آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

گروسی: گفت‌وگوی بایدن با آژانس درباره برجام ضروری است



اخبار,اخبار سیاست خارجی,رافائل گروسی
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی با اشاره به پیامدهای منفی خروج یکجانبه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، مذاکره جانشین او با آژانس را به عنوان نهاد ناظر بر اجرای این توافق اقدامی ضروی توصیف کرد.
به گزارش ایرنا، رافائل گروسی در گفت وگو با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» خاطر نشان کرد که ایران خواهان ثبات و امنیت در سراسر جهان و گفت وگو با کشورهایی است که مسیر مذاکره را انتخاب می‌کنند.

 

وی عنوان کرد: ایران سرگرم پیشرفت برنامه‌های اتمی‌اش است. همانطور که می‌دانید این اتفاق در خلاء رخ نمی‌دهد؛ بلکه در چارچوب توافقی صورت می‌گیرد که در سال ۲۰۱۵ به امضای گروه ۱+۵ رسید.

 

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بااشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام افزود: ایران در پاسخ به آن تصمیم گرفت به تدریج پایبندی‌اش به این توافق را لغو کند. اما مساله اینجاست که آژانس هنوز ایران است تا تحولات را گزارش کند.

 

وی عنوان کرد: آینده تا حد زیادی به این بستگی دارد که کشورهای طرف این توافق در هفته‌ها و ماه‌های بعدی چه تصمیمی بگیرند. گروسی ابراز اطمینان کرد که بعد از روی کار آمدن دولت جدید در واشنگتن، «فعالیت‌های تازه‌ای در این حوزه اتفاق خواهد افتاد و امید دارم عوامل دیگر در کنار هم قرار گیرند تا مذاکره حاصل شود.»

 

مدیر کل آژانس در پاسخ به سووالی درباره پیام او به رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفت:‌ به نظرم او تمایلاتش را مطرح کرده است... اما مذاکره با ما ضروری خواهد بود، چون از زمانی که برجام امضاء و اجرا شد تغییرات زیادی رخ داده است. بنابراین مذاکره‌کنندگان و سیاست‌گذاران در واشنگتن و سایر پایتخت‌های جهان از جمله تهران باید خود را مطابق با تحولات جدید منطبق سازند.

 

او به این دو پرسش که آیا ذخیره اورانیوم غنی شده ایران ۱۲ برابر سقف مجاز در برجام است و سرگرم غنی سازی اورانیوم با خلوص ۴.۵ درصد است پاسخ مثبت داد. گروسی با این حال عنوان کرد که این درجه از اورانیوم غنی شده پایین‌تر از سطح مورد نیاز برای مصارف نظامی است.

 

وی در پاسخ به سووالی درباره مسیر بازگشت ایران به برجام عنوان کرد که اعضای این توافقنامه «انتظارات متفاوتی از آنچه قرار است رخ دهد دارند و به نطرم نباید از جانب آن‌ها سخن بگویم.»

 

مدیر کل آژانس اما برجام را یک توافق جامع و بازگشت ایران به تعهداتش ذیل این توافق را انتظار روشنی دانست.

 

وی گفت: ایران دیدگاه خودش را دارد. آن‌ها این دیدگاه را برای ما و جهان تشریح کرده‌ و می‌گویند وقتی دیگران این توافق را ترک کرده‌اند ما هم ترک می‌کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------