آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

تبریک فلفلی وزارت جهادکشاورزی به ملت



 فلفل,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 حدود یک ماه و چند روز بعد از حاشیه‌های ایجادشده درباره صادرات محصولات کشاورزی؛ درست در سخت‌ترین روزهای برجام و البته خبرهای جنگی، روز گذشته خبر قابل‌توجهی در سرتیتر خبرگزاری‌ها قرار گرفت؛ «ازسرگیری مجدد صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه»؛ خبری که بازتاب فراوانی در شبکه‌های اجتماعی داشت و از جهات مختلفی برای اذهان عمومی قابل‌تأمل بود.

 

بر اساس آنچه در سرتیتر گزارش‌های رسمی دیده می‌شود، با پیگیری‌ها و مذاکرات فنی انجام‌شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، ممنوعیت واردات فلفل دلمه‌ای ایران از سوی کشور روسیه رفع و صادرات این محصول از همین امروز رسماً از سر گرفته می‌شود؛ خبری که از نگاه وزارت جهاد کشاورزی یک دستاورد بزرگ تلقی شده و این وزارتخانه در پیامی این دستاورد را به مردم ایران تبریک گفته: «این دستاورد بیانگر سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و نویدی برای جامعه خدوم کشاورزی به‌ویژه گلخانه‌داران و فلفل کاران عزیز را به ملت شریف ایران تبریک می‌گوید و به اطلاع می‌رساند، تلاش شبانه‌روزی فرزندان ملت ایران در این وزارتخانه در راستای تحقق دیپلماسی غذایی که یکی از مهم‌ترین راهبردهای تحقق امنیت غذایی و اقتدار غذایی است، به‌صورت ویژه و مستمر ادامه دارد.»

 

چیزی که از نگاه بسیاری از اذهان عمومی عجیب به نظر می‌رسد این است که در این مدت کوتاه چگونه به سم و کود مناسب دسترسی یافته و چطور ناگهانی محصول سالمی را تولید کردیم؟ واقعیت این است که در اواخر دی همین امسال، تقریباً نیمی از اخبار خبرگزاری‌ها اختصاص داشت به ماجرای دیپورت فلفل دلمه‌ای صادراتی از کشور روسیه.

 

آن‌روزها گفته می‌شد که چین در صادرات سموم کشاورزی به ایران تقلب کرده و همین موضوع باعث شده تا تمامی محصولات کشاورزی از قبیل سیب‌زمینی و فلفل دلمه‌ای به دلیل وجود سم مهلک از روسیه و ازبکستان برگشت بخورد. اینکه چطور در مدت کوتاهی ماجرای این سم مهلک حل‌شده و روسیه این بار به دیپورت این فلفل‌ دلمه‌ای‌ها نپرداخته، سؤالی است که حالا بیشتر از همیشه اذهان عمومی را متوجه خودکرده است. چراکه طی ماه‌های گذشته درحالی‌که روسیه مشتری حدود 44درصد از فلفل دلمه‌ای‌های ایران بوده، به‌صراحت از پذیرش این محصول خودداری کرده بود و حتی توزیع این فلفل‌ دلمه‌ای‌ها در بازارهای ایران نیز نگرانی‌های بسیاری را برای مصرف‌کنندگان داخلی به همراه آورده بود.

 

البته این ماجرا نه‌فقط درباره فلفل دلمه‌ای که درباره سایر محصولات کشاورزی از قبیل کیوی و سیب‌زمینی هم مطرح بود. در همان روزها و با خبرسازشدن این ماجرا، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی به تجارت‌نیوز درباره چندین عامل مؤثر در برگشت محصولات کشاورزی از کشورهای خارجی توضیحات قابل‌توجهی داده بود. البته ناگفته نماند که خرداد امسال هم روسیه برای سازمان حفظ نباتات ایران اطلاعیه‌ای صادر کرد.

 

در این اطلاعیه آمده بود که ایران برای تولید محصولات نباید از چهار نوع سمی که در روسیه ثبت‌نشده، استفاده کند. موضوع دومی که درباره آن از سوی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی توضیحاتی ارائه‌شده بود، شناسنامه‌دار شدن گلخانه و صادرکننده‌های محصولات کشاورزی بود، سومین مسئله تأکید شده در این اطلاعیه هم این بود که از اول نوامبر تمام محموله گلخانه‌‌ها باید گواهی بهداشت و عدم باقی‌مانده سموم داشته باشند. به گفته این مقام مسئول: «متأسفانه سازمان حفظ نباتات درباره شروط روسیه برای واردات میوه از ایران اطلاع‌رسانی نکرده بود و هیچ‌یک از صادرکنندگان مدارک را تهیه نکرده بودند.

 

صادرکنندگان محصولات خود را به روسیه فرستادند و تازه در مرز داغستان متوجه این موضوع شدند و روسیه هم فلفل‌ها را برگشت زد.» طبق گفته رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی: «مقصر برگشت فلفل‌ها از روسیه سازمان حفظ نباتات بوده که پروتکل‌ها را ندیده و امضا نکرده است. چون پروتکل‌ها امضا نشده بود باعث بی‌آبرویی ما و بازگشت محصولات شده است.

 

ما هم از مسئولانی که باعث بی‌آبرویی ما شدند شکایت کردیم و باید در دادگاه‌های دولتی پاسخ‌گو باشند.» اینکه این‌همه مشکل و نقص چگونه در این مدت کوتاه حل‌شده و چطور مشکل سمی بودن رفع شده، سؤالی است که موردتوجه اذهان عمومی قرارگرفته و به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت آن باید از سوی سکان‌داران وزارت جهاد کشاورزی پاسخ داده شود.

 

همدلی 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------