آغاز دریافت مالیات از خودروها و خانه‌های لوکس/ رئیس سازمان مالیاتی: از مجموع درآمد شهروندان هم مالیات می‌گیریم



 مالیات ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

 به گزارش همشهری، سرانجام سازمان امور مالیاتی گرفتن مالیات از خودروها و خانه‌های گران‌قیمت را آغاز کرد.

 

رئیس این سازمان اعلام کرد: مالیات بر مجموع درآمد هر فرد ظرفیت جدید دیگری است که در دست اقدام است. به‌گفته داوود منظور، براساس اقدام جدید این سازمان، مجموع درآمد فرد و خود فرد مودی، ملاک پرداخت مالیات قرار می‌گیرد. این مقام ارشد سازمان امور مالیاتی تأکید کرد: افرادی که با اهداف سوداگرانه اقدام به خرید و فروش ساختمان، طلا، ارز یا خودرو می‌کنند، با توجه به افزایش ارزش از زمان خرید تا زمان فروش دارایی، مابه‌التفاوت این بازه زمانی مشمول مالیات می‌شود.

 

همزمان خودروسازان به احتساب یک درصد هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو برای نخستین بار اقدام کرده‌اند. به‌گفته محمد مسیحی، معاون سازمان امورمالیاتی، از کارخانه‌های سازنده یا مونتاژ‌کننده داخلی یا واردکنندگان خودرو در نخستین انتقال به خریداران مالیات دریافت می‌شود. این طرح را برای نخستین بار شرکت سایپا به اجرا درآورده است. او افزود: براساس قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، نخستین انتقال خودرو از کارخانه‌های سازنده یا وصل‌کننده قطعات پیش ساخته (مونتاژ کننده) داخلی یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی) به خریداران، مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال است.

 

یک مقام دیگر سازمان امور مالیاتی هم از آغاز مالیات‌ستانی از خانه‌های لوکس در چند روز آینده خبر داده است. محمد برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: براساس اطلاعاتی که از نیروی انتظامی برای خودروهای لوکس به‌دست سازمان امور مالیاتی رسیده، تعیین مالیات کرده‌ایم. مالیات براساس آمار این خودروها تقریبا ۵۶۰۰میلیارد تومان است. او افزود: در مورد خانه‌های لوکس نیز براساس اطلاعاتی که در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد، اقدامات در جریان است و پیش‌بینی ما این است که در ۲تا ۳روز آینده از طریق درگاه سازمان امور مالیاتی ابلاغ شود. به‌گفته این مقام مسئول تاکنون اطلاعات ۵۵۰هزار خودروی مشمول مالیات‌‌ از پلیس راهور گرفته شده است.

 

توپ توخالی خانه‌های خالی

برزگری درباره مکانیسم شناسایی خانه‌های خالی می‌گوید: هر کس می‌تواند در یک شهر یک نشانی واحد مسکونی را به‌عنوان مسکن اصلی و در شهر دیگر اقامتگاه دیگری را به‌عنوان مسکن فرعی معرفی کند و اگر فردی به‌عنوان سرپرست خانوار در یک شهر ۲ واحد مسکونی داشته باشد، مشمول مالیات خواهد شد، حتی اگر از هر دوی آنها استفاده کند. او تأکید کرد: اگر وزارت راه و شهرسازی اطلاعات را تا ۳۱دی ماه به سازمان امور مالیاتی ارائه کند ما حداکثر برای ۶ ماه می‌توانیم مطالبه مالیات بر خانه‌های خالی را داشته باشیم. در نتیجه وزارت راه باید اطلاعات را به سازمان امور مالیاتی اعلام کند تا این سازمان نسبت به اعلام آن به مودیان تا پایان دی ماه اقدام کند. برزگری تأکید کرد: هم‌اکنون سازمان امور مالیاتی سامانه‌های خود را برای آغاز مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی آماده کرده است و به محض آنکه اطلاعات از وزارت راه و شهرسازی به‌دست سازمان امور مالیاتی برسد، مطالبه مالیات‌ها را آغاز خواهیم کرد.

 

این مقام سازمان مالیاتی درباره آخرین وضعیت شناسایی خانه‌های خالی می‌گوید: هم‌اکنون اطلاعات ۱۲هزار واحد خالی نهایی شده است که از این تعداد ۲هزار و ۵۰۰واحد بیش از ۱۲۰روز خالی مانده‌اند و مابقی کمتر از این زمان خالی بوده که براساس قانون فعلا مشمول مالیات نشده‌اند. او افزود: خانه‌هایی که هنوز مهلت ۱۲۰روزه قانونی از خالی ماندن آنها به اتمام نرسیده، ممکن است تا پایان سال مشمول مالیات شوند که در این صورت مالیات آنها در تیر ماه سال آینده مطالبه خواهد شد. 

 

 مالیات ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
 
 برای دیدن عکس واقعی کلیک کنید 
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------