریق الحاق به بافت یا شهرک و یا ایجاد شهرهای جدید، توسعه شهری را ایجاد کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه برای کنترل قیمت باید سوداگری‌ها را کنترل کنیم ادامه داد: قانون جامع مالیاتی از جمله راهکارهاست.

 

کارشناس شهرسازی: چرا جلوی گسترش شهرها را می‌گیرند؟

محمدرضا قلندر شریف کارشناس مسکن نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه نمی دانم چه کسی از گذشته این موضوع را مطرح کرد که نباید وسعت شهرهای ما افزایش یابد؟ گفت: در نتیجه به سمت مرتفع سازی رفتیم و این موضوع به جایی رسید که در شهرها، تراکم و مشکلات اجتماعی و فرهنگی را ایجاد کردیم.

 

وی ادامه داد: جایگاه اصلی شهرها در طرح جامع مشخص است و یکی از فعال‌ترین حوزه‌ها برای تأمین مسکن که قیمت زمین را کاهش می‌دهد شورای عالی شهرسازی است.

 

قلندر شریف تاکید کرد: این شورا باید در این دولت بسیار فعال شود و بتواند به صورت جهادی و خیلی ضربتی و فوری با رعایت مسائل کارشناسی، زمین‌های مورد نیاز را به شهرها الحاق کند.

 

وی افزود: در دولت‌های نهم و دهم در شهر مشهد برای مسکن مهر، زمین نداشتیم اما با یک اقدام انقلابی و با الحاق بخشی از محدود شهر مشهد که به شهرک مهرگان معروف شد این شهرک ویلایی را احداث کردیم که رضایتمندی را در پی داشت.

 

قلندر شریف اضافه کرد: این اقدام به سرعت قیمت‌ها را بسیار کاهش داد بنابراین اگر اراده لازم وجود داشته باشد در تأمین زمین مشکلی نخواهیم داشت.

 

وی گفت: با اراضی کاربری تجاری می‌توانیم برای ساخت زیرساخت‌ها مدرسه و مسجد شهرها و محلات جدید، تأمین اعتبار کنیم و هزینه‌های دولت، کاهش یابد.

 

کارشناس شهرسازی با بیان اینکه عرضه گسترده زمین‌های حریم قانونی شهرها به ویژه در شهرهای کوچک‌تر و متوسط به متقاضیان واجد شرایط، راهکار مناسبی است، گفت: زمین یکی از مسائل مهم تولید مسکن است که به طور میانگین ۵۰ درصد هزینه تمام شده مسکن را تشکیل می‌دهد.

 

کارشناس اقتصاد مسکن: زمین‌های اطراف شهرها را به خانواده‌ها بدهید

ابوالفضل نوروزی افزود: تنها راهی که می‌تواند موجب شود مردم بتوانند با قیمت کمتری خانه دار شوند این است که زمین‌های اطراف شهرها به خانواده‌ها واگذار شود؛ مدلی که در دولت‌های نهم و دهم انجام شد.

 

وی با بیان اینکه تأثیر مصالح در هزینه تمام شده مسکن در مقایسه با زمین، کمتر است اضافه کرد: باید بتوانیم دلالان را از بازار مصالح حذف کنیم تا با قیمت کمتر در اختیار مصرف کننده نهایی قرار گیرد.

 

نوروزی گفت: قرار دادن مالیات بر خانه‌ها، می‌تواند دلالان را از بازار مسکن خارج کند.

 

انبوه ساز: برای ساخت ۱۰۰ متر حداقل ۴۰۰ میلیون تومان نیاز است

نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در برنامه تولید مسکن، مشکلات مشهودی داریم و حداقل یک آورده ۴۰۰ میلیون تومانی برای ۱۰۰ متر مربع نیاز است.

 

ایرج رهبر افزود: در مسکن مهر، مشکلات عدیده ای در دریافت آورده مردم داشتیم و اکنون چنین آورده‌ای برای افراد کم بضاعت، بسیار مشکل است و انبوه سازان در وسط کار ساخت و ساز دچار مشکل خواهند شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------