آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

صالحی: آژانس تا سه ماه حق دسترسی به سیستم های ضبط کننده اطلاعات و دوربین ها را ندارد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,علی اکبر صالحی
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به بیانیه مشترک اخیر با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آژانس تا سه ماه حق دسترسی به سیستم های ضبط کننده اطلاعات و دوربین ها را ندارد و اگر تا سه ماه تحریم ها لغو نشد ما اطلاعات را از بین می بریم.

به گزارش فارس، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه بدون تعارف درباره قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران و توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی عنوان کرد: در قانون پیش بینی شده بود که دو ماه بعد از تصویب قانون اگر آنها (طرف های مقابل ایران در برجام) وفای به عهد نکردند، ما اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می کنیم و همین کار را نیز انجام دادیم.

 

وی افزود: آخرین قدم هم مذاکره ای بود که بنا به درخواست آژانس از ایران شد که اظهار علاقه کردند بیایند و صحبت کنند و ما بعد از مشورتی که با ارگان های ذیربط و مسئولان ارشد داشتیم موافقت کردندکه آقای گروسی به ایران بیاید و مذاکره کنیم.

 

صالحی درباره سفر گروسی به تهران خاطرنشان کرد: آژانس به ما گفت که اگر پروتکل الحاقی را متوقف کنید و بعد از دو هفته دیگر برجام اجرایی شد و طرف های مقابل به تعهداتشان برگردند، اگر در این فاصله ما هیچ حضوری نداشته باشیم یک انقطاع اطلاعاتی خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه ما نزدیک به ۵۰ سال است در موافقتنامه پادمان هستیم و ما فقط پروتکل الحاقی را که در برجام پذیرفته بودیم داوطلبانه اجرا کنیم، متوقف کردیم، اظهار داشت: مسئولان نظام همه گفته اند اگر طرف مقابل برگشت و همه تعهداتش را انجام داد، ما هم به عقب برمی گردیم و همه تعهداتمان را انجام می دهیم.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی توضیح داد: یکی از تعهدات ما اجرای پروتکل است و در پروتکل یک کار مستمر است و آن عکسبرداری و فیلمبرداری مستمر است و اگر در آن انقطاعی ایجاد شود و توقفی در آن حاصل شود، باعث ایجاد بهانه ای برای طرح سوالات عجیب و غریب می شود. به اعتبار اینکه این مسئله ادامه یابد، به لحاظ فنی گفتیم حرف حقی است.

 

وی با اشاره به مذاکراتش با رافائل گروسی در تهران عنوان کرد: وقتی که ما مذاکره می کنیم در خلأ که مذاکره نمی کنیم، من قبل از اینکه وارد مذاکره شوم قبلا با مسئولان ارشد نظام و مراجع ذیربط مسائل را مطرح می کنم و چارچوب و کف ها و چارچوب مذاکره را مشخص می کنند. ما در آن چارچوب حرکت کردیم و به لطف خدا این امر محقق شد.

 

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: آژانس تا سه ماه حق دسترسی به سیستم های ضبط کننده اطلاعات و دوربین ها را ندارد.

 

وی در بیان چرایی این سه ماه نیز گفت: آژانس هر سه ماه یک گزارش می دهد و ما هم نگفتیم سر سه ماه. ما گفتیم تا سه ماه. ممکن است هفته آینده به برجام برگردند. این تا سه ماه را گذاشتیم که تا گزارش بعدی مسئله را در بربگیرد.

 

صالحی خاطرنشان کرد: اگر تا سه ماه چنین نشد ما اطلاعات را از بین می بریم و از آنها هم خواهش می کنیم که دوربین ها را برچینند.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که وقتی گروسی به ایران آمد از شما خواست که پروتکل الحاقی را متوقف نکنید؟ افزود: خیر؛ اگر چنین می گفت که ما اصلا اجازه نمی دادیم به ایران سفر کند، قبل از اینکه به ایران بیاید خودش مصاحبه ای کرده بود. ما قبلا از طریق سفیر خود به آژانس اطلاع داده بودیم و یک هفته قبل به آژانس اعلام کردیم که ما در پنجم اسفند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می کنیم و شما آماده باش باشید و اقداماتی که باید خودتان با بازرسان خود صورت دهید انجام دهید.

 

* بیانیه مشترک هیچ پشت پرده ای نداشت/ تمام آن چیزی که در پروتکل الحاقی بود دسترسی هایش گرفته شده

وی در پاسخ به این سوال که آیا این بیانیه مشترک ایران و آژانس پشت پرده ای داشته است؟ گفت: خیر؛ ما این سه چهار ساعت چه بحث می کردیم؟ اگر پشت پرده ای بخواهد باشد پشت پرده آن همین است. ما اعلام کردیم پروتکل را متوقف می کنیم و گروسی هم اعلام کرد حق ایران را در اجرای قانون به رسمیت می شناسیم که ما نشستیم فکر کردیم و ایشان با دو نفر از مشاوران خود آمده بود و ما هم با دو سه نفر از دوستانمان بودیم و نشستیم و بحث کردیم تا به این جمع بندی رسیدیم که مرضی الطرفین بود.

 

معاون سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: تمام آن چیزی که در پروتکل الحاقی بود دسترسی هایش گرفته شده است. مثلا یکی از مواردی که در پروتکل الحاقی هست دسترسی های مکمل است آنها براساس پروتکل یک جایی را دیدند و می گویند دسترسی مکمل می خواهیم که جلوی آن را هم گرفتیم.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------