آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

واکنش تروئیکای اروپایی به گزارش آژانس درباره فعالیت‌های اتمی ایران



تروئیکای اروپا،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
سه کشور اروپایی عضو برجام روز دوشنبه در واکنش به گزارش جدید مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره راستی آزمایی اجرای موافقتنامه‌های پادمانی از سوی ایران، خواستار همکاری کامل و فوری تهران برای شفاف‌ سازی در این زمینه شدند.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد آمده است: ما به طور کامل از راستی آزمایی حرفه‌ای، مستقل و بی طرفانه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره تعهدات پادمانی ایران حمایت کرده و به آن اعتماد داریم.  

 

انگلیس، فرانسه و آلمان در این بیانیه عنوان کردند: ما اهمیت ارزیابی تمام اطلاعات مرتبط با مسائل پادمانی را که با فعالیت‌های استاندارد (آژانس) همسو است مورد تاکید قرار داده و این سازمان را به ادامه این روند تشویق می‌کنیم.

 

آژانس بین المللی انرژی اتمی دیروز یکشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد: ایران از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر (۲۹ الی ۳۱ شهریور) به بازرسان آژانس اجازه سرویس تجهیزات نظارتی و جایگزینی کارت حافظه دوربین‌ها در تمام محل‌های ضروری در ایران به جز کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در مجموعه تسای کرج را داده است.

 

تروئیکای اروپایی در بیانیه خود نسبت به فرازهایی از گزارش ادعایی آژانس مبنی بر اینکه ایران توضیحات فنی معتبری را درباره وجود ذرات اتمی ساخت انسان که نخستین بار در فوریه سال ۲۰۱۹ شناسایی شد ارائه نکرده عمیقا ابراز نگرانی کردند.

 

آن‌ها در این بیانیه عنوان کردند که این نگرانی پادمانی درحالیست که بالغ بر ۱۸ ماه از تعاملات فشرده میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌گذرد. «بنابراین ما قویا از ایران می‌خواهیم تا به طور کامل با آژانس همکاری کند و به گونه‌ای معقول، فنی و بدون فوت وقت این مساله را شفاف‌سازی کند.»

 

تروئیکای اروپایی در ادامه این بیانیه از اینکه ik,c مساله تولید فلز اورانیوم در ایران - که سوژه گزارش پیشین آژانس بود - باید شفاف‌سازی شود ابراز نارضایتی کردند.  «پاسخ فوری ایران و تسهیل فعالیت‌های راستی آزمایی اضافه آژانس که در این زمینه ضروری است فوق‌العاده حائز اهمیت است. ما این مساله را دنبال خواهیم کرد و منتظر به روزرسانی‌های بیشتر از سوی آژانس هستیم»

 

بیانیه یادشده می‌افزاید: آژانس در گزارش خود به شناسایی ذرات اورانیوم ساخت انسان در مکان‌های سوم و چهار اشاره کرده است. ما متوجه هستیم که آژانس در ژانویه ۲۰۲۱ خواستار شفاف‌سازی جامع و به‌موقع از ایران شده بود. با توجه به سووالات فزاینده پادمانی، این عمیقا نگران کننده است که ایران تصمیم گرفته که اجرای پروتکل الحاقی و تدابیر شفاف‌سازی را ذیل برنامه جامع اقدام مشترک از ۲۳ فوریه تعلیق کند. اجرای پروتکل الحاقی برای اینکه آژانس از نبود ذرات و فعالیت‌های اعلام نشده در ایران اطمینان حاصل کند حیاتی است.

 

انگلیس، فرانسه و آلمان در ادامه بیانیه یادشده از تمایل ایران برای توقف اجرای کد ۳.۱ اصلاحی ترتیبات فرعی موافقت نامه پادمان (برای اظهار زودهنگام تاسیسات هسته ای به آژانس) عمیقا ابراز نگرانی کردند. «ما در این زمینه با موضعی که مدیرکل آژانس در گزارش خود بیان کرده و قبلا هم مورد تائید شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت مبنی بر اینکه اجرای این کد طبق موافقتنامه جامع پادمان تعهد قانونی است و ایران نمی‌تواند به طور یکجانبه آن را اصلاح یا متوقف کند، اشتراک نظر داریم»

 

سه کشور اروپایی بر همین اساس از ایران خواسته اند تا کد ۳.۱ اصلاحی ترتیبات فرعی موافقت نامه پادمان و تمام تدابیر شفاف سازی مندرج در برجام، از جمله پروتکل الحاقی را اجرا کند.‌ آن‌ها عنوان کردند: «موضع ما کاملا روشن است ایران باید از هرگونه اقدامی که مانع فعالیت‌های آژانس شود خودداری کند و برای شفاف‌سازی و حل و فصل تمام مسائل باقی‌مانده پادمانی بدون فوت وقت با آژانس همکاری کند.»

 

***

 

اولیانوف: ممانعت از دسترسی به تاسیسات کرج نقض توافق پادمانی نیست

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین تاکید کرد که عدم اجازه دسترسی به تأسیسات کرج توسط ایران منع توافق پادمانی محسوب نمی‌شود.

 

به گزارش ایسنا، "میخائیل اولیانوف" نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز دوشنبه در توییتی نوشت: در جلسه امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کردم که ممانعت از دسترسی به تاسیسات در کرج نقض پادمانی نیست بلکه اجرای ناکامل اقدامات شفاف‌سازی داوطلبانه توسط ایران است. با این حال مهم است که راه‌حلی مثبت در جهت منافع ایران و برجام بیابیم. 

 

***

واکنش آمریکا به بیانیه اخیر آژانس درباره ایران

نماینده آمریکا در شورای حکام امروز در بیانیه‌ای در واکنش به ادعای اخیر آژانس مبنی بر عدم ایجاد دسترسی از سوی ایران به سایت تسای کرج، خواستار ایجاد دسترسی به «مکان‌های لازم» شد.

 

 
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، آمریکا در بیانیه‌ای در یک جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما از ایران می‌خواهیم بدون تاخیر بیشتر، دسترسی لازم را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدهد.

 

در این بیانیه آمده است: اگر ایران این کار را نکند، در روزهای آتی با دیگر اعضای شورا به دقت درباره پاسخی مناسب به آن رایزنی خواهیم کرد.

 

بر اساس این گزارش، واکنش آمریکا در پی این مطرح می ‌شود که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل روز یک‌شنبه ادعا کرد که ایران شروط توافق جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران را که دو هفته پیش انجام شد، کاملا اجرا نکرده است. طبق این توافق، قرار بود بازرسان آژانس اجازه‌ سرویس کردن تجهیزات فنی نظارتی این نهاد را در ایران پیدا بکنند.

 

***

 

واکنش ایران به بیانیه آمریکا و تروئیکای اروپایی

ايسنا نوشت: کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس گفت: آژانس، آمریکا و سه کشور اروپایی بدانند نمی‌توانید هم در برابر اقدامات تروریستی رژیم اسرائیل سکوت کنید و جلوی آن را نگیرید و هم خواهان تداوم نظارت و حضور دوربین‌های آژانس در تأسیسات تحت خرابکاری تروریستی باشید.

 

کاظم غریب‌آبادی افزود: هنگامی که تجهیزات نظارتی آژانس توسط رژیم صهیونیستی از کار می‌افتد، از ایران انتظار نداشته باشید مجددا آن را بدون هزینه‌ای برای این رژیم و بدون هیچ اقدامی از سوی آژانس و کشورهای مدعی بازنصب نماید.

 

وی ادامه داد: تفاهم اخیر ایران و آژانس به طور کامل و ظرف زمان توافق شده اجرا گردید. از این رو، جمهوری اسلامی ایران نیز چگونگی واکنش به این حسن نیت خود را رصد خواهد کرد و در هر مرحله، اقدام مناسب را اتخاذ خواهد نمود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------