آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

مقام ارشد ایرانی: به مذاکرات وین بازمی‌گردیم/ آمادگی ایران برای ساخت دو نیروگاه تامین برق در لبنان



مذاکرات وین،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
شبکه خبری المیادین به نقل از یک مقام ارشد ایرانی خبر داد که بازگشت تهران به مذاکرات وین طی چند روز یا چند هفته آتی صورت خواهد گرفت.

به گزارش فارس، شبکه خبری المیادین خبر داد که یک مقام ارشد ایرانی در نیویورک گفته است که بازگشت به مذاکرات وین به زودی و طی چند روز یا چند هفته آتی صورت خواهد گرفت.

 

وی اضافه کرد: «منتظر اقداماتی از دولت بایدن در خصوص برداشته شدن تحریم‌ها و آزاد شدن اموال بلوکه شدن ایران هستیم».

 

المیادین در ادامه نوشت که این مقام ارشد ایرانی در نیویورک گفته است: «درباره تمایل دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای به دلیل عدم وجود نشانه‌های واقعی که سخنان دولت بایدن را تایید کند، تردید داریم».

 

وی تاکید کرد که «ایران هرگز آینده خود را به توافق هسته‌ای مرتبط نخواهد کرد و و هرگز تا ابد منتظر باقی نخواهیم ماند».

 

این مقام ارشد ایرانی اضافه کرد: «گفت‌وگوها با کشورهای منطقه و در راس آنها عربستان سعودی، به صورت طبیعی در حال انجام است».

 

المیادین در ادامه به نقل از این مقام ایرانی نوشت: «تروریست‌های داعش در حال حاضر به سوی افغانستان روانه شده‌اند و ایران تحرکات آنها را زیر نظر دارد».

 

وی به موضوع اقدام ایران در فروش سوخت به لبنان اشاره کرد و گفت: «تا زمانی که لبنانی‌ها نیاز داشته باشند، به تامین سوخت مورد نیاز آنها ادامه خواهیم داد».

 

این مقام ایرانی همچنین از آمادگی تهران برای ساخت دو نیروگاه برای تامین برق مورد نیاز لبنان خبر داد.

 

 ***

 

آمریکا: اگر ایران می‌خواهد به مذاکرات هسته‌ای بازگردد باید فورا اقدام کند

جوئی هود، دستیار وزیر خارجه آمریکا روز جمعه به «العربیه» گفت که اگر ایران قصد دارد مذاکرات هسته‌ای جهت احیای برجام را ازسربگیرد باید «فورا اقدام» کند.

 

وی گفت: تعهد ما برای این کار (بازگشت به برجام) نامحدود نیست چراکه برجام دیگر منافع عدم اشاعه‌ای که زمانی داشت را دیگر برآورده نمی‌کند. پس ما از ایرانیان می‌خواهیم که فورا اقدام و با ما در وین ملاقات کنند.

 

دستیار وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که مذاکرات هسته‌ای باید مسئله موشک‌های بالستیک و شبه نظامیان ایران در منطقه را شامل شوند.

 

جوئی هود در پاسخ به این سوال که آیا ارتباط مذاکرات وین با «رفتارهای بی‌ثبات کننده ایران» حصول پیشرفت را به تاخیر می‌اندازد، ادعا کرد: شما باید این که چرا پیشرفتی حاصل نشده را از ایرانیان بپرسید چراکه ما در وین منتظر هستیم. ما همه چیز  را درکنار یکدیگر می‌بینیم چراکه ایران به اقدامات بی‌ثبات کننده و مخرب مشغول است و اگر قرار باشد به سلاح هسته‌ای دست یابد، از قبل نیز خطرناک‌تر خواهد شد. 

 

وی ادامه داد: پس ما باید برنامه هسته‌ای را به مسیر غیرنظامی بازگردانیم و باید اطمینان حاصل کنیم که به این نگرانی‌های جامعه بین‌المللی رسیدگی می‌شود.

 

***

 

بورل: دولت جدید ایران برای شروع مذاکرات برجام به فرصت نیاز دارد

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به عنوان هماهنگ کننده برجام خواهان از سرگیری مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران است، گفت باید به دولت جدید تهران که به تازگی کار خود را آغاز کرده است، فرصت داده شود.

 

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ درباره دیدارش با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک توضیحاتی ارائه داد.

 

وی اظهار کرد وزیر امور خارجه ایران به وضوح تمایل خود را برای اینکه مذاکرات وین به زودی آغاز شود، نشان داد.

 

این مقام اتحادیه اروپا تصریح کرد: از نظر من این ابراز تمایل، صادقانه، معتبر و قابل اعتماد بود و امیدوارم که مذاکرات به زودی در وین آغاز شود.

 

بورل یادآور شد وزیر امور خارجه ایران تنها ۲۸ روز است که کار خود را در این سمت آغاز کرده است و «باید به او کمی بیشتر وقت داد؛ اما گمان می‌کنم که مذاکرات وین به زودی آغاز می‌شود.»

 

وی در برابر این سوال که آیا در جریان مذاکراتش با امیرعبداللهیان تغییری را در زبان ایران احساس کرده است، گفت که دو طرف وارد جزئیات نشدند.

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یادآور شد که مذاکرات برجام بین ایران و جامعه جهانی (روسیه، چین، انگلیس، آلمان و فرانسه) جریان دارد و «وظیفه من هماهنگی مذاکرات بین اعضا است.»

 

بورل خاطر نشان کرد: باید به یاد داشته باشیم که این توافق داشت خوب کار می‌کرد، اما دولت ترامپ به طور یکجانبه خرابش کرد.

 

***

 

سخنگوی وزارت امور خارجه: زمان آن رسیده که آمریکا از خواب بلند شود

سعید خطیب‌زاده، در توییتی نوشت: «تنها ایران به نمایندگی از ایران سخن می‌گوید. مأموریت ما حضور در گفت‌وگوی صرفا نتیجه‌محور است. مذاکره برای مذاکره به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. همینطور این تصور غلط که "تروریسم اقتصادی" نتیجه‌بخش است. زمان آن فرارسیده است که آن طرفی که یکجانبه برجام را ترک کرد، از خواب برخاسته و چشمان خود را به روی واقعیت بگشاید.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------