آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

آمریکا: آماده گفت‌وگوی دیپلماتیک با ایران هستیم اما تحریم‌ها را کاهش نمی‌دهیم/ واکنش کاخ سفید و پنتاگون به حملات در شرق سوریه



اخبار,اخبار سیاست خارجی,سخنگوی کاخ سفید
سخنگوی کاخ سفید شامگاه جمعه گفت کشورش آماده گفت‌وگوی دیپلماتیک با ایران است اما تحریم‌ها علیه این کشور را کاهش نمی‌دهد.

به گزارش فارس، «جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری جمعه گفت واشنگتن آماده گفت‌وگوی دیپلماتیک با ایران است اما در جهت کاهش تحریم‌ها گام برنمی‌دارد. 

 

شب گذشته هم «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری تلویحاً اشاره کرد که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است برای پایبند شدن به برجام سیاست دولت پیشین این کشور در تغییر برچسب تحریمی برخی از نهادهای ایرانی را به عقب برنگرداند.

 

شرط بازگشت بایدن به برجام

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

 

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

 

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

 

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

 

واکنش کاخ سفید به حملات در شرق سوریه

سخنگوی کاخ سفید در بخش دیگری از اظهاراتش به مسئله حمله هوایی آمریکا به گروه‌های مقاومت در مرز عراق و سوریه اشاره کرد و مدعی شد این حملات «متناسب» بوده‌اند.

 

جن ساکی همچنین در اظهاراتی ادعامحور گفت این حمله «پیام روشنی» به «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در شرق سوریه» ارسال کرده است.

 

وزارت دفاع آمریکا بامداد جمعه اعلام کرد ارتش این کشور به دستور «جو بایدن» مواضع متعلق به گروه‌های مقاومت را در شرق سوریه بمباران کرده است. 

 

پیش از تأیید این خبر توسط پنتاگون ابتدا خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام مطلع مدعی شد آمریکا به مواضعی که گفته می‌شود متعلق به نیروهای هم‌پیمان با ایران در سوریه بوده‌اند حمله کرده است.

 

کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز»، نزدیک به گروه‌های مقاومت هم گزارش داد هواپیمای آمریکایی بین «ابوکمال» و «القائم» در مرز سوریه و عراق را هدف قرار داد.

 

طبق گزارش این رسانه، گزارش‌های اولیه از به شهادت رسیدن یک نفر و زخمی‌شدن چند نفر دیگر حکایت  دارد. صابرین‌نیوز همچنین نوشت آمریکا یک ساختمان خالی و نقطه دیگری را که متعلق به گروه‌های مقاومت بوده هدف قرار داد که به شهادت یک نفر و جراحت‌های جزئی چند نفر دیگر منجر شد.

 

***

 

جزئیات جدید پنتاگون از حمله ارتش آمریکا به شرق سوریه

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا شامگاه جمعه در تشریح تجاوز شب گذشته جنگنده‌های آمریکایی به نقطه‌ای در شرق سوریه گفت که دو جنگنده اف-15 با هفت موشک هدایت شونده نقطه کنترلی در منطقه بوکمال در طرف سوریه را هدف قرار داده که طی آن 9 تاسیسات ویران شده و بخشی از دو تاسیسات دیگر نیز تخریب شدند.»

 

وی در ادامه سخنانش گفت: «آمریکا در راستای حمایت از شهروندان و همپیمانان خود اقدام خواهد کرد.»

 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که آمریکا پیش از حمله به شرق سوریه با استفاده از خط اضطراری، انجام این حمله را به روسیه اطلاع داده است.

 

کربی گفت: «حمله آمریکا به سوریه، پیام شفاف و غیر مبهمی به تمام کسانی که درباره حمله به نیروهای آمریکایی و ائتلاف در منطقه فکر می‌کنند، ارسال کرد.»

 

این مقام پنتاگون در ادامه گفت: «این موضوع پنهان نیست که کتائب حزب‌الله و کتائب سید الشهدا با ایران در ارتباط هستند.»

 

وی گفت: «کمک عراق در تعیین گروه‌هایی که مسئول حملات راکتی در عراق بودند،‌ مهم بود اما آنها در تعیین اهدافی که به آنها حمله شد کمکی نکردند.»

 

کربی اضافه کرد: «این تاسیسات، سایت و مجموعه‌ (که مورد حمله قرار گرفت) توسط این گروه‌ها برای تسهیل جابجایی مواد،‌ افراد و تسلیحات برای حملات راکتی در عراق استفاده می‌شد.»

 

وی در ادامه کنفرانس خبری خود، حمله روز گذشته به شرق سوریه را مناسب و حساب شده توصیف کرد.

 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که اختیارات قانونی به رئیس جمهور اجازه صدور دستور حمله در داخل سوریه را می‌دهد و پیش از حمله نیز به کنگره اطلاع‌رسانی شده است.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------