آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

تخم‌مرغ جایگزین گوشت شد / قیمت هر شانه تخم مرغ ۴۶ هزار تومان



 تخم مرغ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
تخم مرغ گران شد. در برخی واحدهای صنفی هر شانه تخم مرغ حدود ۴۶ هزار تومان فروخته می‌شود. دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران با اعلام این خبر گفت: قیمت برخی کالاهای اساسی از جمله گوشت آن قدر گران شده که مردم تخم‌ مرغ را جایگزین گوشت کردند!

به گزارش تجارت‌نیوز، تورم، امنیت غذایی مردم را به خطر انداخته است. نرخ تورم سالانه در شهریور١۴٠٠، به ۴۵,٨ درصد رسیده است. اما تورم خوراکی‌ها از این هم بیشتر است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» به ۶١.۶ درصد رسیده است.

 

با افزایش تورم مردم مصرف بسیاری ازک مواد غذایی را کاهش داده‌اند و برخی دیگر از مواد غذایی را جایگزین دیگری کرده‌اند. از جمله تخم‌مرغ که علی‌رغم افزایش قیمت، مصرف آن افزایش پیدا کرده است.

 

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران با اشاره به افزایش سرانه مصرف تخم‌مرغ توضیح داد: آمارها نشان می‌دهد سال گذشته هر ایرانی ۲۲۶ عدد تخم مرغ مصرف کرده است. این در حالی است که امسال به دلیل افزایش قیمت گوشت، سرانه مصرف تخم‌مرغ بیشتر از سال‌های قبل شده است.

 

فرزاد طلاکش به تجارت‌نیوز گفت: در سال‌های گذشته باور غلطی درباره تخم مرغ و افزایش کلسترول خون وجود داشت، هر چند این صحبت‌ها مبنای علمی نداشت و حالا مردم به این نتیجه رسیده‌اند که عدم استفاده از این کالا برای بالا رفتن کلسترول مبنای علمی ندارد و بنابراین به دلیل گرانی‌ها تخم مرغ را جایگزین گوشت مرغ کرده‌اند.

 

قیمت هر عدد تخم مرغ هزار و ۵۰۰ تومان

او  بیان کرد: علی رغم اینکه قیمت تخم مرغ به نرخ واقعی رسیده اما برخی مغازه‌ها گران فروشی می‌کنند با این حال اما سرانه مصرف این کالا کاهش پیدا نکرده است.

 

طلاکش ادامه داد: اکنون قیمت هر عدد تخم مرغ غیر بسته‌بندی بین هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۶۰۰ تومان است. واحدهای صنفی هم باید این کالا را با نرخ مطرح شده بفروشند. یعنی قیمت هر شانه (۳۰ عددی) بین ۴۵ تا ۴۶ هزار تومان است. بنابراین هر واحد صنفی گران‌تر از این نرخ بفروشند، گران فروشی محسوب شده و مردم باید به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند.

 

گزارش‌ها حاکی از این است که سرانه مصرف گوشت، برنج و لبنیات ایرانیان کاهش داشته است. آخرین بررسی‌ها هم نشان می‌دهد در سال ۹۷، شرایط اقتصادی به گونه‌ای بوده که هفت دهک جامعه نتوانسته‌اند کالری مورد نیاز خود را تامین کنند.

 

چندی پیش جلال‌الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران به تجارت‌نیوز گفته بود: « در این اوضاع اقتصادی کشور، یکی از حوزه‌هایی که به شدت آسیب دیده امنیت غذایی است. مصرف سرانه گوشت، لبنیات و این دست اقلامی که بسیار گران شدند، آسیب جدی دید. مردم می‌توانند به جای پروتئین حیوانی، پروتئین گیاهی را جایگزین کنند.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------