آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

پوتین به رئیسی: ایران عضو سازمان شانگهای نیست؛ عضو ناظر است!



پوتین و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

دیده بان ایران نوشت: ۲۶ شهریور ماه گذشته بود که رسانه های رسمی و دولتی با انتشار خبر پیوستن ایران به سازمان شانگهای از موفقیت مهم دولت جدید ابراهیم رئیسی خبر دادند. به عنوان مثال روزنامه کیهان در این رابطه ضمن اعلام شعف از ظهور یک رویداد «قرن جدید آسیایی» نوشت: "ایران، عضو پیمان شانگهای شد؛ عبور از تحریم‌های غرب! اما حالا چهار ما پس از آن در سفر ابراهیم رئیسی به مسکو معلوم شد که ایران تنها به عنوان عضو ناظر در این سازمان پذیرفته شده است.

 

کیهان نوشته بود: "در پایان بیست و یکمین نشست سران سازمان شانگهای که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، سران ۸ کشور عضو اصلی سازمان، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند."

 

اما پوتین روزگذشته اعلام کرد: "ایران به عنوان عضو ناظر در سازمان شانگهای فعالیت می کند و بدیهی است که بخواهیم نظرات شما (رئیسی) را درباره برجام بدانیم."

 

پوتین و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

روزنامه دولتی ایران در همین رابطه و در توجیه این مطلب نوشت: پیوستن به SCO یک پروسه طولانی است. تهران باید به همه اسناد پذیرفته شده توسط سازمان همکاری شانگهای ملحق شود. در واقع مجلس شورای اسلامی باید ورود کشورمان به SCO و همه این اسناد را تأیید نماید. این کار بیش از یک سال طول خواهد کشید. این روال در هند و پاکستان دو سال طول کشیده است.

 

بنابراین مطلب آنچه که مشخص است پروپاگاندای وسیع رسانه های حامی دولت است که شهریور ماه گذشته پیوستن ایران به سازمان شانگهای را یکی از مهمترین حادثه طی چند دهه اخیر معرفی کرده و دولت روحانی را یکی از بزرگترین موانع پیوستن ایران به این سازمان معرفی کرده بودند.

 

این در حالی است که تلاش ایران برای پیوستن از 15 سال قبل آغاز شده است و تنها به عملکرد دولت چندماهه ابراهیم رئیسی ندارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------